یارانه نقدی ۴ برابر شد

یارانه نقدی ۴ برابر شد

دولت سیزدهم به رهبری شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی در اردیبهشت ماه سال 1401 پرداخت یارانه های 300 و 400 هزار تومانی را آغاز کرد که نسبت به آخرین پرداخت یارانه نقدی و معیشتی در ابتدای مدیریت ایشان حدوداً چهار برابر شده است.

به گزارش میجیک، یارانه نقدی راهکاری بود که توسط دولت دهم به رهبری محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۸ اجرا شد و به ازای هر خانوار ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان واریز شد. در حالی که در دولت احمدی نژاد ارزش دلار حدود هزار تومان بود، قیمت یارانه پرداختی حدود 45 دلار بود، اما به مرور زمان تورم افزایش یافت و نرخ دلار به 3000 تومان رسید. زمانی که حسن روحانی دولت را تحویل گرفت، ارزش یارانه پرداختی به حدود 14 دلار کاهش یافت.

البته تا پایان سلطنت دوازدهم، فهرست یارانه بگیران تغییر محسوسی نداشت و فیلترینگ مؤثری صورت نگرفت. بنابراین حدود 95 درصد از مردم ایران باید در گروه 45 هزار و 500 تومانی یارانه بگیران قرار بگیرند و با وجود چالش های فراوان مجلس، کارشناسان و حتی دولتمردان برای فیلتر یارانه بگیران، این هزینه برای بسیاری از سوی دولت متقبل شده است. سال ها. .

اما با توجه به افزایش قیمت بنزین در سال 2018، دولت پرداخت یارانه معیشتی بنزین را نیز آغاز کرد، میزان یارانه معیشتی خانوارها با توجه به تعداد اعضا متفاوت است. بنابراین برای یک خانوار 55 هزار، دو نفر، 103 هزار، سه نفر، 138 هزار، چهار نفر، 172 هزار و پنج نفر و بیش از 205 هزار تومان هر ماه پرداخت می شود، بنابراین میزان یارانه به حدود 100 هزار تومان می رسد. . البته یارانه معیشتی به خانوارهای فقیر پرداخت می شود تا اینکه در پایان یارانه 12 بنزین دولتی، خانوارهای مشمول دریافت یارانه بیش از 19 میلیون و 768 هزار نفر هستند.

علاوه بر این، زمانی که دولت یازدهم که در شعارهای انتخاباتی خود بارها از حذف یارانه پردرآمدها و پرداخت هدفمندی یارانه های نقدی صحبت کرده بود، در عمل به نتیجه ای نرسید و اگرچه ثبت نام مجدد برای متقاضیان در نظر گرفته شد، در در نهایت بیش از 70 میلیون نفر ثبت نام کردند و پس از آن با وجود الزام قانون بودجه در چند سال به حذف سه دهک بالای درآمدی، دولت به بهانه در امان ماندن از یارانه بگیران اقدام جدی انجام نداد. می تواند داشته باشد. پیامدهای اجتماعی و فقرا در میان آنها قابل حذف و آسیب است.

نرخ دلار در دولت یازدهم و دوره اول حسن روحانی با افزایش هزار تومانی همراه شد و به 4000 تومان رسید. اما در پایان دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی، دلار با افزایش چشمگیری به 27 هزار تومان رسید، بنابراین ارزش دلاری یارانه نقدی نیز کاهش یافت و در بهترین حالت به 3 دلار رسید.

دولت سیزدهم برای یارانه دادن چه می کند؟

با شروع دولت سیزدهم به ریاست شهید سیدابراهیم رئیسی، میزان یارانه نقدی تا اردیبهشت 1401 باقی ماند تا اینکه میزان یارانه نقدی و معیشتی به 300 هزار تومان برای دهک های چهارم تا نهم و 400 هزار تومان رسید. برای دهک های اول تا سوم و در واقع این مبلغ با افزایش یارانه ها در سال 1401 هشت برابر شد.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها که مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش به آن اشاره کرده است، از ابتدای یارانه نقدی تا اردیبهشت 1401 که 300 هزار تومان و 400 هزار تومان یارانه برای دهک های مختلف در نظر گرفته شده است. . دولت هر ساله حدود 41 هزار میلیارد تومان منابع را صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم می کند. علاوه بر این، دولت سیزدهم تنها در سال 1401 حدود 738 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی مردم هزینه کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا