مزیت استفاده از گیربکس صنعتی چیست؟

گیربکس صنعتی یا جعبه دنده یکی از اجزای مهم خودرو است که برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها استفاده می‌شود. گیربکس شامل یک مجموعه از دنده‌ها و مکانیزم‌هایی است که به وسیله آن، نیروی موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود. گیربکس در خودروهای دستی معمولاً شامل سه بخش است: دنده‌بکس، کلاچ و مکانیزم‌های ترمز. در دنده‌بکس، دنده‌های مختلفی برای تغییر سرعت وجود دارد که با تغییر دادن دنده، نیروی موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود. کلاچ نیز برای قطع و وصل کردن نیروی موتور به گیربکس استفاده می‌شود.

مکانیزم ترمز نیز برای توقف خودرو و جلوگیری از حرکت آن در شرایط خاص استفاده می‌شود. گیربکس در خودروهای اتوماتیک نیز وجود دارد، اما در این نوع خودروها، تغییر سرعت به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به دنده‌بکس و کلاچ نیست. در خودروهای اتوماتیک، گیربکس شامل یک مجموعه از دنده‌های خودکار و مکانیزم‌های ترمز است که برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از گیربکس

  • میزان سر و صدای کم
  • بازدهی بالا
  • نسبت های کاهش زیاد
  • افزایش گشتاور خروجی
  • کاهش سرعت خروجی
  • بادوام.

معایب استفاده از گیربکس

  • هزینه بیشتری نسبت به سایر سیستمهای درایو دارد.
  • روغن کاری مناسب برای اجرای صاف لازم است
  • دندانهای بریده شده ضعیف ممکن است منجر به لرزش بیش از حد و سر و صدای حین کار شوند
  • کیفیت اهمیت و هزینه بیشتری را به همراه دارد

گیربکس صنعتی برای ماشین‌آلات صنعتی مختلفی مانند پمپ‌ها، کمپرسورها، دستگاه‌های بسته‌بندی، دستگاه‌های حفاری، دستگاه‌های برش و خم و… استفاده می‌شود. این نوع گیربکس به دلیل عدم تلفات انرژی در انتقال نیرو، باعث افزایش کارایی و کاربردی بودن ماشین‌آلات صنعتی می‌شود.

نحوه عیب یابی گیربکس

مشکل: گیربکس سریع داغ میکند

  • دمای محیط بالاتر از حد توصیه شده است: اگر دمای محیط خیلی زیاد باشد، می تواند از راندمان گیربکس کم کند. یک فن خنک کننده را نصب کنید یا برنامه را به یک مکان با دوام تر منتقل کنید.
  • تهویه مناسب: تهویه مناسب، نه تنها برای گیربکس بلکه برای عملکرد صحیح کلیه تجهیزات الکتریکی / مکانیکی لازم است. اطمینان حاصل کنید که جریان هوای کافی در ناحیه تجهیزات وجود داشته باشد تا امکان خنک کننده سیستم فراهم شود.
  • تراز نادرست شافت: اولین قدم بررسی تراز شفت ورودی موتور به گیربکس است. برای اطمینان از استفاده صحیح از گیربکس لازم است که شافت ورودی موتور با جعبه دنده هم تراز شود.
  • اضافه بار: بار گیربکس را کم کرده و در صورت پایین آمدن دما رعایت کنید. اگر اینگونه نباشد ، برنامه شما ممکن است به یک مدل گیربکس بزرگتر نیاز داشته باشد.
  • روغن کاری: روانکاری ضعیف برای یاتاقان و چرخ دنده ها
  • یاتاقان ها نادرست نصب شده است: ممکن است نیاز به نصب مجدد آنها در گیربکس داشته باشید.

گیربکس شافت مستقیم یک نوع گیربکس است که برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های خودرو استفاده می‌شود. این نوع گیربکس برای خودروهایی که به دنبال سرعت بالا هستند، مناسب است و برای خودروهای مسابقه، خودروهای ورزشی و خودروهایی که به دنبال سرعت بالا هستند، استفاده می‌شود. انواع گیربکس شافت مستقیم را با قیمت مناسب از شرکت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان خریداری کنید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

مشکل: صدای بلند / لرزش صدا

  • ارتعاش بلند یا لرزش: می تواند ناشی از منابع مختلفی باشد که در این بخش مورد بحث قرار گرفته است.
  • نصب نادرست گیربکس: نصب نادرست ممکن است در نتیجه پیچ و مهره های شل یا عدم سوء استفاده بین موتور و گیربکس باشد. سفت شدن پیچ های سست و تراز کردن موتور و گیربکس ممکن است مشکل سر و صدای زیاد را برطرف کند.
  • سرعت ورودی بیش از حد زیاد: کاهش سرعت ورودی احتمالا به کاهش نویز کمک کند.
  • اضافه بار: کاهش بار ممکن است به کاهش نویز کمک کند. در این صورت، به گیربکس مدل بزرگتر نیاز خواهید داشت
  • یاتاقان های فرسوده یا آسیب دیده: ممکن است نیاز به تعویض یاتاقان های آسیب دیده تعویض شود.
  • روغن کاری: برای انسجام ، چرخ دنده ها / یاتاقان ها باید به درستی روغن کاری شوند.

مشکل: شفت های ورودی / خروجی

  • نصب نادرست: اطمینان حاصل کنید که تمام پیچ های موتور موتور به گیربکس به طور ایمن بسته شده اند.
  • دندان دنده ای فرسوده: نیاز به تعویض دنده های فرسوده دارید.
  • چرخ دنده ها در حالت قفل شده: ممکن است دنده ها به دلیل ساییدگی و تعویض جایگزین شوند. احتمال دیگر این است که ممکن است یک شی خارجی از جعبه دنده جدا شود و باعث شود چرخ دنده ها در حالت قفل قرار گیرند.

گیربکس پایه دار یک نوع گیربکس است که برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های خودرو استفاده می‌شود. در این نوع گیربکس، محور خروجی گیربکس به صورت عمودی و پایه دار بر روی چهار یا شش پایه قرار دارد. این نوع گیربکس برای خودروهای سنگین و باربری استفاده می‌شود. گیربکس پایه دار را با قیمت مناسب از شرکت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان خریداری کنید.

کاربرد گیربکس در صنایع مختلف

هوافضا

در صنعت هوافضا ، از جعبه دنده ها در هواپیما ها برای سفرهای هوایی ، موشک، وسایل نقلیه فضایی، شاتل های فضایی و موتورها استفاده می شود.

کشاورزی

در صنعت کشاورزی بر روی تراکتور ها و پمپ ها برای شخم، آبیاری، مبارزه با آفات و کنترل حشرات کنترل استفاده می شود.

اتومبیل

در صنعت خودرو از گیربکس در اتومبیل ، هلیکوپتر ، اتوبوس و موتور سیکلت استفاده می شود.

ساخت و ساز

در صنعت ساخت و ساز از گیربکس در ماشین آلات سنگین مانند جرثقیل ، لیفتراک ، بولدوزر و تراکتور استفاده می شود.

فرآوری مواد غذایی

در صنعت فرآوری مواد غذایی از جعبه دنده در سیستم های نقاله ، فرآوری گوشت و محصولات گیاهی و کاربردهای بسته بندی استفاده می شود.

صنایع دریایی

در صنعت دریایی از جعبه دنده ها بر روی قایق ها و قایق بادبانی استفاده می شود.

پزشکی

در صنعت پزشکی از جعبه دنده ها در جداول های جراحی ، تختخواب بیمار ، دستگاههای تشخیص پزشکی ، تجهیزات دندانپزشکی و دستگاههای اسکن MRI و CAT استفاده می شود.

کاربرد گیربکس در صنایع مختلف چیست؟

گیربکس در صنایع مختلف مانند هوافضا، کشاورزی، اتومبیل، ساخت و ساز، فرآوری مواد غذایی، صنایع دریایی و … قابل استفاده می باشد.

انواع گیربکس صنعتی و کاربرد آن در صنایع مختلف

گیربکس صنعتی به زبان ساده ابزاری است که به منظور انتقال و افزایش قدرت و یا جهت تنظیم قدرت مورد نیاز دستگاه‌های صنعتی از طریق کاهش یا افزایش نیروی گشتاور موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. با افزایش سرعت، گشتاور کم می‌شود و با کاهش سرعت، گشتاور زیاد می‌شود. همچنین به منظور تغییر جهت دوران نیز می‌توان از آن استفاده کرد. به عبارت دیگر مأموریت گیربکس صنعتی، گرفتن قدرت از منبع آن (الکتروموتور) و انتقال این قدرت به میزان مورد نیاز به مصرف کننده قدرت است. انواع گیربکس صنعتی برای مصارف متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله در صنایع دفاعی، غذایی، شیمیایی، مس، فولاد، سیمان، نفت، گاز، پتروشیمی، کاشی و سرامیک و غیره. همچنین از گیربکس‌های صنعتی در آسانسورها، جرثقیل، قرقره‌ها و اهرم‌ها نیز استفاده می‌شود.

گیربکس‌های صنعتی به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

گیربکس صنعتی کاهنده

گیربکس‌های صنعتی کاهنده بین موتور و متحرک قرار می‌گیرند و با کاهش دور الکتروموتور، گشتاور و دور خروجی مورد نیاز را تامین می‌کنند. در خروجی این نوع از گیربکس‌های صنعتی سرعت کم و قدرت بالا را مشاهده می‌کنیم.

گیربکس افزاینده

گیربکس‌های صنعتی افزاینده همانند گیربکس‌های کاهنده بین موتور و متحرک قرار می‌گیرد اما در این نوع از گیربکس‌ها با افزایش دور الکتروموتور، گشتاور و دور خروجی مورد نیاز تامین می‌شود که عموما قدرت کمتر و سرعت بیشتری را در پی خواهد داشت. در برخی از صنایع بخصوص صنایع نیروگاهی و صنایع پالایشگاهی و صنایع پتروشیمی نیاز به گیربکس صنعتی با دور بالا است که در این موارد از این نوع از گیربکس‌های صنعتی استفاده می‌شود.

همچنین گیربکس‌های صنعتی بر اساس نحوه قرارگیری دنده‌ها نیز به ۴ نوع گیربکس‌های هلیکال، گیربکس‌های حلزونی، گیربکس‌های خورشیدی و گیربکس‌های صنعتی خاص تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. گیربکس صنعتی هلیکال و گیربکس صنعتی حلزونی عموماً نسبت تبدیل‌های معینی دارند و برای رسیدن به نسبت تبدیل‌های بالاتر (دور کمتر) میتوان دو گیربکس صنعتی را باهم کوپل کرد که این کار در گیربکس خورشیدی با تعویض نسبت بین طبقات و یا افزودن طبقه برای رسیدن به نسبت دور دلخواه انجام می‌شود.

استاندارد در گیربکس ها

در تاریخ اکتبر سال ۱۹۴۳ میلادی، برای نخستین بار اولین استاندارد برای گیربکس‌های صنعتی توسط انجمن تولیدکنندگان چرخ دنده آمریکا (AGMA)، به صورت آزمایشی ارائه شد که مورد پذیرش نیز قرار گرفت و در نهایت استاندارد AGMA 421.01 نامیده شد.

این استاندارد دارای فرمول هایی است که قادر است توان را بر حسب اسب بخار و تنش‌های مجاز محاسبه نماید. علاوه بر آن این استاندارد دارای جدولی است که ضریب‌های کاربردی روی آن درج شده است. همچنین این استاندارد AGMA 421.01 محتوایی دارد که توانایی انجام بازنگری در عملیات‌های حرارتی در گیربکس‌ها را ممکن می‌سازد. البته در استاندارد‌های قبلی اشتباه‌های متفاوتی از جمله اشتباهات چاپی وجود داشت که در سال ۱۹۵۷ توسط استاندارد AGMA 421.01 اصلاح شد.

در ادامه و در سال ۱۹۵۹ میلادی، با بررسی هایی که در خصوص استاندارد AGMA 421.04 صورت گرفت، کارشناسان و متخصصان این امر تصمیم گرفتند که اقدام به بازنگری این استاندارد کنند. در همین راستا، استاندارد جدید AGMA 421.05 با هدف توسعه صنعت، طراحی و تولید و در نهایت در تاریخ ۲۲ اکتبر سال ۱۹۶۳ میلادی منتشر و عرضه گردید که نقص‌های استاندارد گذشته نیز در آن مرتفع شد.

بر طبق استاندارد AGMA 421.05 یک گیربکس صنعتی هلیکال دارای شرایط زیر است که آن را دور بالا در نظر می‌گیرند:

در گیربکس‌های تک مرحله ای مقدار سرعت خطی گام می‌بایست هم اندازه و یا بیشتر از ۳۵ متر بر ثانیه باشد. علاوه بر آن نیز، مقدار سرعت دورانی آن نبایستی از ۴۵۰۰ دور بر ثانیه بالاتر باشد.

در گیربکس‌های چند مرحله ای به این نحو است که در حداقل یکی از مراحل از آن سرعت خطی گام هم اندازه و یا بیشتر از ۳۵ متر بر ثانیه باشد و سرعت خطی گام در مرحله‌های دیگر نیز نباید از میزان ۵ متر بر ثانیه کم تر باشد.

به صورت معمول استاندارد هایی که برای گیربکس‌ها مد نظر قرار می‌دهند، در خصوص گیربکس‌های صنعتی هلیکال است اما گاها دیده شده که در بخش‌های متفاوتی از صنایع همانند صنعت نفت از گیربکس هایی ساده که سرعت دورانی زیادی دارند، استفاده می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا