ناترازی بودجه به دیگر بخش‌ها کشیده می‌شود

لایحه بودجه ۱۴۰۳ براساس امکانات اقتصادی دولت بسته شده است

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شریف با بیان اینکه عدم تعادل بودجه سایر بخش های اقتصاد را نامتعادل می کند، گفت: ما به چیزی مانند تغییر پارادایم نیاز داریم.

به گزارش میجیک، آمنه محمودزاده -عضو هیات علمی دانشگاه شریف- در دومین روز از همایش «اقتصاد ایران، اصلاحات ساختاری و رفع اختلافات» اظهار کرد: وقتی در برخی زمینه ها اختلاف نظر وجود دارد، هم اصل اختلاف و حتی تلاش برای اصلاح آن می تواند دیگران را تشدید کند.

وی با بیان اینکه نارضایتی در نظام مالی چگونه منجر به نارضایتی در شبکه بانکی می شود و حتی اگر به سمت اصلاح حرکت کنیم همدیگر را تشدید می کنند، گفت: دو کسری بودجه و کسری خارج از بودجه داریم که حتی چهار تا پنج برابر می شود. این کسری بودجه است.

این استاد دانشگاه تصریح می کند: دولت وصول بدهی ها و تعهدات را به دو صورت ایجاد بدهی یا فروش دارایی تحت پوشش قرار می دهد، اما علاوه بر افزایش سازوکار کسری بودجه، موجب ناامنی نیز می شود.

محمودزاده بیان کرد: جبران خسارت اگر بازارپسند باشد باعث انجماد ترازنامه نمی شود اما وقتی بدهی قابل بازار نباشد بدهی ترازنامه را مسدود می کند که این سازوکار بسیار جدی است.

وی توضیح می دهد: عدم تعادل بودجه بر سایر بخش های اقتصاد تاثیر می گذارد: تقاضای بیش از حد به دلیل تورم منجر به کمبود منابع و کمبود منابع منجر به کاهش سرمایه گذاری می شود که به معنای کاهش تولید است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اصلاح تعارض می‌تواند بر تعارض‌های دیگر بخش‌ها نیز تأثیر بگذارد، تاکید کرد: ما مانند یک تغییر پارادایم نیاز داریم. الگوی پرداخت های اعتباری در زنجیره بودجه و تامین مالی باید تغییر کند که البته به خودی خود مشکل را حل نمی کند، بلکه فضا را برای اصلاحات بیشتر باز می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا