اقتصادی

یوسفی: اولین مولفه برای مهار تورم نظم دهی به سیستم پولی و بانکی کشور است

اعضای کمیسیون سازندگی مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: اولین مولفه برای مهار تورم ساماندهی و مدیریت نظام پولی و بانکی کشور است و باید مشکلات مربوط به بدهی های کلان را مدیریت کرد.

مجتبی یوسفی در گفت وگو با میجیک، با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای تحقق شعار «کنترل تورم؛ رشد تولید» در سال 1402، اظهار کرد: در بحث کنترل تورم، هماهنگی بین همه بخش ها در ابتدا مهم است. البته هماهنگی به این معنا نیست که از انتقاد، انتقاد و نظرات متضاد استفاده نشود. اما هر سه قوه به ویژه دولت و مجلس به عنوان مجریه و مقننه و قوه قضائیه به عنوان ناظر باید هماهنگی کار را انجام دهند.

بستن وام بانکی کوچک یک اشتباه است

وی افزود: گاهی می بینیم که در پرونده ای دستگاه قضایی به راه اندازی کارخانه تعطیل کمک می کند. اما گاهی اوقات پروژه با یک دستور موقت متوقف می شود و سپس وظیفه مشخص نمی شود. این آسیب به تولید است. البته برای جلوگیری از تورم در مجلس بحث مفصلی خواهد شد. اولین مولفه جلوگیری از تورم، تنظیم و تنظیم نظام پولی و بانکی کشور است. حجم نقدینگی در بانک ها به ویژه بانک های غیردولتی و موسسات مالی و اعتباری بالاست. از سوی دیگر تا زمانی که بحث موجودی بانک ها مطرح شود، به سمت بستن وام های کوچک از بانک ها می رویم. وامی که نه تنها تورم زا نیست بلکه به گردش صحیح اقتصاد می انجامد. به عنوان مثال، مردم با این امکانات کوچک، لوازم خانگی می خرند. ما باید مشکلات مربوط به وام های کلان را مدیریت کنیم.

سازمان ها و نهادها باید در پروژه های عمرانی و زیربنایی سرمایه گذاری کنند

نماینده مردم اهواز در شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی مشاهده می کنیم که به جای اینکه سرمایه به سمت تولید، توسعه کارخانجات تولیدی و منابع مالی و یا توسعه زیرساخت هایی از جمله سرمایه گذاری از سوی نهادها و نهادها انجام شود. همانطور که توسعه پالایشگاه ها یا آزادراه ها برای ساخت بازارها و مراکز خرید انجام می شود. یا در صورت پرداخت وام در حوزه مسکن تا دو سوم آن به ساخت ملک اختصاص می یابد.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر عدم افزایش هزینه های دولتی نیز مهم است. همه ما علاقه مندیم که از افراد ضعیف، مستمری بگیران و شاغلان در زمینه ساخت و ساز یا از نظر حقوق مراقبت کنیم. اما گاهی شاهد تضاد و عدم هماهنگی بین بخشی از دولت و مجلس هستیم. مجلس نیز باید مراقب باشد که هزینه های اضافی به دولت تحمیل نشود. اما در برخی از جماعت این اتفاق افتاده است. پروژه های جدیدی ایجاد می شود که بار مالی بر دوش دولت دارد. نمایندگان باید مراقب باشند که نظراتشان بزرگ باشد.

همکاری و هماهنگی مجلس و دولت برای جلوگیری از تورم ضروری است

وی افزود: اما از یک طرف می خوانیم که مجلس می خواهد افزایش حقوق کارمندان یا مستمری بگیران را در نظر بگیرد، دولت می گوید من مخالفم و بعد یک هفته وزیر هم همین مشکل را اعلام می کند. این یعنی دوگانگی وجود دارد. اینکه دولت در جایی که صلاح بداند پروژه های غیرضروری را تعیین تکلیف می کند اما می گوید در جاهایی که مردم نمایندگان خود را می خواهند منابعی وجود ندارد، نمی توان قول داد. مثلاً می بینیم که به دلیل سوء مدیریت و عدم هماهنگی آموزش و پرورش و سازمان برنامه ها و بودجه ها چقدر از سوی فرهنگیان شکایت می شود. این نکات باید مورد توجه نمایندگان و دولتمردان باشد. هماهنگی و همکاری مجلس و دولت برای جلوگیری از تورم و رشد تولید بسیار مهم است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا