کیخسرو پورناظری: هرگز از من و فرزندانم کار نازل نشنیده‌اید / آلبوم جدید شجریان رونمایی شد

مراسم افتتاحیه آلبوم مشترک کیخسرو پورناظری و همایون شجریان به نام «ش ام اس» ساعاتی پیش 3 شهریور در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش میجیک، در این مراسم جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، اقتصاد، سیاست و ورزش از جمله رویا نونهالی (بازیگر)، رامین حیدری فاروقی (کارگردان)، حمید استیلی (بازیکن سابق فوتبال)، بهداد سلیمی (وزنه بردار) . ، بهرام دبیری (نقاش)، سهراب پورناظری (آهنگساز)، آرش گوران (رهبر ارکستر)، بهنام ابوالقاسم (آهنگساز)، آزاد میرزاپور (نوازنده تار)، همایون نصیری (نوازنده سازهای کوبه ای)، داود گنجه ای (نوازنده ویولن)، محمدجواد ظریف (سیاستمدار) ) ، علی ربیعی (سیاستمدار)، محمدعلی ابطحی (سیاستمدار)، عادل فردوسی پور و سفیران سوئیس و عربستان سعودی.

آوا مشکاتیان اجرای این برنامه را بر عهده داشت و ابتدا از محسن سیفی (مدیرعامل بانک صادرات ایران و اسپانسر آلبوم) برای سخنرانی دعوت کرد.

کی خسرو پورناظری: از من و فرزندانم چیزی نشنیدید/ آلبوم جدید شجریان منتشر شد.

سیفی گفت: پیوند همکاری بانک صادرات با همایون شجریان و استاد کیخسرو پورناظری حرکتی به سمت نوسازی و در عین حال وفاداری به اصل است و تصمیم داریم از طریق آلبوم «شمس» بستر جدیدی را راه اندازی کنیم که در همین راستا شنیده می شود. پلت فرم این گامی در جهت نوسازی است که امروز با حضور آقایان کیخسرو پورناظری و همایون شجریان گامی اجرایی برداشته است. از این دو عزیز تشکر می کنم که بانک صادرات را در کنار خود پذیرفتند و امیدوارم رویداد کنسرت این آلبوم جنبه کاربردی نیز داشته باشد و بانک صادرات ایران نیز در این مسیر همراه هنرمند باشد.

کی خسرو پورناظری: از من و فرزندانم چیزی نشنیدید/ آلبوم جدید شجریان منتشر شد.

سرزمین ما سرزمین شعر است

رامین حیدری فاروقی نویسنده و کارگردان وی اولین سخنران قسمت فرهنگی و هنری این برنامه بود که گفت: هستی شگفت انگیز است. طبیعت شگفت انگیز است. طلوع و غروب خورشید شگفت‌انگیز است، اما بشریت در غیرمنتظره‌ترین لحظه زندگی یک انسان می‌فهمد شگفت‌انگیزترین نقطه وجودش است. زیرا موفق شده است با آنچه هست و نیست جریانی مستمر ایجاد کند. بین هنر و داستان، آنچه اکنون در آستانه است و از آستانه عبور خواهد کرد، موسیقی است. داستان می‌گوییم، فلسفه می‌آفرینیم و به شعر بازمی‌گردیم. سرزمین ما سرزمین شعر است. عجيب است وقتي مي خواهيم چيزي را سرسري بگيريم، مي گوييم شعر است و وقتي مي خواهيم چيزي ناب و شريف و بي نظير بگوييم، شعر است و شعر ما را در آستانه جايي قرار داده است كه شمس و مولانا در آنجا هستند. نمایش داده می شود.

وی ادامه داد: یکی از فیلسوفان مهم قرن بیستم بیان کرد که «انسان همیشه در میان موجودات دیگر است». شعر و موسیقی ما را به آنجا می‌آورد و در میان انواع هنر، موسیقی از آستانه عبور می‌کند و به جایی می‌رسد که به ما نزدیک می‌شود و آنچه شگفت‌آور است این است که از کجا آمده است. اصالت چیزی است که نمی توان به آن دست یافت. نسخه اصلی با گذشت زمان جذابیت خود را از دست نداده است. شهادت این اثر است که خواهیم شنید و ما را شگفت زده خواهد کرد. همچنین افرادی که این معجزه را دوست دارند ارتباط برقرار کرده اند و این ارتباط تا امروز ادامه دارد. کسی از نسل امروز به نظر می رسد که از راه دور آمده است.

درد دل زیاد است، اما زمان تنگ است

کی خسرو پورناظری به عنوان سازنده اثر در بخشی دیگر از این برنامه گفت: دلم خیلی درد می کند اما زمان محدود است. کلام استاد ارجمندم: نوا صدای پروردگاری است که از زخم سازها و آواز خدایان گوش دل پاک زمین را می شنود. دانشمندان غربی با ابزاری که اختراع کرده اند توانسته اند صداهای کهکشان و کیهان را ضبط کنند. موسیقی مانند صدایی هماهنگ است که امتداد می یابد و آوازهای دشت را به گوش می رساند. حضرت مولانا با بصیرت شعر می سرود و ما وارث این نغمات و آواها هستیم که انسان های قدیم و ماقبل تاریخ به آن مناجات می دادند و خورشید را می خواندند. در کرمانشاه هنوز خورشید خوانی به نام «حوره» وجود دارد. حتی در منطقه اورامانات با موسیقی به نام سیاهچمانه که مربوط به دوران کشاورزی انسان است مواجه هستیم. این صداها هنوز در کرمانشاه است، در زمان ما به ریتم می رسیم و بعد از آن به سازهای بادی می رسیم که این موسیقی را به تنبور می رساند. همانطور که مجسمه های بیرون آمده از این خاک اسرارآمیز نشان می دهد، تنبور هزاران سال است که وجود داشته است و آوازهای آن از شیر به شیر منتقل شده است.

وی ادامه داد: موسیقی دستگاهی و امثال آن در دوران پس از اسلام متوقف شده بود تا اینکه در دوره تیموریان مجدداً مورد استفاده قرار گرفت و افرادی مانند عبدالقادر مراغی در این زمینه تحقیق کردند. روند ایجاد شده توسط دوستان بزرگی چون محمدرضا درویشی و همایون شجریان با بهترین کیفیت در آلبوم شوق نامه ظاهر شد. گروه «شمس» نیز مفتخر است که تنبور را به صورت محترمانه معرفی می کند و شما با آهنگ های این گروه که سعی در حفظ این شأن دارد آشنا هستید. موسیقی گروه «شمس» یک موسیقی هنری است که سعی دارد با آثار بزرگان از کیفیت قابل توجهی برخوردار باشد. موسیقی را باید از رسانه هایی مانند صدا و سیما شنید اما این سازمان از موسیقی فخر حمایت نمی کند. چرا وزارت ارشاد در صدور مجوز ترانه و شعر سخت گیری می کند؟ ما گلایه های زیادی داریم اما به مردم تکیه می کنیم. اینها افرادی هستند که در هر شرایطی از هنر و ما حمایت می کنند.

این هنرمند بیان می کند: در خانواده ای فرهنگی بزرگ شدم. پدرم انسان آزاده ای بود و من راه او را ادامه دادم و به خودم قول دادم که فقط کار فرهنگی انجام دهم. چون هر گروهی که بپیوندید محدود کننده و منجمد محسوب می شود و من هم همین توصیه را به بچه هایم می کنم. شما هرگز کار پست از ما نمی شنوید و ما همیشه کار با کیفیت تولید کرده ایم. چون سعی می کنیم رابطه خود را با مردم و موسیقی اصیل حفظ کنیم.

کی خسرو پورناظری: از من و فرزندانم چیزی نشنیدید/ آلبوم جدید شجریان منتشر شد.

تولید آلبوم 6 سال طول کشید

همچنین همایون شجریان وی به عنوان خواننده آلبوم «SHMS» در سخنانی کوتاه گفت: شروع این آلبوم از 6 سال پیش آغاز شد و پس از برگزاری کنسرت ما در این زمینه، کارهای فنی زیادی روی این آلبوم انجام شد. پس از طی مسیری که در حوزه فنی وجود دارد، به این فصل رسیدیم و امروز بسیار خوشحالم که بانک صادرات با دقت و عشق فزاینده ای بدون معطلی در کار است. بانک صادرات ایران با نمایشی از دلسوزی و هنر در این گروه ایستاد که در ابتدا باور نکردنی بود اما بعدها حمایت واقعی را دیدم. آقای پورناظری هر بیت این آلبوم را متفاوت از یکدیگر می سازد. خدا را شکر می کنم که می توانم این آلبوم را بخوانم. کنسرت ها در ایران از سال آینده شروع می شود و با افتخار در خدمت شما خواهیم بود.

کی خسرو پورناظری: از من و فرزندانم چیزی نشنیدید/ آلبوم جدید شجریان منتشر شد.

پس از صحبت های همایون شجریان، اثر تولید شده در آلبوم «شمس» با نوازندگی کی خسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان تقدیم حاضران شد.

کی خسرو پورناظری: از من و فرزندانم چیزی نشنیدید/ آلبوم جدید شجریان منتشر شد.

در این قسمت ویدئویی از اجرای نهایی این برنامه را مشاهده می کنید:

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا