مردم ایران، حسابگر و عاقل هستند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

پوست | مردم ایران

مردم ایران، حسابگر و عاقل هستند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، محسن ردادی از اعضای هیات علمی پژوهشکده فرهنگی پژوهشی و اندیشه اسلامی یادداشتی با موضوع آزادی زنان با عنوان «جنبش. ز. ز. آه یک نکته بود و بعد چیزی نبود.» او گفت که جزئیاتش به شرح زیر است.

شورش های 1401، هر چند ناگهانی و غیرمنتظره بودند، به سرعت و فورا ناپدید شدند. اما امروز هیچ کس به این جنبش فکر نمی کند. اما درک دلایل افول این حرکت آتشین آموزنده است.

حقیقت این است که ایرانیان حسابگر و عاقل هستند. به هر حال این مردم سابقه تمدنی هفت هزار ساله دارند و در این مدت اتفاقات مختلفی را دیده اند و تجربه اندوخته اند.

بر اساس این تجربیات، آنها از ایده ها و افراد جدید استقبال می کنند و به آنها فرصتی “یک بار در زندگی” برای نشان دادن صداقت و کارآمدی می دهند. جنبش ززا او یک سال فرصت داشت تا اعتماد مردم را جلب کند و نتوانست از این فرصت استفاده کند. ایرانی ها فرصت دوم نمی دهند و اگر اعتماد مردم از بین برود، بازیابی این اعتماد دشوار خواهد بود. جنبش ززا، دیگر مورد اعتماد مردم نیست. چرا این جنبش دچار فروپاشی بدنه اجتماعی شد؟ در اینجا دلایل این امر وجود دارد:

1. ایرانیان از خشونت متنفرند. شورش هایی که در سال 1401 روی داد به عنوان جنبش های غیر خشونت آمیز طبقه بندی نمی شوند. این افراد نه تنها خشونت های میدانی زیادی انجام می دهند، بلکه حامیان این جنبش از خشونت در خیابان ها حمایت می کنند و می خواهند آن را گسترش دهند.

آنها هرگونه حمله، کشتار و سوزاندن را دفاع مشروع می دانند و حتی خواهان ضرب و شتم مردم در صورت اعتراض به این گونه اعمال خشونت آمیز هستند! هشتگ “وندالیسم شرافتمندانه” در این حرکت تولید شد و از مردم خواست زیرساخت های ضروری زندگی مردم را به هر نحوی از بین ببرند. تمرین را در صفحات مجازی بسازید کوکتل مولوتف، شیلنگ های میخ دار و سایر ابزارهای خشونت تهیه شده بود و هیچ کس جرات اعتراض به حجم خشونت را نداشت. “لینچ برای انجام این [۱]شهید روح الله عجمیان و آرمان علیوردی را با هیچ منطقی نمی توان پذیرفت. ایرانیان چنین خشونت عریان را نمی پذیرند.

2. ایرانی ها دوست ندارند سوار شوند. خودخواهی رهبری که مدعی است ززا این به نظر عالی می آید. جناح های مختلف این جنبش بر سر غنائم به دست نیاورده اختلافات تلخی دارند. به گفته یکی از تحلیلگران بی بی سی، به نظر می رسد جمهوری اسلامی سقوط کرده است و دغدغه اصلی سلطنت طلبان، منافقین، فمینیست ها، چپ ها و تجزیه طلبان این است که دولت بعدی چه کسی خواهد بود. این یک دعوا است علاقه مند به خود از چشم مردم پنهان نماند و بدنه اجتماعی این جریان به سرعت دلسرد شد.

3. برای ایرانی ها ادب مهم است. جنبش ززااین نفرت انگیزترین جنبش و شورشی بود که در تاریخ ایران پدیدار شد. نفرین هایی که در قالب شعار سر داده می شد مردمی را که خود را با فرهنگ می دانستند شوکه کرد. این شعارهای پر سر و صدا و مبتذل حتما باعث آزار اعضای خانواده می شود درخواست آزادی به جاده رسیده است.

4. بر خلاف تصورات ضدانقلاب، همه حجاب ها برانداز نیستند. رسانه های ضدانقلاب، محجبه ها را شریک راهبردی آرمان سیاسی خود می دانستند. فکر می کنند هرکس به خیابان می آید ضد انقلاب و ضد نظام جمهوری اسلامی است. و مردمی که به خیابان آمدند اکثراً به خاطر فوت ناگوار خانم مهسا امینی عصبانی بودند و تظاهرات در خیابان برای تخلیه عصبانیت بود. حتی بیشتر افراد محجبه (نه کمتر) فقط حجاب می خواهند، نه براندازی.

وقتی این افراد کم و بیش به مقصد رسیدند، ایستادند. آنها می خواهند گشت ارشاد منحل شود و قانون اجرا شود الله حجاب کمرنگ شد، موافقت کردند و اعتراض در خیابان را متوقف کردند. براندازان و ضدانقلاب ها فکر می کردند که با همه بدحجابی ها در یک جاده هستند، اما بیشترشان ایرانی هستند و وقتی دیدند در 25 شهریور مردم به جای جاده، جاده شمال را انتخاب کردند، تعجب کردند. آنها باید بفهمند که نه تنها مردم ایران، بلکه آنهایی که حجاب ندارند نیز حاضر نیستند برای اهداف سیاسی ضد انقلابیون هزینه کنند. این ترس نیست که این افراد را در جاده متوقف می کند. عقل سلیم به این افراد می گوید که به جای انداختن خود به اهداف سیاسی گروه های مختلف، از زندگی لذت ببرند. ایرانیان بی حجاب و بی حجاب کاملا معقول هستند.

5. ایرانیان می خواهند زندگی کنند. اما حرکت ززا با «زندگی» در تضاد است. اگرچه این افراد از هشتگ «طبیعی-زندگی» استفاده می کنند، اما دستورات زیبا و تند آنها برخلاف زندگی عادی ایرانیان است. می گویند یلدا را جشن نگیرید که ما عزاداریم. برای ما اینجا هستیم حمایت تیم ملی ایران از تیم فوتبال استعمار انگلیس اگر کشتی گیران ایرانی شکست بخورند، شادی کنند و … در میان مدت ادامه این شیوه مبارزه مردم را خسته می کند. حتی در یک سال گذشته هیچکس اختلالی را که در زندگی مردم ایجاد کرده احساس نکرده است. جماعت برانداز باید بفهمند که مردم ایران می خواهند زندگی کنند.

6. ایرانی ها از دروغ متنفرند. این حرکت در این یک سال دروغ های زیادی به مردم داده است و دلیل آن تشویق مردم به ماندگاری در مسیر است. از فرار مقامات جمهوری اسلامی به ونزوئلا دوشکا و…. شاید بتوان با دروغ برای مدت کوتاهی هیجان ایجاد کرد، اما حرکتی که از صداقت منحرف شود، حامیان خود را از دست خواهد داد.

7. حرکت ززاپر از تناقضات درونی است. آنها شعار آزادی سر می دادند و در عین حال به دگراندیشان حمله کردند. آنها حتی به پدر و مادر خود احترام نمی گذارند. به مادر حدیث نجفی که با حجاب بر سر مزار دخترش آمده بود، آنقدر بد و بیراه گفته شد که او مجبور شد بدون حجاب در تلویزیون ظاهر شود و از او بخواهد که تسلیم شود.

او به پدر مرحوم برزو ارجمند توهین کرد تا جایی که این بازیگر ضد انقلاب گریه کرد. عمه نیکا شکرمی به دلیل عدم موافقت با شرکت در کمپین «وکیل می دهم» توهین های زیادی شنید و نوشت: با تشکر از دموکراسی که از آن برخوردار خواهیم شد، صندوق پیام من پر از سوگندهای ناپسند و تصاویر مستهجن است.

این تناقض دیگر است که با وجود زنانه جلوه دادن این حرکت، مدام در شعارهای خود به اندام مردانه اشاره می کند و کلماتی را تکرار می کند که اعمال جنسی را توهین می داند. این ادبیات مردانه ربطی به جنبش زنان محور ندارد. طنز امروز این است که این جنبش به ظاهر زنانه پر از نشانگرهای مردسالارانه است.

برانداز جنبش ززا، ایرانی ها دیگر نمی دانند. ایرانی ها فقط یک فرصت به او دادند. زمانی که به بنی صدر و میرحسین موسوی یک فرصت دادند. مردم در انتخابات به بنی صدر و موسوی رای قابل توجهی دادند و حتی پس از انتخابات نیز مدتی با آنها همراهی کردند و به خیابان ها آمدند. اما وقتی بی صداقتی را دید عقب نشینی کرد. بنی صدر در تبعید درگذشت و 13 سال بعد شعار «موسوی دستگیر شد». تبدیل شود«ایران به سوی قیامت می رود»، برای موسوی قیامت نبوده و او یکی از کسانی است که فراموش کرده است.

می تواند یک رهبر جنبش باشد ززا، دلیلی برای عدم ادامه همراهی فرد با حرکت بیاورید. مثلاً فشار و فضای امنیتی خیابان ها را خالی می کند. اما مردم خردمند می دانند که در 25 سپتامبر 1402، نیروی انتظامی از 1401 صد نفر نبود، اما مردم حتی هزار سال پیش به خیابان ها نیامدند. در ضمن پلیس در روز چرا شعارها در شب محو می شود؟ در تحلیلی دیگر می توان به مردم شریف ایران توهین کرد و ترس را دلیلی برای همراهی نکردن آنها دانست. حتی این تحلیلگران نیز می توانند حرکت را متوقف کنند ززا تکذیب و ادعا می کنند که خیابان های ایران مملو از اعتراض است و هر شب صدای شعارهای مردم کر کننده است! تجزیه و تحلیل حقیقت را آشکار نمی کند. مردم ایران از شعارهای پوچ جنبش پیروی نمی کنند ززا و رهبران منفعت طلب آن را باور نمی کنند.

حتی اگر اتفاقات فلسطین و ضعف رژیم صهیونیستی نبود، باز هم این حرکت نتوانست توجه مردم را به خود جلب کند.

[۱] لینچ کردن، شکنجه یک فرد توسط یک گروه خشمگین در خیابان است. در کشور متحد، بسیاری از سیاهپوستان توسط نژادپرستان لینچ به عنوان باشد جسی واشنگتن.

دکمه بازگشت به بالا