کلمه کلیدی در سئو چیست

خب، بهتر است از همین ابتدا بدانید که بدون کلمات کلیدی ، استراتژی محتوایی و بهینه‌سازی وب‌سایت‌تان راه به جایی نخواهد برد. از هر نظر که فکرش را بکنید، کلمات کلیدی برای موفقیت یک وب‌سایت لازم و ضروری هستند. کلمات کلیدی نقش مهمی در ، جذب ترافیک و افزایش فروش آنلاین وب‌سایت‌ها ایفا می‌کنند. درست است که شما می‌توانید هر عبارتی را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنید، اما مطمئن باشید برای انتخاب کلمات کلیدی باید استراتژی هدفمندی را پیش بگیرید.

پوست

پوست

شما باید با بفهمید که کاربران کدام کلمه‌ها را بیش از عبارات هم معنی خود جستجو می‌کنند و اصلاً هدف‌شان از جستجوی چنین عباراتی چیست. با آگاهی از این اطلاعات است که شما می‌توانید استراتژی بازاریابی موتورهای جستجوی خود را به درستی برنامه‌ریزی کنید. در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا انواع کلمات کلیدی سئو را با دقت بالایی از یکدیگر تفکیک کرده و موارد استفاده از هر یک را با مثال‌هایی کاربردی بیان کنیم،

کلمات کلیدی سئو به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

تقسیم‌بندی کلمات کلیدی بر اساس User Intent

به گفته سپید آکادمی کلمات کلیدی User Intent، در حقیقت بیانگر قصد و نیّت کاربران از جستجو در اینترنت است. همان‌گونه که می‌دانیم کاربران با اهداف متنوعی به وب‌سایت‌ها سر می‌زنند. عده‌ای برای خواندن اخبار روزانه و عده‌ای برای دریافت یک سرویس یا محصول؛ برخی برای یادگیری دستور پخت یک غذا و بعضی دیگر برای وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که همه کاربران تقریباً سه هدف کلی برای جستجو در اینترنت دارند که این اهداف در قالب سه نوع کوئری جستجو User Intent نمایان می‌شود.

به نقل از رادزاد کاربران از این نوع کلمات کلیدی برای یافتن اطلاعات استفاده می‌کنند. برای مثال کوئری‌های جستجوی آب و هوای تهران در هفته آینده، نحوه پرورش کاکتوس یا آموزش پخت فسنجان همگی از این دسته‌اند. در این شیوه از جستجو، جنبه‌های مالی به طور مستقیم هدف قرار نمی‌گیرد و کاربران تنها به دنبال افزایش دانش و اطلاعات خود درباره یک زمینه هستند.

این دسته از کلمات کلیدی، کلمات و عبارات اصلی و کوتاهی هستند که به طور گسترده در اینترنت جستجو می‌شوند. این نوع از کلمات کلیدی معمولاً نشانگر یک دسته بندی خاص یا مفهوم کلی هستند. برای مثال کلماتی مانند موبایل، خانه، طراحی سایت، کامپیوتر و خودرو از این دست از کلمات کلیدی هستند.

از آنجایی که جستجوی این نوع کلمات کلیدی جستجوی زیادی دارند، قرار گرفتن در رتبه‌های اول در نتایج جستجو برای آنها بسیار دشوار است. همچنین، مشکلی که در این نوع کلمات کلیدی وجود دارد این است که قصد و نیت کاربران در آن مشخص نیست. برای مثال وقتی فردی در گوگل کلمه موبایل را جستجو می‌کند، مشخص نیست که به دنبال خرید موبایل است یا به دنبال نرم افزاری خاص برای موبایل. با این حال با استفاده از این کلمات کلیدی می‌توانیم متوجه شویم که چه مفاهیمی یا موضوعاتی نزد کاربران اینترنت محبوبیت دارد.

7 گروه از کلمات کلیدی سئو مخصوص بازاریابان محتوا

کلمات کلیدی سئو که در بالا به شما معرفی کردیم برای این بود که بتوانید با ذهنیت کلی کاربران جستجوگر آشنا شوید و بدانید که جستجوی کاربران چگونه صورت می‌گیرد. با این حال جستجو در گوگل ارتباطی دو طرفه بین بازاریابِ محتوا و کاربران است. درست است که آشنایی با ذهنیت کاربران در جستجوی اینترنتی می‌تواند به انتخاب کلمات کلیدی مناسب منجر شود، اما نباید نقش کارشناس تولید محتوا و سئوکار در این میان نادیده گرفته شود.

یک بازاریاب محتوای خبره باید بتواند جستجوی کاربران را به مسیر درست هدایت کند. در این بخش از مقاله قصد داریم انواع کلمات کلیدی سئویی را به شما معرفی کنیم که بازاریابان محتوا باید با آنها آشنا باشند. مطمئناً این نوع کلمات کلیدی با شناخت از ذهنیت کاربران به وجود آمده‌اند.

  • تجهیزات غواصی
  • تجهیزات غواصی در شب
  • غواصی کردن و …

برای یافتن کلمات مناسب تنها کافی است که به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • کسب و کار من با چه کلماتی خود را معرفی می‌کند؟
  • مخاطبان هدف با چه عباراتی کسب‌و‌کار من را به بکدیگر معرفی می‌کنند؟

آیا آن‌ها پیش از خرید محصولات من از عبارت بازار غواصی استفاده می‌کنند؟ بازار غواصی در شب چطور؟ آیا مخاطبان هدف، کسب و کار من را با کلمه غواصی می‌شناسند؟ کمی بعید به نظر می‌رسد! کاربرانی که به دنبال اطلاعاتی از کسب و کار شما باشند، احتمالاً به عبارات زیر هم فکر می‌کنند:

  • خرید وسایل غواصی
  • فروش وسایل غواصی در شب
  • فروشگاه تجهیزات غواصی

کلمات کلیدی Customer-Defining

کلمات کلیدی معرف مشتری یا اصطلاحاً Customer-Defining واژه‌ها و عباراتی هستند که مخاطبان یا مشتریان شما به‌وسیله آن‌ها خودشان را معرفی می‌کنند. این دسته از کلمات دومین گروه پراستفاده در میان مخاطبان شما هستند. در هنگام انتخاب این کلمات لازم است به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • مخاطبان شما خود را با چه عنوانی معرفی می‌کنند؟
  • شما یا دیگران آنها را چگونه توصیف می‌کنید؟

دلیل اهمیت این کلمات کلیدی Customer-Defining این است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مخاطبان اصلی خود یا افرادی که به نوعی کسب‌و‌کارشان با شما ارتباط دارد را شناسایی کنید و بر اساس اطلاعات به دست آمده با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. برای مثال اگر وب‌سایتی با محوریت فروش کتب و جزوات درسی دارید، احتمالاً بخشی از مخاطبان شما با عباراتی مانند دانش‌آموز سال سوم، دانشجوی ترم اول، داوطلب کنکور و پشت‌کنکوری به جستجو می‌پردازند.

به خاطر داشته باشید که سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت تنها برای قرار گرفتن در نتایج اولیه جستجو نیست. سئو، نوعی ارتباط است. با استفاده از این نوع کلمات کلیدی می‌توانید افرادی را پیدا کنید که مشتاق به استفاده از محصولات‌تان هستند.

کلمات کلیدی Product-Defining

کلمات کلیدی Product-Defining می‌توانند شما را به طور مستقیم به هدف برساند و تنها باید یک نامِ مفهوم و مشخص داشته باشند. به این ترتیب یا شما را به واسطه فروش محصول به هدف می‌رسانند یا به علت عدم رضایت مشتریان از کیفیت یا قیمت محصولات به فروش منجر نمی‌شوند. این کلمات کلیدی سئو برای استفاده در داخل سایت و محتوای وبلاگ‌تان فوق‌العاده هستند.

اسامی رهبران حوزه‌های مختلف کسب و کار، همواره مورد توجه کاربران قرار دارد. منظور از رهبران، کسانی است که در حوزه‌ی فعالیت شما معروف و قابل‌احترام هستند. گرچه شما چندان نمی‌توانید از این کلمات در سرفصل مطالب خود استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که این کلمات هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شوند و هیچ‌گاه همانند محصولات تکنولوژی نسخه‌ای جدیدتر از آن وارد بازار نمی‌شود. بنابراین اگر در مطالب خود به ندرت از این اسامی استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

با این حال سؤال اینجاست که چگونه از این اسامی و کلمات کلیدی سئو برای ارتقا و بهینه‌سازی وب‌سایت خود استفاده کنید؟ با انجام مصاحبه و گفتگو با این افراد می‌توانید ترافیک بسیاری از کاربران را به وب‌سایت خود هدایت کنید. همچنین، اگر شناخت کافی از آنها ندارید می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر کمک بگیرید.

ارتباط با این افراد در شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های مفید برای ایجاد یک گفتگوی دو نفره است که هم موجب افزایش سطح دانش و اطلاعات تخصصی شما می‌شوند و هم ارزش وب‌سایت شما را به رخ رقیبان می‌کشد.

کلمات کلیدی مرتبط و هم‌گروه به مجموعه کلماتی که به کسب و کار شما مرتبط هستند گفته می‌شود. این کلمات دسته‌بندی مشخصی ندارند و می‌توانند به تولیدکنندگان یا مشتریان ارتباط داشته باشند؛ اما استفاده از این مجموعه کلمات کلیدی سئو چه سودی برای شما خواهد داشت؟

پاسخ ساده است، مخاطبان هدف شما اگرچه شبیه به هم فکر می‌کنند، اما برای رسیدن به مقصود خود از کلمات مختلفی استفاده می‌کنند. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و هم‌گروه همانند چیدن تخم‌مرغ‌ها در سبدهای مختلف موجب می‌شود ترافیک خوبی از گروه‌های فکری و سطوح مختلف علمی دریافت کرده و مانند یک زنبور عسل در همه جا گرده‌افشانی کنید. به بیان ساده‌تر با پوشش دادن انواع کلمات مرتبط با کسب و کار خود می‌توانید گستره مخاطبین خود را افزایش دهید.

برای مثال هنگامی که یک وب‌سایت با محوریت آموزش تولید محتوا دارید می‌توانید عبارات زیر را به‌عنوان کلمات کلیدی سئو انتخاب نمایید:

  • آموزش تولید محتوا
  • کلمات کلیدی
  • کلمات کلیدی سئو
  • آموزش سئو
  • کپی رایتینگ
  • آموزش لینک بیلدینگ
  • و …

علاوه بر این، امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با راه‌اندازی وب‌سایت‌های تخصصی به انتشار مطالبی برای معرفی محصولات و فروشگاه‌های محلی خود می‌پردازند و کاربران در حالی که به دنبال فواید مواد غذایی، تنوع محصولات بهداشتی و … هستند با مطالبی مواجه می‌شوند که در کنار ارائه اطلاعات مفید، به معرفی شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای و محصولات آنها پرداخته‌اند.

کلمه کلیدی چیست؟

پیش از هر چیزی، باید بدانیم کلمه کلیدی چیست؟ از لحاظ سئو، کلمه کلیدی همان چیزی است که کاربر آن را در موتور جستجو تایپ می‌کند. در واقع، کلمه کلیدی یک یا چند واژه است که مضمون و هدف محتوای شما را تعیین می‌کند. در بهینه‌سازی موتور جستجو، کلمه کلیدی همان کلمه یا عبارتی است که کاربران در موتور جستجو وارد می‌کنند تا اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند.

فرقی نمی‌کند تولیدکننده محتوا باشید یا صاحب وب سایت، در هر صورت، می‌خواهید کلمات کلیدی صفجه‌تان مرتبط با چیزی باشد که کاربران‌تان در جستجویش هستند. اگر از کلمات کلیدی مناسب و در جای درست استفاده کنید، احتمال این‌که کاربر، در نتیجه جستجویش، به مطلب شما بر بخورد بیشتر خواهد شد.

به طور خلاصه،

  • کلمات کلیدی مضمون صفحه را مشخص می‌کنند.
  • موتور جستجو از کلمات کلیدی برای تعیین رتبه صفحه استفاده می‌کند.

کلمات کلیدی به کاربر کمک می‌کنند تا محتوا و اطلاعات مورنظرشان را پیدا کنند. از سوی دیگر، وجود کلمات کلیدی در مقاله می‌تواند کاربر را به سوی محتوای شما هدایت کند.

چرا کلمه کلیدی مهم است؟

و اما اهمیت کلمات کلیدی در سئو چیست؟ کلمه کلیدی پلی میان کاربر و تولیدکننده محتوا است. در واقع، کلمات کلیدی است که باعث می‌شود کاربر در نتیجه جستجوهایش، به محتوای مورد نظرش دسترسی پیدا کند. بدون کلمات کلیدی، جستجوها بی‌حاصل خواهند ماند و محتوا و مقالات بی‌خواننده!

گوگل وقتی می‌خواهد به صفحه‌ای رتبه دهد، به محتوای آن نیز توجه می‌کند. به واژگان به کار رفته در صفحه نگاه می‌کند. موتورهای جستجو از واژگان به کار رفته در صفحه، به مضمون و محتوای آن پی می‌برند. بنابراین، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و تکرار به‌جای آن‌ها می‌تواند در درک محتوای صفحه شما به گوگل کمک کند. در این مسیر، باید راهی به ذهن مخاطب‌تان پیدا کنید و از واژگان یا عباراتی استفاده کنید که آن‌ها در جستجویش هستند.

اهمیت کلمات کلیدی در سئو بر هیچ کس پوشیده نیست، اما گوگل و نحوه کارش یگانه دلیل استفاده از کلمات کلیدی نیست. مسئله مهم‌تر کاربر است. در واقع، شما همیشه باید روی کاربر متمرکز باشید: روی بازدیدکنندگان صفحه و مشتریان بالقوه. با بهینه‌سازی موتور جستجو، می‌‌توانید کاربران را به صفحه خودتان هدایت کنید.

کلمات کلیدی می‌توانند به بازاریابی کمک کنند و این یکی دیگر از دلایل اهمیت آن است. اگر می‌خواهید بودجه‌ای را برای تبلیغات کنار بگذارید، می‌توانید در تبلیغات کلیکی یا پرداخت برای هر کلیک (PPC) روی واژگان کلیدی خاص متمرکز شوید. این شیوه کار گوگل ادز است؛ تبلیغ‌کنندگان مبلغی را می‌پردازند تا برای کلمات کلیدی مشخصی، جایگاهی را در ابتدای صفحه نتایج پیدا کنند.

اگر می‌خواهید برای وب‌سایت‌تان، استراتژی بازاریابی مشخص کنید، باید به دنبال واژگان کلیدی مشخصی باشید. از طریق بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی محتوا، می‌توانید بدون نیاز به گوگل ادز، به رتبه بالایی دست پیدا کنید.

به طور خلاصه، کلمات کلیدی به چند دلیل مهم هستند:

  • می‌توانید بر اساس آن، استراتژی بلند مدت و مبتنی بر سئویی را برای بازاریابی محتوا شکل دهید.
  • شناخت درستی از مخاطب مورد نظرتان پیدا می‌کنید و متوجه تعداد این مخاطبان و همچنین، سوالات و مشکلات مورد نظرشان می‌شوید.
  • می‌توانید با استفاده از آن‌ها ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید.

چرا باید یک کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟

اگر کسب و کارتان آنلاین است، کلمات کلیدی از مهم‌ترین ابزارهای‌تان هستند. در واقع، در این کارزار می‌جنگید تا رقبای‌تان را کنار بزنید و کاربران را به سوی بازار خودتان هدایت کنید.

اگر نگاهی به وازگان کلیدی‌ای که وب‌سایت در آن به رتبه‌ای رسیده است نگاه کنید، به نقاط قوت وب‌سایت و برتری‌ آن به رقبایش پی خواهید برد.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی همان روند یافتن کلمات کلیدی مناسب برای وب‌سایت است. در این مسیر، اصلاً نیازی نیست به سراغ محبوب‌ترین کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکارتان بروید. همانطور که گفتیم، رقابت در این کلمات کلیدی بسیار شدید است و تبلیغ آن‌ها نیز بسیار گران‌قیمت است.

همچنین، نباید به دنبال کلمات کلیدی‌ای باشید که هیچ‌کس جستجوی‌تان نمی‌کند. باید ویژگی‌های کلمات کلیدی ارزشمند را بشناسید و براساس آن معیارها، انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

این معیار به شما می‌گوید که یک کلمه کلیدی را چند بار در گوگل جستجو کرده‌اند. از این طریق، می‌توانید میزان محبوبیت کلمه کلیدی را ارزیابی کنید. همچنین، می‌توانید پیش‌بینی کنید که این کلمات کلیدی ترافیک وب‌سایت‌تان را تا چه میزان افزایش خواهند داد.

معیار بعدی رقابت است. فرقی نمی‌کند میزان جستجوی کلمات کلیدی چقدر باشد، در هر صورت، باید حواس‌تان به مسئلۀ رقابت نیز باشد.

  • قیمت (هزینه به ازاری هر کلیک)

هدف کلمه کلیدی به شما می‌گوید کاربر چه هدفی از این جستجو دارد. به عنوان مثال، به ما می‌گوید هدف کاربر از این جستجو، خرید کردن است یا صرفاً گردآوری اطلاعات. آن‌ها می‌خواهند خرید کنند یا صرفاً می‌خواهند محصولات را تماشا کنند.

چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

انتخاب کلمات کلیدی برای سایت و استفاده از آن‍‌ها قوانین مختص به خودش را دارد. نمی‌توانید یک سری کلمه کلیدی را همین‌طور در متن‌تان بگنجانید و نتیجه مطلوب را دریافت کنید. تولید محتوا باید برای انسانی واقعی صورت بگیرد، نه صرفاً برای دریافت رتبه در موتورهای جستجو، مانند گوگل. کلمات کلیدی انگلیسی و فارسی را با توجه به مخاطب، موضوع محتوای‌تان و برندتان انتخاب کنید.

چند قانون اولیه برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی و نحوه استفاده از آن‌ها وجود دارد. می‌توانید کارتان را با همین چند قانون کلی آغاز کنید. به عنوان مثال، در هر صفحه از وب‌سایت‌تان، یک واژه کلیدی منحصر به فرد بگنجانید.

با یادگیری اصول مربوط به کاربرد کلمات کلیدی، می‌توانید از همه مزایای واژگان کلیدی، به بهترین شکل، استفاده کنید.

به طور خلاصه،

  • کلمات کلیدی را در تگ عنوان (title tag) بگنجانید.
  • کلمه کلیدی را در URL فرار دهید. [به صورت مستقیم تاثیری ندارد]
  • در صفحه‌تان، از کلمه کلیدی استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی طولانی را در محتوای‌‌تان بگنجانید.

اگر از کلمات کلیدی‌تان در این مکان‌ها استفاده کنید، امکان دسترسی مخاطب مورد نظرتان به آن‌ها بیشتر خواهد شد.  یادتان باشد که روان بودن متن مسئله مهمی است، از این رو، باید کلمات کلیدی را با دقت تمام در متن‌تان بگنجانید. اگر بخواهید کلمات کلیدی را به هر قیمتی در متن‌تان بگنجانید و توجهی به خوانش‌پذیری آن‌ها نداشته باشید، به نتیجه مطلوب دست نخواهید یافت.

از انباشت کلمات کلیدی بپرهیزید! نباید در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی کنید. اما چه میزان کلمه کلیدی کافی است؟ در واقع، اگر کلمات کلیدی یک یا دو درصد از متن‌تان را تشکیل دهد، کارتان را احتمالا درست انجام داده‌اید. [ هر چند در حال حاضر چگالی کلماتی کلیدی مثل سابق اهمیتی ندارد]

کلمات کلیدی را به درستی در متن توزیع کنید. یادتان باشد که نباید همه تمرکزتان را روی قرار دادن کلمه کلیدی در پاراگراف اول قرار دهید،  بلکه باید آن‌ها را در سراسر متن یا صفحه توزیع کنید.

کلمه کلیدی طولانی چیست؟

کلمات کلیدی تک کلمه‌ای حجم بالایی از جستجو را به خود اختصاص می‌دهند، از این رو، ممکن است بسیار مطلوب به نظر برسد. اما معمولاً، رقابت در این کلمات بسیار بالا است.

علاوه بر رقابت سنگین، این کلمات معمولاً مبهم هستند و نمی‌توانند موضوع را برای کاربر شفاف کنند. به عنوان مثال، اگر کسی کلمۀ «سگ» را جستجو می‌کند، شما نمی‌دانید که  به دنبال مطلبی در مورد غذای سگ است یا صرفاً می‌خواهد چند تصویر از سگ‌‌ها ببیند.

اما کلمات کلیدی طولانی، معمولاً، هدف مشخصی دارند. به عنوان مثال، کلمات کلیدی بلند، مانند «غذای سگ تازه متولد شده» یا «چه غذایی سگ را وحشی می کند» کاملاً شفاف هستند. همچنین، کلمه کلیدی «لباس قرمز»، در مقایسه با «الگوی خیاطی برای لباس تابستانی قرمز»، بسیار گنگ و کلی است.  رقابت برای کلمات کلیدی طولانی کمتر است و همچنین، باعث می‌شوند سایت بتواند در نتایج موتور جستجو دیده شود.

کلمات کلیدی طولانی بهترین انتخاب برای بهینه‌سازی موتور جستجو هستند، زیرا:

  • در جایی می‌جنگید که رقابت شدید نیست.
  • موضوع‌تان مشخص‌تر می‌شود.
  • اطلاعات بیشتری در مورد هدف کاربر، دلیل جستجویش و انتظاراتش به شما می‌دهد.
  • کاربری این کلمات را جستجو می‌کند معمولاً، تصمیم به خرید دارد.

کلمات کلیدی کوتاه هیچ اطلاعات در مورد نگرش و هدف کاربر به ما نمی‌دهد.

به طور خلاصه، کلمات کلیدی طولانی باعث می‌شود وب‌سایت‌تان متمایز از وب‌سایت رقبای‌تان باشد. همچنین، به کاربران‌تان نیز کمک می‌کنند تا در جستجوی‌شان، به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

خودتان را جای کاربر بگذارید! ایا از دریافت پاسخی دقیق و کامل خوشحال نمی‌شوید؟ سعی کنید با انتخاب کلمات کلیدی طولانی و شفاف، این احساس را در کاربراین که به دنبال بازار شما هستند ایجاد کنید.

استفاده از کلمات کلیدی برای ایجاد استراتژی محتوا

می‌توانید نگارش یا تولید محتوای‌تان را با در نظر داشتن  یک کلمه کلیدی خاص شروع کنید. اما گاهی محتوا وجود دارد و صرفاً می‌خواهید یک سری واژگان کلیدی خاص را در آن به کار ببرید. برای این کار، باید «محتوا برای نقشه کلمات کلیدی» خلق کنید. این نقشه به شما کمک می‌کند تاثیر محتوای موجود را درک کنید و شکاف‌ها یا لینک‌های ضعیف را شناسایی کنید و آن‌ها را از میان بردارید.

شبکه مترجمین ایران ارائه دهنده حرفه ای ترین سرویس تولید محتوا در ایران است . نیاز به تولید محتوا حرفه ای داری؟

کلمات کلیدی همه‌ صفحه‌های وب سایت شما را تعریف می‌کنند، به همین دلیل، می‌توانید از آن‌ها برای سازمان‌دهی محتوا و همچنین، طراحی یک استراتژی استفاده کنید.

پیگیری عملکرد کلمات کلیدی

سعی کنید تغییرات را به صورت هفتگی دنبال کنید، زیرا محتوای جدید، همواره، در حال تولید است. به همین دلیل، باید همواره رتبه کلمات کلیدی‌تان را زیر نظر داشته باشید.

با استفاده از ابزار بررسی کلمات کلیدی و بررسی مداوم عملکرد کلمات کلیدی، می‌توانید از رقبای‌تان پیشی بگیرید و ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید.

سخن آخر

تا به این‌جا، با کلمات کلیدی و اهمیت کلمات کلیدی آشنا شدید و نکاتی را نیز در مورد نحوه استفاده از کلمات کلیدی یاد گرفتید. اگر هدف کاربر و ماهیت موتور جستجو را نشناسید، تولید یا بهینه‌سازی محتوا هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. استفاده از کلمه کلیدی نادرست باعث می‌شود نتوانید مخاطب مورد نظرتان را بیابید، چرا که محتوای‌تان ابزاری برای معرفی شما به کاربر بالقوه ندارد. اما استفاده از واژگان کلیدی مناسب، می‌تواند کسب و کارتان را به سوی پیشرفت ببرد. کلمات کلیدی شما باید همان چیزی باشند که کاربرتان در جستجوی آن است. با کلمات کلیدی نامناسب، به مخاطب موردنظرتان درست پیدا نخواهید کرد. دلیل اهمینت کلمات کلیدی در همین موضوع نهفته است.

بوده باشد. در این مقاله آموزشی سئو می خواهیم تعیین کنیم چه کلمات کلیدی استراتژیکی، محتوای سایت شما هدف قرار می دهد و چگونه محتوایی را آماده کنیم که هم کاربران و هم موتور های جستجو را راضی نگه دارد.

تحقیقات کلمه کلیدی

درک کنید که مخاطبان شما چه چیزی را می‌خواهند پیدا کنند.

قدرتِ تحقیق در مورد کلمات کلیدی در نحوه‌ی فهمیدن هر چه بهتر هدف بازار است و اینکه بفهمید کاربران چگونه برای محصولات، سرویس و محتوای شما جستجو می کنند، نهفته اند.

تحقیقات در مورد کلمات کلیدی اطلاعات جستجوی خاصی را برای شما فراهم می کند که می توانید به سوال هایی مانند سوالات زیر پاسخ بدهید.

  • مردم چه چیزی را جستجو می کنند؟
  • چند نفر آن را جستجو می کند؟
  • در چه قالبی(فرمت) آن را می خواهند؟

در این فصل، شما ابزار ها و استراتژي هایی را خواهید آموخت که این اطلاعات را پوشش دهد و همچنین تاکتیک هایی که به شما یاد می دهند که از کلمات کلیدی ضعیف دوری کنید و محتوای قویی را بتوانید تولید کنید. زمانی که شما فهمیدید که مخاطبان شما چگونه برای محتوای شما جستجو می کنند آن وقت دنیای جدید از استراتژي های سئو را خواهید آموخت.

مردم به دنبال چه اصلاحاتی می گردند؟

شما ممکن است که بدانید چه کاری را انجام می دهید، اما مردم چگونه به دنبال محصولات، خدمات و اطلاعاتی که شما فراهم می کنید می گردند؟ جواب دادن به این سوال اولین مهمترین قدم در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی است.

کشف کلمات کلیدی

ممکن است تعدادی کلمات کلیدی در ذهن داشته باشید که می خواهید در سایت خود برای آن ها رنکی دریافت کنید. کلماتی مانند محصولات، خدمات یا موضع هایی که سایت شما به آن مربوط است، خوب برای شروع از همین ها اطلاعات استفاده می کنیم، شما می توانید از ابزار های رایگان برای پیدا کردن نیز استفاده کنید. همچنین بهتر است که حجم کلمات کلیدی مشابه و کاربرانی که به دنبال آن ها می گردند(حجم جستجو برای کلمه کلیدی مشابه) را در نظر داشته باشید، در قسمت های بعد بیشتر به آن می پردازیم اما در مرحله ی کشف، این کار می تواند به شما کمک کند که بفهمید کدام کلمه ی کلیدی مشهور تر و بیشتر توسط کاربران استفاده می شود.

زمانی که کلمه ی کلیدی خود را درون موتور جستجو قرار دادید، شما کلمات کلیدی جدید، سوالات متداول و موضوعات جدیدی را برای محتوای خود پیدا می کنید که ممکن است به آن ها فکر نکرده باشید و به فکری پوشش دادن آن ها نیز بکنید.

برای نمونه بیاید از گل‌ فروش هایی که در مراسم عروسی تخصص دارند استفاده کنیم.

تایپ «عروسی» و «گل فروشی» در یک ابزار تحقیق در مورد کلمات کلیدی ممکن است به کشف عبارت های بسیار مرتبط و جستجو شده ای مانند کلمات زیر بیانجامد:

  • دسته گل عروس
  • گل عروسی
  • فروش گل عروسی

شما در فرآیند کشف کلمات کلیدی مرتبط برای محتوا، ممکن است متوجه شوید که حجم جستجو برای کلمات کلیدی می تواند بسیار متفاوت باشد. شما قطعا می خواهید عنوان هایی را در محتوای خود قرار دهید که مخاطبان و مشتریان آن را جستجو می کنند. در بعضی موارد بهتر است که کلمات کلیدی به جستجوی کم را نیز هدف قرار بدهید چون رقابت در این قسمت راحت تر از رقابت با کلمات کلیدی با جستجوی بالا است.

از آن جایی که کلمات کلیدی با رقابت بالا و پایین مزایای و معایب مخصوص به خود را برای وبسایت شما به همراه دارند، داشتن اطلاعات بیشتر در مورد حجم جستجو می تواند اولیت بندی کلمات کلیدی شما را تغییر دهد و کلمه کلیدی را برای سایت خود انتخاب کنید که به سایت شما مزیت استراتژیک بدهد.

نکته ی مهم: تنوع داشته باشید!

مهم است که به نکته توجه کنید که کل سایت شما رنکی را برای کلمات کلیدی به همراه نمی آورد بلکه این صفحات هستند که رنک شما را افزایش می دهند. اگر توجه کرده باشد صفحه ی اصلی سایت ها و برند های مشهور رنک بسیار خوبی در بیشتر کلمات کلیدی داردند ولی برای بیشتر سایت ها اینگونه نیست. بیشتر ترافیک ارگانیک وارده به سایت از طریق صفحه هایی به جز صفحه اصلی سایت هستند. به همین دلیل غنی کردن سایت و صفحات شما با کلمات کلیدی پر ارزش بسیار مهم است.

این اصطلاحات چقدر جستجو می‌شوند؟

کشف حجم جستجو

هر چه حجم جسنجوی برای کلمه یا کلمات کلیدی دیگر بیشتر باشد، مدت زمان و زحمت بیشتری برای نیاز خواهد بود که به رنک بالا تر دست پیدا کند. این مساله بیشتر به عنوان سختی کلمه کلیدی شناخته می شود و گاها با ویژگی های SERP نیز ترکیب می شود؛ برای مثال، اگر ویژگی های SERP(مانند ویژگی اسنیپتس، نمودار دانش،‌ چرخنده ها و غیره) یک کلمه ی کلیدی را در صفحه ی نتایج، پوشش بدهد سختی کلمه ی کلیدی افزایش پیدا می کند، چون برند های بزرگ اغلب ۱۰ نتیجه ی اول کلمات کلیدی با حجم بالا را می گیرند، پس اگر جدیدا سایت خود را راه اندازی کرده اید و می خواهید با این کلمات کلیدی جایی برای خود باز کنید، تلاش شما برای پیدا کردن جایی در نتایج می تواند سال ها به طول بیانجامد.

بنظر فوق العاده می رسد که برای کلمه ای مانند «کفش» رنک اول را بدست بیاورید مگه نه؟

کار کردن با کلمه کلیدی که ماهانه ۵۰.۰۰۰ و یا حتی ۵۰۰۰ جستجو دارد فوق العاده است، اما در واقع، این اصطلاحات جستجوی محبوب تنها بخش کوچکی را از تمام جستجوهای انجام شده در وب را تشکیل می دهند. در واقع، کلمات کلیدی با حجم جستجوی بسیار بالا نشان دهنده ی قصد های مبهم برای آن ها است، در صورتی که این اصطلاحات را هدف بگیرید ممکن است سایت شما با بازدید کنندگانی مواجه کند که اهداف آن ها با محتوای صفحه شما مطابقت ندارد.

برای مثال بنظر شما جستجو کنندگان بالا به دنبال ارزش غذایی پیتزا هستند؟ می خواهند بصورت انلاین پیتزا سفارش بدهند؟ بدنبال رستورانی می گردند که با خوانواده به آن جا بروند؟ یا اینکه طرز تهیه پیتزا را می خواهند؟ گوگل جواب این سوالات را نمی داند به همین دلیل گزینه های زیادی را برای شما آورده است که شما هدف خود را بین آن ها پیدا کنید.

نکته مهم: سوالات طلای سئو هستند!

گرفتن استراتژي به همراه حجم جستجو

اکنون که شما شرایط جستجوی مرتبط برای سایت خود را کشف کرده اید و در حال گرفتن ترافیک متناظر آن را برای سایت خود هستید، می توانید با بررسی رقیب های خود استراتژی های جدیدی را بگیرید و این که بفهمید چگونه جستجو ها بر اساس زمان و مکان تغییر می کنند یا به چه صورت تنظیم شود؟

کلمات کلیدیِ رقیب

ممکن است شما کلمات کلیدی زیادی را گرد آوری کنید. چگونه می دانید که در ابتدا با کدام یکی کار کنید؟ یک ایده خوب این است که ابتدا کلمات کلیدی مهم با حجم جستجوی بالایی را پیدا کنید که رقیب های شما نتوانسته اند برای آن رنکی پیدا کنند. در طرف دیگر سکه می توانید ببینید رقیب های شما با چه کلمات کلیدی رنک گرفته اند و آن ها را در اولویت خود قرار دهید. اولین ایده زمانی بسیار بدرد می خورد که از رقیب های خود عقب هستید و می خواهید در بعضی قسمت ها فرصت از دست رفته خود را جبران کنید، در این حال استراتژي دوم حالت تهاجمانه دارد که شما را در شرایط رقابت سنگینی قرار می دهد که رقبای شما در حال حاضر به خوبی آن را انجام می دهند.

کلمات کلیدی بر اساس فصل

اطلاع در مورد ترند های هر فصل می تواند یک مزیت فوق العاده برای استراتژی محتوای شما باشد. برای مثال کسی در تابستان در اینترنت به دنبال بالتوی پشمی نمی گردد ولی خیلی ها به دنبال تی‌شرت و لباس های تابستانه هستند و یا در شهریور ماه قبل از شروع مدرسه بسیاری به دنبال لوازم التحریر می گردند. شما می توانید محتوای خود را از قبل آماده کنید و در زمان مناسب آن را انتشار دهید و به این صورت فشاری برای به موقع آماده سازی محتوا به شما نمی آید.

کلمات کلیدی بر اساس منطقه

کدام فرمت برای جستجو گران مناسب تر است؟

در قسمت دوم در مورد ویژگی های SERP یاد گرفتیم. حال با این اطلاعات ما می خواهیم بفهمیم که جستجو گران برای کلمه کلیدی خاص خود چه نوع اطلاعاتی را طلب می کنند. فرمتی که گوگل برای نمایش نتایج انتخاب می کند بر اساس سلیقه ی جستجو کنندگان است و هر پرس جو، منحصر به فرد است. در حالی که هزاران نوع جستجو ممکن است وجود داشته باشد، ۵ دسته بندی اصلی برای نمایش دادن آن ها وجود دارد.

  1. جستجوی اطلاعاتی: جستجو کننده به دنبال اطلاعاتی مانند نام یک گروه موسیقی یا ازتفاع برج میلاد می گردد.
  2. جستجوی ناوبری: جستجو کننده به دنبال جای خاصی در اینترنت می گردد، مانند سایت کار یا صفحه ی اصلی ورزش۳.
  3. جستجوی های معاملاتی: جستجو کننده می خواهد کاری انجام دهد، مانند خرید بلیط، لباس و یا گوشی، یا شاید به دنبال گوش دادن به آهنگی باشد.
  4. تحقیقات تجاری: جستجو کننده به دنبال مقایسه دو محصول است که مورد مناسب خود را بر اساس نیازش پیدا کند.
  5. نتایج محلی: جستجو کننده به دنبال چیزی در اطراف خود می گردد. مانند کلینیک، کافی شاپ، رستوران و غیره.

یک گام مهم در فرآیند تحقیق کلمه کلیدی، بررسی چشم انداز SERP برای کلمه کلیدی مورد نظر شما است به این صورت می توانید ارزیابی بهتری از قصد جستجو گر داشته باشید. اگر می خواهید بدانید مخاطبان شما چه نوع محتوایی را می خواهند به SERPها نگاه کنید!

گوگل رفتار تریلیون ها جستجو را ارزیابی کرده است، برای اینکه بتواند مطلوب ترین محتوا را برای هر کلمه کلیدی ارائه کند.

برای مثال نگاهی به کلمه «dresses» بیاندازید.

می بینید گوگل یک چرخنده برای خرید لباس در نظر گرفته است، چون فهمیده است افرادی که برای dresses جستجو می کنند قصد خرید آنلاین لباس داردند.

اگر پرسشی مبهم باشد، گوگل گاهی اوقات ویژگی “refine by” را نیز اضافه خواهد کرد برای اینکه مشخص کند که کاربران بصورت دقیق تر به دنبال چه چیزی هستند. با انجام این کار، موتور جستجو می تواند نتایجی را فراهم کند که جستجو کننده راحت تر به هدفش برسد.

گوگل یک مجموعه گسترده ای از انواع نتایج دارد که می تواند بسته به نوع پرس و جوان را ارایه کند، بنابراین اگر قصد دارید یک کلمه کلیدی را هدف قرار دهید، به SERPها دقت کنید تا که بفهمید چه نوع محتوای نیاز است تا آن را فراهم کنید.

ابزارهای تعیین ارزش کلمات کلیدی

یک کلمه کلیده چه مقدار ارزشی را به سایت شما اضافه می کند؟ این ابزارها می توانند به شما کمک کنند که به این سوال پاسخ بدهید، این ابزارها کمک بسیار بزرگی را به تحقیقات کلمات کلیدی شما می کنند:

  • – قدیمی ترین ابزار جستجوی کلمات کلیدی Google AdWords Keyword Planner است که نقطه شروع تحقیق در مورد SEO کلمات کلیدی می باشد. با این حال، این ابزار فهمیدن حجم داده های جستجو را با ترکیب کردن کلمات کلیدی دیگر، محدود می کند.
  • – این ابزار گوگل برای فهمیدن نوسانات جستجو بسیار عالی است. برای مثال برای اینکه بفهمید مردمم از چه زمانی شروع به خریدن لباس های تابستانه می کنند می توانید از این ابزار کمک بگیرید.
  • – ابزار Moz Keyword Explorer اطلاعات دقیقی را در مورد حجم جستجو، دشواری کلمات کلیدی و معیارهای سنجش فرصت کلمات کلیدی را با استفاده از اطلاعات جریان کلیکی(clickstream) استخراج می کند.
  • – شما می توانید با استفاده از این ابزار رایگان بفهمید چه سوالاتی در مورد یه کلمه کلیدی وجود دارد. به علاوه شما می توانید از این ابزار در کنار یک ابزار رایگان دیگر به نام برای اولویت بندی پیشنهادات بر اساس حجم جستجو استفاده کنید.
  • – این ابزار داده های کلید واژه رقابتی بصورت مرتب و تمیز در اختیار شما قرار می دهد.

حالا که می دانید هدف و زمان جستجوی کاربران خود را کشف کنید، زمان آن رسیده است که یک پله بالا تر برویم: ایجاد صفحات به نحوی که هم کاربران از آن لذت ببرند و هم موتور های جستجو بتوانند آن را بفهمند.

انتخاب کلید واژه کانونی

توجه داشته باشید شخصی که برنامه‌نویسی را در وب‌سایت شما جستجو می‌کند، احتمالاً برنامه‌نویسی است که علاقه‌ای به بازاریابی ندارد. به همین سبب درصد اینکه از شما یک دوره آموزش بازاریابی خریداری کند بسیار پایین است. پس بهترین روش این است که در حوزه کاری خود پرکاربردترین کلمات کلیدی را پیدا کرده و سایت خود را با توجه به آن سئو کنید تا بتوانید مشتریان بیشتری داشته باشید. در واقع بهتر است به جای اینکه در سایت بازاریابی خود دوره برنامه‌نویسی و طراحی قالب قرار دهید. انرژی و زمان خود را صرف تولید محتوای باکیفیت در زمینه بازاریابی کنید. پس از انجام کارهای بیهوده خودداری کنید. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است که هر صفحه از وب‌سایت خود را با یک عبارت کلیدی خاص سئو کنید.

یکی از کاربران، درباره سایت خود سؤال داشت که چرا وقتی من در صفحه اصلی سایت خودم از عبارت چاپ لیوان استفاده کرده‌ام؛ زمانی که این عبارت در گوگل سرچ می‌شود صفحه‌‎ی دیگری از سایت باز می‌شود. دلیل این اتفاق این است که شما باید هر صفحه از وب‌سایت خود را با استفاده از یک کلید واژه کانونی سئو کنید. مثلاً شما با جستجوی آموزش وردپرس در گوگل، صفحه مربوط به آموزش وردپرس در میهن وردپرس را مشاهده خواهید کرد. نباید توقع داشته باشید صفحه اصلی سایت شما نمایش داده شود چرا که صفحه اصلی با عبارتی به غیر از آموزش وردپرس سئو شده است. حتی اگر با این عبارت هم سئو شده باشد. گوگل با توجه اینکه در صفحه اصلی سایت شما موضوعات مختلفی در رابطه با وردپرس بیان شده است. کاربر را به صفحه‌ای هدایت می‌کند که به‌طور مستقیم به هدف و خواسته او اشاره شده باشد.

قوانین مهم انتخاب عبارت کلیدی کانونی

پس بهتر است که صفحه اصلی سایت خود را با عبارات کلیدی بسیار مهم سئو کنید. مثلاً اگر وردپرس فارسی را در گوگل سرچ کنید، صفحه اصلی سایت میهن وردپرس را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که صفحه اصلی وب‌سایت برای کاربرانی است که با سایت شما آشنایی کامل دارند و احتمالا به طور مداوم به این صفحه سر می‌زنند تا از مقالات و دوره‌های تازه باخبر باشند. پس اینکه صفحه اصلی سایت شما در نتیح گوگل باشد، چنان اهمیتی ندارد. هر صفحه از سایت باید با یک کلید واژه کانونی خاص در گوگل سئو شود پس توقع نداشته باشید که یک صفحه با چند عبارت کلیدی مختلف نمایش داده شود.

شما باید هر صفحه از سایت را با یک عبارت کلیدی به خصوص سئو کنید. اگر دو صفحه مختلف از سایت خود را با یک عبارت سئو کنید، یا وب‌سایت شما در گوگل نمایش داده نمی‌شود، یا صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که محتوای بیشتری را شامل شود و روی سئوی آن بیشتر کار شده باشد. در جلسات بعدی نیز به صورت تخصصی به مبحث محتوای تکراری خواهیم پرداخت.

پس قوانینی که باید از آن پیروی کنید به صورت زیر است:

قانون اول: پیدا کردن عبارت کلیدی مناسب با محتوا

قانون دوم: هر صفحه (می‌تواند شامل صفحه اصلی، برگه‌ای از سایت، مقاله یا هر صفحه‌ای که فکرش را کنید.) از سایت باید با یک عبارت کلیدی جداگانه سئو شود. توقع نداشته باشید که یک صفحه با دو عبارت متفاوت نمایش داده شود. شما در صورتی می‌توانید در یک صفحه از دو عبارت مختلف استفاده کنید که آن عبارات باهم مترادف باشند. مثل قالب وردپرس و پوسته وردپرس یا و پلاگین وردپرس.

بنابراین توجه داشته باشید که بهتر است عباراتی که از هم جدا هستند مثل اجاره خودرو و اجاره خودرو در تهران، از هم جدا و در دو صفحه متفاوت باشند. این حالت برای سئوی وب‌سایت مفیدتر است و مشتریان بیشتری جذب می‌کند.

در مقاله بعد به سراغ اولین قانون یعنی یک حوزه خاص می‌رویم پس با ما همراه باشید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا