اقتصادی

گرانی کالاهای اصلی، پای تقلبی‌ها را به بازار باز می‌کند/ استعلام کیفیت کالاها را از اتحادیه‌ها

رئیس شورای صنفی تهران یکی از دلایل وجود اجناس تقلبی در هر بازاری را گرانی و قدرت خرید پایین مردم عنوان کرد و تاکید کرد: مصرف کنندگان باید دلیل پایین بودن قیمت هر کالایی را بدانند. و اصالت و کیفیت محصول را از اتحادیه جویا شوید.

حمیدرضا رستگار در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد: حضور کالاهای تقلبی در بازار خودرو در کالاهای مصرفی و لوازم جانبی مانند فیلتر و روغن خودرو بیشتر به چشم می خورد. متأسفانه در شرایطی که توانایی مالی مردم برای خرید کالاهای باکیفیت کاهش می‌یابد، خود به خود تقاضا به سمت خرید کالاهای ارزان‌تر کشیده می‌شود. بر این اساس می توان گفت یکی از عوامل حضور اجناس تقلبی در بازار، گرانی و قدرت خرید پایین مردم است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در واقع زمانی که مردم توانایی کافی برای خرید قطعات اورجینال را ندارند و از طرفی در کنار قطعات اورجینال، قطعات با کیفیت پایین تری وارداتی و یا حتی تولید داخل وجود دارد، برخی از آنها را به منظور کسب سود بیشتر از کالا. آنها محصولات ارزان تر و ارزان تری را برای سود بیشتر با برندهای گران تر و قابل اعتمادتر ارائه می دهند، گرایش به آن سمت خواهد بود.

وی ضمن تاکید بر اینکه هماهنگی بین برخی دستگاه ها باید دقیقتر باشد، تصریح کرد: محصولاتی به خصوص در حوزه لوازم یدکی و لوازم یدکی خودرو که با جان مردم سروکار دارد نباید به صورت غیراستاندارد و غیراستاندارد تولید شود. این موضوع و یکی از مهم ترین دغدغه های اتاق اصناف؛ به همین دلیل است که از نظر نظارت و کنترل تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز مشکل انجام می دهیم، اما به نظر می رسد این معضل باید به عنوان یک معضل ملی دیده شود و همه آحاد جامعه اعم از بخش خصوصی و دولتی کمک کنند. . جلوی این نوع تخلفات گرفته شود و این کالاهای غیراستاندارد، بی کیفیت و تقلبی وارد یا تولید نشود.

رستگار با بیان اینکه محصول باید به قیمتی برسد که مردم توانایی خرید آن را داشته باشند، گفت: در بسیاری از مواقع مردم از خرید محصولات تقلبی راضی نیستند، اما از نظر مالی نمی توانند کالای باکیفیت و گرانتر خریداری کنند. بنابراین خود توانمندسازی مردم موضوع است و باید از تورم جلوگیری کرد.

به گفته رئیس اتاق اصناف تهران، اگر ثبات نرخ ارز در کشور واقعی تر باشد و نرخ ارز در طول سال ثابت بماند، قطعا قدرت خرید مردم افزایش می یابد و …. در چنین شرایطی، او وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. پس از آن خرید کالاهای تقلبی افزایش می یابد. به هر حال می توان گفت کالاهای تقلبی مانند قاچاق اقتصاد ما را نابود می کند.

کدهای شناسایی و رهگیری، علائم استاندارد و اصالت و برندهای اصلی داخلی را بررسی کنید

این مقام صنفی تصریح کرد: مردم باید بدانند چرا کالاها ارزان هستند و بدانند چرا این محصولات ارزان هستند. یعنی در هنگام مواجهه با کالایی در بازار که فاصله قیمتی زیادی با قیمت کالای اصلی دارد، تنها به برند یا خارجی بودن محصول توجه نکنید. با این حال می توانند از 135 اتحادیه ویژه تهران در زمینه های مربوطه مشاوره بگیرند.. از طرفی توصیه می شود در صورت مواجه شدن افراد با مشکل به اتحادیه مراجعه و شکایت کنند.

باید گفت که مردم هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو به شناسه و کد رهگیری، علامت استاندارد و اصالت و برند اصلی داخلی توجه داشته باشند و از طریق احراز هویت، اصالت کالا را بررسی و اندازه گیری کنند. کد دستوری *4*7777*4# آن را قرار دهید.”

لازم به تاکید است در بازار قطعات خودرو، محصولات استاندارد که شامل قیمت تولید کننده و مصرف کننده و همچنین تشخیص اصالت کالا بر اساس کد یکتا می باشد، به شماره پیامک اصالت کالا ارسال می شود. از این رو مدتی است که این درخواست با عنوان «خرید شفاف» با درج قیمت تمام شده و با هشتگ #قطع_جعلی در فضای مجازی فوروارد و پیگیری می شود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا