اقتصادی

۸ تیرماه روز «جمهور» است، از صدای مردم نترسیم

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: 17 تیر روز رئیس جمهور است و نباید از نظر و رای مردم هراسی داشت.

به گزارش میجیک و به نقل از صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری در گفت وگو با صداوسیما گفت: امروز 17 تیرماه را «روز رئیس جمهور» می نامم. حقیقت این است که در جمهوری اسلامی ایران کمتر از دو کلمه رئیس جمهور و ایران صحبت کرده ایم و این تصور ایجاد شده که باید از هر کجا به مردم دیکته شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: حضرت امام (ره) نام حکومت ما را جمهوری اسلامی گذاشتند و مردم به آن رای داده اند. اولین کلمه این ترکیب «جمور» است; رئیس جمهور یعنی همه بدون در نظر گرفتن عقیده، قومیت و جنسیت. 17 تیر روز این افراد است. مردمی که می خواهند بیایند، صحبت کنند، رای دهند و بگویند کدام نامزد ریاست جمهوری را دوست دارند و به آن رای می دهند و فکر می کنند بهترین نامزد ریاست جمهوری می تواند آنها را به مقصد برساند.

ما نباید به بهانه اسلام نظام جمهوری را کمرنگ کنیم

رئیس صندوق توسعه ملی در پاسخ به این سوال که چند نفر در صندوق رای می توانند در توسعه اهداف سیاسی و اقتصادی کشور سهیم باشند، تاکید کرد: متأسفانه گاهی در روزهای دیگر مفهوم رئیس جمهور را فراموش می کنیم و این چرا ما باید در حضور مردم و نقش آنها در انتخابات بیشتر تاکید کنیم این سرزمین و کشور حق رای دارد، این مال آنهاست و باید به پای صندوق های رای بیایند و نظر خود را اعلام کنند “.

وی افزود: حضرت امام (ره) فرمودند: «میزان صدای یک ملت» اما نفرمودند ملت چه قومی است؟ یعنی دسته بندی و تفکیک نمی کنند. همه دارندگان شناسنامه ایرانی باید در سرنوشت این کشور نقش داشته باشند. رسانه ها علاوه بر تاکید بر مشارکت مردمی در انتخابات، از این پس باید از کلمه رئیس جمهور بیشتر استفاده کنند و اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند. اگر رئیس جمهور احساس کند که به بهانه اسلام آن را حذف کرده ایم و فقط قسمت اسلامی کلمه جمهوری اسلامی ایران را چسبانده ایم، ممکن است عصبانی شود و استعفا دهد. پس اینجا وقتی می‌گوییم رئیس‌جمهور، منظور ما از هر عقیده، هر قوم، مذهب، هر زبان و هر جنسیتی است، بخشی از این جمهوری اسلامی ایران است.

تقسیم مردم به خوب و بد در سکوها درست نیست

رئیس صندوق توسعه ملی گفت: نترسید اگر رئیس جمهور را تایید کنیم، قسمت اسلامی دولت تضعیف می شود. تاکید بر کلمه رئیس جمهور در کنار اسلامی شدن نظام، نظر حضرت امام (ره) و نظر مقام معظم رهبری نیز همین است. این یک واقعیت است که ما به دولت جمهوری اسلامی ایران رای داده ایم. این بدان معناست که مردم همه با ارزش هستند. متأسفانه برخی از سخنرانان این تریبون به دو دسته «رئیس جمهور بد» و «رئیس جمهور خوب» تقسیم می شوند. این درست نیست. باید تاکید کرد که هرکس حتی اگر با نظر من موافق نباشد و افکار من را اشتباه بداند، اگر شناسنامه ایرانی داشته باشد، رئیس جمهور و صاحب این کشور است.

وی توضیح داد: بنابراین، همه روز جمعه 17 تیرماه برای رای دادن در TPS حاضر می شوند. وظیفه ما این است که به رای آنها احترام بگذاریم و هر رأیی که آنها دادند و نامزدی را که برای ریاست جمهوری انتخاب کردند قبول کنیم و بعد از اجرای دفتر رهبری از آنها حمایت کنیم. برعکس، رئیس جمهور نباید فراموش کند که هر تصمیمی که می خواهد بگیرد باید به نظر رئیس جمهور ارجاع شود. منظورم فقط حضور در بین مردم در سفر استانی نیست. همه اینها لازم است اما باید به نظرات و نظرات مردم، کارشناسان و سازمان های مردم نهاد مراجعه کرد و نظرخواهی کرد. با جمع بودن به این معنا نیست که بیاییم وسط جمعیت سخنرانی کنیم و برویم.

نامزد شکست خورده نباید چرخ رئیس جمهور جدید را به دست بگیرد

غضنفری ادامه داد: سایر کاندیداها و حامیان آنها پس از ورود کاندیدای پیروز به عنوان رئیس جمهور آینده، رقابت را ترک کرده و به او کمک کنند. این که کاندیدای مورد علاقه من در انتخابات پیروز نشد نباید دلیلی برای چماق گذاشتن بر چرخ فعالیت های رئیس جمهور جدید و تخریب و تحقیر او و زیر سوال بردن تفکر او باشد. به هر حال، هر کسی که قرار است رئیس جمهور شود. رئیس جمهور او را انتخاب کرد و این انتخاب مردم بود.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: چیزی که من را نگران می کند این است که بعد از 17 تیر که واژه «رئیس جمهور» و «مردم» در کانون توجه و اهمیت قرار گرفته است؛ این موضوع باعث شده است که این دو کلمه در حال حاضر در کشور ما را مورد توجه قرار دهند. در صبح روز 9 جولای، نامزد پیروز و رئیس جمهور جدید باید مردم و اهمیت آنها را فراموش کرده و فراموش کنند. سایر کاندیداها و گروه های سیاسی حامی که رای نیاوردند نیز به یاد داشته باشند که ما قانونی به نام حداکثر و اجماع داریم. اگر مردم روی یک نفر اجماع داشته باشند یا حداقل به یک نفر رای دهند، کار انجام شده است. نباید شروع به بهانه تراشی و بحث کنیم که چرا به کاندیدای ما رای ندادند و از همان روز اول باید گروه معدوم ایجاد کنیم و آثار فعالیت کاندیدای پیروز را از بین ببریم. امیدوارم به احترام رئیس جمهور هرکس وارد پاستور شد کاندیدای برنده باشد و رئیس جمهور جدید همه به او کمک کنند و هر برنامه ای که به دست می آورد و هر دوستی و کمک فکری می خواهد از او منکر نشود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: اگر در واقعیت حکومت ما جمهوریت و اسلام گرایی با هم همراه نباشد و معنای واقعی جمهوری اسلامی ایران را نفهمیم می تواند باعث خشم و ناراحتی مردم و آنها شود. ناامید شده و آنها را از مشارکت در تعیین سرنوشت ما بازدار. امیدوارم در 17 تیرماه به عنوان روز رئیس جمهور حضور پررنگی در پای صندوق های رای داشته باشیم و صدای آنها را همیشه در صندوق و بیرون از صندوق بشنویم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا