مطالب عمومی

گزارش| چرا ارتش آموزش‌دیده افغانستان در برابر طالبان شکست می‌خورد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین میجیک ، در آخرین رزرو ، نیروهای امنیتی افغانستان تحت فشار نیروهای طالبان که از ماه مه در حال پیشروی هستند ، در بیش از 15 شهر مستقر شدند. روز جمعه ، مقامات افغان تأیید کردند که دو مرکز اصلی ولایت ، قندهار و هرات نیز توسط نیروهای طالبان تصرف شده است.

نیویورک تایمز گزارش می دهد که چرا نیروهای افغان به سرعت در برابر جنگجویان طالبان آموزش دیدند از بین رفت.

پیشروی های سریع به نیروهای طالبان اجازه داد تا تسلیحات و تجهیزات ایالات متحده را که نیروهای افغان پشت سر گذاشته بودند ، کنترل کنند ، در برخی از تصاویر حتی تصاویری از تحویل بالگردهای آمریکایی به نیروهای افغان نشان داده شد.

در برخی دیگر از شهرها ، نبردهای سنگینی هفته هاست در حومه شهر جریان دارد ، اما نیروهای طالبان سرانجام توانستند در دفاع شهر نفوذ کرده و سپس بدون هیچ گونه مقاومتی در شهر نفوذ کنند.

این پیشرفت به این دلیل صورت می گیرد که ایالات متحده بیش از 83 میلیارد دلار تجهیزات و آموزش در دو دهه گذشته به نیروهای امنیتی افغان ارائه کرده است.


نظارت نظامی آمریکا بر آموزش نیروهای افغان – 2016

ایجاد یک دستگاه امنیتی افغان بخش مهمی از استراتژی دولت باراک اوباما ، رئیس جمهور سابق آمریکا است که 10 سال پیش به دنبال یافتن راهی برای تامین امنیت نیروهای افغان و خروج از کشور بود.

این تلاش باعث ایجاد ارتش با تصویر ارتش ایالات متحده ، موسسه نظامی افغانستان شد ، که قرار بود به نمایندگی از ایالات متحده در افغانستان جنگ کند ، اما به نظر می رسد قبل از خروج کامل ارتش آمریکا از افغانستان پایان یافته است. تبدیل شود.

در حالی که آینده افغانستان نامشخص به نظر می رسد ، یک چیز واضح است: تلاش های 20 ساله ایالات متحده برای بازسازی ارتش افغانستان در یک نیروی رزمی مستقل و قدرتمند شکست خورده است و شکست اکنون واقعی و تحت کنترل به نظر می رسد. افغانستان به طالبان منتقل شد.

اما ظهور ارتش افغانستان از هفته گذشته دیده نشده است ، اما چند ماه پیش به دلیل تلفات جنگ در جنگ مشهود بود ، در حالی که دولت بایدن هنوز تصمیم خود برای خروج از افغانستان در 11 سپتامبر را اعلام نکرده بود.


فرماندهی افغان در لشکرگاه

تجزیه ارتش زمانی آغاز شد که در حومه شهر ، جایی که نیروهای دولتی افغانستان و واحدهای پلیس خود و تسلیحات خود را به جنگجویان طالبان تسلیم کردند ، طالبان قول دادند که در صورت تسلیم شدن و تسلیم شدن سلاح ها می توانند با خیال راحت منطقه را ترک کنند. به این ترتیب طالبان به تدریج کنترل مناطق و جاده های بیشتری را در دست گرفتند. نیروهای دولتی افغانستان مطمئناً از همین دلیل برای شکست طالبان استفاده می کنند: بدون پشتیبانی هوایی یا بدون تجهیزات و غذا.

اما قبل از آن نیز ضعف سیستماتیک نیروهای امنیتی افغانستان کاملاً آشکار است. بر روی کاغذ ، تعداد نیروهای امنیتی افغان تقریباً 300000 نفر است ، اما در چند روز گذشته گزارش شده است که این تعداد تنها 50000 نفر است.

این کاستی ها را می توان به تعدادی از مشکلات نسبت داد که یکی از آنها مجبور کردن غرب به ایجاد ارتش جدید با تمام الزامات لجستیکی است. اما ثابت شده است که این تجهیزات بدون حضور ایالات متحده و متحدان ناتو ناپایدار است.

ارتش و پلیس افغانستان از رهبر افغانستان خشمگین هستند. مقامات افغان غالباً آنچه را که اتفاق افتاده است نادیده می گیرند و می دانند که تعداد کارگران افغان در واقع کمتر از چیزی است که به طور رسمی نشانه فساد در ساختار دولت افغانستان است که به آرامی پذیرفته شده است.


نیروهای افغان در خط مقدم قندهار

پس از اعلام خروج ایالات متحده از افغانستان و آغاز حرکت طالبان برای کنترل مناطق دیگر ، اعتماد نیروهای امنیتی افغان افزایش یافت که این جنگ برای دولت اشرف غنی کشنده نیست.

در چندین مصاحبه با افسران ارتش و پلیس افغانستان ، سرخوردگی واقعی بود.

هفته گذشته ، در یکی از جبهه های جنوب افغانستان در شهر قندهار ، ناتوانی نیروهای امنیتی افغان در جلوگیری از حمله طالبان که شهر را ویران کرد آنقدر واضح بود که دلیل شکست در این جبهه “سیب زمینی” بود.

پس از چندین هفته درگیری ، جعبه های پر از سیب زمینی به عنوان جیره روزانه به پلیس ارسال شد. چندین روز چیزی جز سیب زمینی دریافت نکرد و خستگی و گرسنگی نیروهای امنیتی باعث از دست دادن او شد.

یک افسر پلیس در توضیح عدم حمایت از دفاع از دومین شهر بزرگ افغانستان گفت: “این سیب زمینی سرخ کرده به حرکت خود ادامه نمی دهد!”

خط مقدم پنجشنبه سقوط کرد و قندهار ، دومین شهر بزرگ افغانستان ، صبح روز جمعه توسط طالبان تصرف شد.

نیروهای افغان برای دفاع از مرکز استان این کشور و حرکت به مرکز استان تجمع کردند ، اما در هفته های اخیر ، طالبان تمرکز خود را از حومه شهرها به مناطق شهری تغییر داده است. استراتژی دولت افغانستان برای تمرکز بر مرکز این ولایت با تصرف شهرهای طالبان از بین رفت و تقریبا نیمی از مرکز ولایت افغانستان به مدت یک هفته بازداشت و کابل را محاصره کردند.

عبدالهی ، فرمانده پلیس 45 ساله ای که هفته گذشته از جبهه شمالی قندهار محافظت می کرد ، گفت: “او فقط تلاش می کند این کار را انجام دهد.”

نیروهای امنیتی افغان از سال 2001 تا کنون بیش از 60 هزار نفر را کشتند. اما منظور آنها طالبان نیست ، بلکه پادشاهی است که معتقد است شما از برنامه ای بزرگتر برای جلوگیری از تصرف قلمرو طالبان در این زمینه برخوردار نیستید.


نیروهای افغان در خط مقدم قندهار

اما چهارشنبه گذشته ، هنگامی که فرماندهی کامل ارتش افغانستان در شمال قندوز توسط طالبان به دست گرفته شد ، چندین شکست در برابر طالبان رخ داد. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که جنگجویان طالبان کنترل بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریکا در افغانستان را در دست دارند. تصاویری از خودروهای زرهی آمریکایی که توسط طالبان توقیف شده است نیز منتشر شده است.

جنرال عباس توکلی ، فرمانده یگان 217 ارتش افغانستان ، که فرماندهی پایگاه نظامی در قندوز را بر عهده دارد ، سخنان عبداللهی را به عنوان شکست سربازان در جنگ بیان کرد.

وی گفت: “متأسفانه ، آگاهانه یا ناآگاهانه ، برخی نمایندگان مجلس و سیاستمداران آتش دشمن را تشویق می کنند.”

وی گفت: “هیچ منطقه ای به دلیل جنگ تخریب نشد ، اما به دلیل جنگ روانی از دست رفت.”

انتهای پیام.


دکمه بازگشت به بالا