۷ نکته درباره‌ تحقق شعار سال ۱۴۰۳

شعار سال

۷ نکته درباره‌ تحقق شعار سال ۱۴۰۳

سعید عشیری در یادداشتی با عنوان «جهش تولید بر اساس جمهوری خلق» به بررسی هفت نکته تحقق شعار 1403 پرداخته است.

به گزارش میجیک، در یادداشت تحلیلی منتشر شده از سوی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری می خوانیم: «یک، تعیین شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب، یک سیاست گفتمانی در فقه حکومت ما است که نظام حکومتی ملی است. باید جهت گیری اصلی خود را بر این سیاست متمرکز کند؛ همچنین توجه به این شعار باید در زنجیره گفتمان ها و شعارهای سال های گذشته باشد.درک صحیح و درست سیاست گذاران ملی مطابق با آنچه رهبر انقلاب و معنایی آن است. توسعه این گفتمان در نظام فکری امام خمینی (ره) و معظم له نکته مهم و ضروری است.

دو اقتصاد مقاومتی نظریه سیاسی نظام اسلامی در مسیر پیشرفت اقتصادی ماست. اقتصاد مقاومتی می‌تواند بیش از هر چیز در مدار تولید ملی تحقق یابد و زیرساخت‌های تولید فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را تقویت و رشد بخشد و یکی از این نیازهای مهم است. مبانی نظری جهش تولید در مدار مردم را باید بر اساس ادبیات نظری اقتصاد مقاومتی پی ریزی کرد و جغرافیای وسیع موضوع مطرح شده در بیانات رهبر معظم انقلاب این مهم را فراهم می کند. .

سه. مردم محور نظم، پیروزی و بقای انقلاب اسلامی هستند و جهش تولید نیز در گرو همین رکن اساسی است. مردم قهرمانان اصلی داستان ها و تاریخ انقلاب ها در تمام این دوران بوده اند.» (رهبر انقلاب 08/06/1401)

مشکل اصلی، کلید اصلی اینجاست: حضور مردم در همه مشکلات راه حل مشکلات است. اینکه تامین امنیت حضور مردم، تشویق مردم به حضور در میدان – زمینه های مختلفی که بر دولت تاثیر می گذارد – مهم است. و حضور مردم چاره دیگری ندارد; این هنر اصلی انقلاب است. هنر اصلی انقلاب این است که مردم را از یک گروه منفعل و پرتعداد و توده ای که نگاه ملی و عمومی ندارند به گروهی با انگیزه، علاقه مند، جاه طلب، هدفمند، آرمان گرا تبدیل کند و به میدان بیاورد. ; این وظیفه بزرگ انقلاب است.» (12/05/1400)
ما ابزار نظامی، ابزار سیاسی و ابزار اقتصادی را مقتدر و نیرومند می دانیم و کشور را تقویت می کنیم، اما هیچکدام با حضور مردم برابری نمی کند. وجود مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی قوی می کند. (26/03/1400)

چهار نیاز بزرگ در جهش تولید، درک مشکلات و چالش های تولید در یک سیستم تحلیلی منسجم و سیستماتیک است. اهمیت مسئله، منطق اولویت را ایجاد می کند و راهی برای خروج از تعارض فراهم می کند. شعار و گفتمان «رفع موانع تولید» باید به عنوان یک پیش‌فرض سیاست در کنار سایر الزامات و نیازها مهم و ضروری باشد. بر این اساس، او نقش موانع داخلی و عوامل ضعف در تولید و پیشرفت (مانند فساد، کار و تنبلی، بهره وری ضعیف، دید بلندمدت و استراتژیک و غیره) را برجسته می کند و دائماً این سؤال را برجسته می کند که لان چگونه می سازد. جایگاه مردم در تولید و توسعه ملی مهمتر است؟

تحلیل نقش موانع بیرونی و بویژه تحریم های استکبار جهانی از دیگر ابعاد مهم این امر است. نکته اصلی برای تحلیل این وضعیت، در نظر گرفتن نقش و جایگاه جامعه است.
وی ادامه داد: اگر حضور مردم کاهش پیدا کند، از طرف دیگر، فشار دشمن را افزایش می‌دهیم؛ یعنی آنها در معنای لغوی با هم رابطه معکوس دارند، اگر افزایش کم داشته باشیم. حضور مردم در کشور از طرفی در فشار دشمن زیاد خواهیم شد، اگر می خواهید فشار دشمن را از بین ببرید یا کاهش دهید مانند فشار اقتصادی مثل تحریم و غیره راه افزایش حضورتان است. مردم در کشور و نشان دادن حمایت مردم برای مقابله با دشمن. . . .

شش بازخوانی مدل‌ها و تجربیات موفق اقتصادی چهل و پنج سال گذشته، الهام‌بخش انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد را برجسته می‌کند. معنا و ایده آل های بزرگ همیشه به راه حل هایی نیاز دارند که تحقق آنها را آسان تر و آسان تر کند.

هفت در پرتو مطالبه مؤکد «جهاد تبیینی» از رهبرانقلاب، نیازمند یک حرکت فرهنگی گسترده و فراگیر هستیم که بتواند در گفت وگو و ارتباط با رئیس جمهور مردم، بر «اقناع» تمرکز کند. می توان بسیاری از موضوعات و عناوین لازم برای تقویت جایگاه گفتمان را در سطح عمومی فهرست کرد، از جمله: تقویت روحیه کار و بهره وری، پرهیز از مصرف گرایی و توجه به سادگی، تقویت توجه به کالای داخلی، ارتقای راندمان کاری. ، آشکار ساختن هدف دشمن.. در اعمال تحریم ها، قدرت و دستاوردهای نظام اسلامی به ویژه در عرصه اقتصادی.

به عبارت دیگر، جهش تولید بر اساس جمهوری خلق، در عرصه فرهنگی فراگیر و مبتنی بر فرهنگ جهادی و انقلابی امکان پذیر خواهد بود. این مهم است، باید برنامه ریزی شود و در فضای تبیین جهاد برجسته شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا