مطالب عمومی

گاردین: روسیه در حال برنده شدن در جنگ اقتصادی است

لری الیوت در مقاله‌ای برای گاردین نوشت: «اثرات تحریم‌ها به معنای افزایش هزینه‌های سوخت و غذا در سراسر جهان است – و ترس من از فاجعه انسانی در حال افزایش است. دیر یا زود باید معامله ای انجام شود. اکنون سه ماه از جنگ اقتصادی غرب علیه روسیه می گذرد و آنطور که برنامه ریزی شده است نیست. برعکس، وضعیت واقعاً بد است. تحریم‌ها علیه ولادیمیر پوتین نه به این دلیل اعمال شد که بهترین گزینه در نظر گرفته می‌شد، بلکه به این دلیل که بهتر از دو روش دیگر موجود بود: انجام ندادن کاری یا شرکت در اقدام نظامی.

با این حال، هیچ نشانه فوری از خروج نیروهای روسیه از اوکراین وجود نداشت، و این به سختی تعجب آور بود، زیرا تحریم ها تأثیر نامطلوبی بر افزایش هزینه صادرات نفت و گاز روسیه، بهبود تراز تجاری و تأمین مالی تلاش های جنگی داشت. در چهار ماه اول سال 2022، پوتین می تواند 96 میلیارد دلار (76 میلیارد دلار) مازاد حساب جاری داشته باشد که بیش از سه برابر رقم مشابه در سال 2021 است.

هنگامی که اتحادیه اروپا در اوایل این هفته ممنوعیت نسبی صادرات نفت روسیه را اعلام کرد، هزینه نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافت و باعث شد کرملین با دستاوردهای مالی دیگری روبرو شود. روسیه مشکلی برای یافتن بازارهای جایگزین برای انرژی ندارد و صادرات نفت و گاز به چین در ماه آوریل نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

این به معنای تحریم های ایمن برای روسیه نیست. صندوق بین المللی پول تخمین می زند که با کاهش واردات از غرب، اقتصاد امسال 8.5 درصد کاهش خواهد یافت. روسیه برای حفظ اقتصاد خود دارای ذخایر کالاهای ضروری است، اما تمام خواهد شد.

اروپا نیز به تدریج وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش می دهد و به این ترتیب از بحران مالی مستقیم برای پوتین جلوگیری می کند. روبل قوی است – به دلیل کنترل سرمایه سالم و مازاد تجاری. کرملین زمان دارد تا منابع جایگزین را از کشورهایی که می خواهند تحریم های غرب را دور بزنند، بیابد.

مشکلاتی که فقیرترین کشورهای جهان با آن روبه‌رو هستند از نظر درجه متفاوت است. برای برخی، این مشکل رکود تورمی نیست، بلکه مشکل گرسنگی به دلیل محاصره ذخایر غلات در بنادر دریای سیاه اوکراین است.

همانطور که دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: “در حال حاضر، سیلوهای گندم اوکراین پر است. در همین حال، 44 میلیون نفر در سراسر جهان گرسنه هستند.

شکست کامل پوتین در میدان نبرد یکی از راه‌هایی است که جنگ می‌تواند به پایان برسد، حتی اگر به دلیل شرایط خیلی خوب به نظر نرسد. عواقب احتمالی دیگری نیز وجود دارد. یکی این است که محاصره اقتصادی در نهایت اعمال خواهد شد و تحریم های شدیدتری را علیه روسیه تحمیل خواهد کرد. توافق دیگر مذاکره است.

پوتین بدون قید و شرط تسلیم نشد و احتمال یک عارضه جانبی شدید جنگ اقتصادی واضح است: کاهش استانداردهای زندگی در کشورهای توسعه یافته. قحطی، ناآرامی غذایی و بحران بدهی در کشورهای در حال توسعه.

در حال حاضر رسیدن به سازش با کرملین دشوار است، اما واقعیت‌های اقتصادی تنها یک چیز را نشان می‌دهند: دیر یا زود توافق حاصل خواهد شد.

311311

دکمه بازگشت به بالا