کتاب‌های غربی درباره مسلمانان آتش جنگ را شعله‌ور می‌کنند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

پوست | کتاب

خبرگزاری آنلاین – فرهنگ و اندیشه: مدت کوتاهی پس از تسلط طالبان بر افغانستان، آثار غیرداستانی درباره دستگیری و سرکوب زنان مسلمان به یک ترند در وب سایت گودریدز تبدیل شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنین کتاب‌هایی مانند «بدون دخترم هرگز» اثر بتی محمودی، «لولیتاخوانی در تهران» اثر آذر نفیسی و سه‌گانه «شاهزاده خانم» نوشته جین ساسون را توصیه می‌کنند. به گفته کاربران ردیت، این کتاب “نمای کلی از رویدادهای افغانستان به مخاطب ارائه می دهد.”

برای دانستن این رویداد لازم نیست راه زیادی بروید. داستان کتاب محمودی و نفیسی در دوران پس از انقلاب ایران و داستان کتاب ساسون نیز در عربستان سعودی می گذرد. اما به گفته دوهارا احمد، محقق ادبی، که از قضا ژانر «روایت زنان مسلمان تحت ستم» را خلق کرد، این داستان‌ها هرگز به دلیل «ویژگی‌های محلی، ایدئولوژیک یا اقتصادی» شناخته نشدند. اگرچه برخی از نویسندگان ظرافت هایی را در اثر ارائه کرده اند.

نه احمد و نه سایر محققان آسیب های روانی زنان را که در آسیای غربی و مرکزی که پرفروش ترین کتاب غیرداستانی قانون است، به تصویر کشیده است. (احمد خاطرنشان می کند که مخاطبان آمریکایی واقعاً علاقه ای به بازنمایی اسلام در خارج از این چارچوب، از جمله در کشور خودشان ندارند.) با این حال، او و سایر محققان می پرسند: چرا داستان های سوء استفاده در ذهن مخاطبان آمریکایی اینقدر منحصر به فرد و خاص است. ? آیا اسلام را گرفته است؟ چرا این حادثه مردم را عصبانی و خشمگین می کند، در حالی که کشور خود تقریباً هیچ کاری برای محافظت از زنان و کودکان در برابر سوء استفاده نمی کند؟ و تاثیر این آثار بر زنان مسلمان سراسر جهان چیست؟

از آنجایی که مخاطبان پیر و جوان از کتاب‌های پرفروش درباره وضعیت اسفناک زنان مسلمان استفاده می‌کنند (اغلب به جای جستجوی تعامل معنادار با اسلام)، زنان مسلمان در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای توسط ارتش مورد بررسی قرار می‌گیرند. که مدعی استقلال شد با توجه به اینکه بسیاری از خوانندگان برای درک این بحران خارجی به داستان های غیرداستانی رایج روی می آورند، آمریکایی ها مشتاق دریافت اخبار احساسی (و اغلب نادرست) در مورد زنان در افغانستان و شایعات درباره دختران ناتوان افغان هستند که توسط منتقدان عقب مانده ارتش منتشر می شود. سوالاتی که ارزش پرسیدن دارند

یکی از آموزنده ترین مطالعات موردی در مورد تأثیر فرهنگی روایت زنان مسلمان تحت ستم، فیلم پرفروش «هرگز بدون دخترم» است که موضوع دو فصل در پژوهشگر مطالعات مذهبی مگان گودوین با عنوان سوء استفاده مذهبی: آزار و اذیت ادبی، رسوایی جنسی و اقلیت ها دین آمریکایی “این کتاب، خاطرات محبوب محمود محمود، منتشر شده در سال 1987، تمام ویژگی های کار مبتذل را دارد. داستان در میشیگان با ازدواج با یک پزشک خوش تیپ متولد خارج از کشور آغاز می شود. رابطه جنسی داغ و این زوج زیبایی زیبایی دارند. پس از آن، داستان به یک کابوس تبدیل می شود.

پس از انقلاب ایران، همسر محمودی که اهل کشور بود از او خواست که برگردد. و قول داد که فقط دو هفته آنجا بماند. در آنجا، شوهرش متحجر می‌شود و تبدیل به یک «پدرسالار متعصب» می‌شود، محمود سیاه‌پوش را کتک می‌زند، پاسپورتش را مخفی می‌کند، و از پرداختن به رفتاری که کتاب مکرراً برای باورهای ملی-مذهبی تکرار می‌کند، امتناع می‌کند. اما روحیه شکست ناپذیر آمریکایی بر اوضاع مسلط بود. محمودی و دخترش در خلال فرار غم انگیز خود به آمریکا راه می یابند که از آزادی از کوه لذت می برد.

گودوین در فصل‌های مربوط به این کتاب می‌نویسد که ظاهراً محمودی مصمم بود تصویری کثیف، وحشیانه و واقعاً ضدآمریکایی از اسلام ارائه دهد و در این راه به شدت بر ادبیات ارتجاعی («تحجر») تکیه کرده و بی‌شمار ساخته است. ادعای نادرست.حضار بیان کردند. مثلاً ایرانیان را که بسیاری از آنها از نظر فنوتیپ سفیدپوست هستند با عرب ها اشتباه می گیرد. محققان به این اشتباهات و اشتباهات دیگر کتاب اشاره کرده اند، اما صدای آنها در زیر تند نظرات منتقدان برجسته و اعضای جامعه ادبی مدفون است.

این کتاب 15 میلیون نسخه فروخت و علاوه بر ترجمه به 20 زبان، نامزد جایزه پولیتزر شد و دکترای افتخاری ادبیات را برای نویسنده خود دریافت کرد. مجریان تلویزیونی مانند باربارا والترز، لری کینگ، فیل داناهیو، سالی جسی رافائل و اپرا وینفری محمودی برای گسترش کتاب خود که گودوین آن را «کتاب فاجعه» می‌دانست به این برنامه دعوت شده بودند.

شرکت Metro-Goldwyn-Meyer حقوق این فیلم را قبل از عرضه در قفسه خرید خرید و در سال 1991 فیلمی اقتباس شده از این کتاب در سینماها اکران شد. استودیوی هالیوود سالی فیلد را برای بازی در نقش قهرمان زن انتخاب کرد. این فیلم با تأکید بر یک موضوع خارجی وحشتناک در کتاب، مخاطبان این زوج را به عنوان نمادهای آمریکا و اسلام نشان می دهد. همانطور که گودوین توضیح می دهد:[فیلد] زنان سفیدپوست معمولی این کار را نمی کنند. او نماد تمام زنان سفیدپوست است. او بازیگر سریال دختر است. او بازیگر «راهبه پرنده» است. او در این نقطه بود [از مسیر شغلی‌اَش] این به معنای واقعی کلمه برای مردم آمریکا عزیز است. بنابراین تماشای این مسلمان خشن نشان می دهد که او نشان می دهد که یک مسلمان واقعا چیست. اما او می‌خواست ما را فریب دهد و ما را متقاعد کند که شبیه ماست.»

در سال 1993، رئیس جمهور بیل کلینتون، در واکنش به داستان محمود، قانون بین المللی مجازات والدین را امضا کرد که ربودن کودکان آمریکایی در خارج از کشور توسط والدین آنها را جرم انگاری می کند. در همان دهه، وزارت امور خارجه محمودی را به عنوان مشاور در مورد «مشکلات زنان و کودکان آمریکایی بازداشت شده در کشورهای ناخواسته خارجی» منصوب کرد. از آن زمان، این فیلم به طور مرتب در شبکه های تلویزیونی مانند اپرای وینفری اوون، و همچنین در مدارس دولتی و حتی دادگاه های حضانت کودکان، «به عنوان نمونه ای معتبر از عقاید و رفتار مسلمانان» به نمایش درآمد. این کتاب هنوز در دست انتشار است و جلد آن برای نشان دادن تصویر فعلی «مسلمانان ترسناک» به روز می شود. (شخصیت اصلی زن اکنون در پوشه کامل تصویر شده است).

گودوین توضیح می‌دهد که میراث کتاب، نفرت از اسلام، دلسوزی برای زنان مسلمان، و افتخار به حقوق بشری است که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها دوست دارند. به گفته احمد، سایر کتاب‌های این ژانر (کتاب‌هایی که توسط افراد سفیدپوست و برای جامعه هدف سفیدپوستان نوشته شده است) نیز احساسات مشابهی را ترویج می‌کنند. به عنوان مثال، اولین کتاب از سه گانه “شاهزاده خانم” جنبه های ایده آل و رمانتیک ایالات متحده را نشان می دهد، نقش دولت در تشدید ظلم و ظلم در عربستان سعودی را پنهان می کند و به مخاطبان القا می کند که “زنان در فرهنگ عرب هستند.” . هیچ حقوقی ندارند.» رمان نوجوان سوزان فیشر استیپلز درباره دامادش، «بانو: دختر باد» ظریف‌تر و پیچیده‌تر است، اما استفاده از آموزش به دانش‌آموزان «توهم سواد فرهنگی جهانی» داده است. و باعث آزار همکلاسی های مسلمان شد.و آزاردهنده.

از آنجایی که مخاطبان پیر و جوان از کتاب های پرفروش درباره وضعیت اسفبار زنان مسلمان استفاده می کنند (اغلب به جای جستجوی تعامل معنادار با اسلام)، زنان مسلمان در سراسر جهان به طور فزاینده ای تحت تأثیر ارتش قرار می گیرند. ، سیاست های تبعیض آمیز و جنایات متمرکز نفرت انگیز که ادعای استقلال دارند.

لیلا ابولغد نویسنده کتاب تأثیرگذار «آیا زنان مسلمان نیاز به پس انداز دارند؟» (منتشر شده در سال 2013) می گوید که ملاله یوسف زی پس از انتشار کتابش در مورد خشونت طالبان علیه زنان، توسط سام هریس ملحد برجسته به دلیل مخالفتش با “فمینیسم سنتی اسلامی” تحسین شد.

دولت بوش از مسائل حقوق بشری برای توجیه تهاجمات به عراق و افغانستان که جان صدها هزار غیرنظامی را گرفته و بحران کنونی را به وجود آورده است، استفاده می کند. همانطور که توسط جولیان هامر، محقق مطالعات دینی اشاره کرد، دهه های اخیر نیز شاهد افزایش آزار و اذیت فیزیکی و کلامی علیه زنان مسلمان در ایالات متحده بوده است. از جمله اتفاقات این است که یک خارجی حجاب زن را برمی دارد. بسیاری از مردم در غرب به این باور رسیده اند که زنان مسلمان با پوشیدن چنین لباس هایی به دنبال خشونت هستند یا به تروریست ها وفاداری نشان می دهند. از این رو مجبور شد او را کتک بزند و مجبور کند لباسش را در بیاورد.

هامر به نمونه شگفت انگیزی از اسلام هراسی اشاره می کند که مربوط به نماینده لوئیس گومرت از جمهوری تگزاس است. در سال 2010، گومرت برای دفاع از محدودیت های مهاجرتی آریزونا ادعا کرد که زنان جوان مسلمان قصد دارند فرزندان خود را به ایالات متحده بیاورند و سپس به کشورهای خود بازگردند تا “تروریست نسل بعدی شهروندان آمریکایی شوند.” و سرانجام، یک روز، این “نوزادان تروریست” (عبارت رسانه ای که از آنها به عنوان “لنگر” یاد می شود) به ایالات متحده بازگشتند تا “روش زندگی ما را خراب کنند”.

بسیاری از پرفروش ترین آثار محبوب درباره زنان مسلمان فراتر از شهود هستند [نیاز جهان به] فضای سلطه بر مخاطب و استعمار نیز به مغالطه در این زمینه کمک کرده است. گفته می شود از یک سو زنان مسلمان قربانیان «فقیر» هستند و از سوی دیگر موجودات مخربی هستند که نمی توان آنها را نجات داد و به هر قیمتی نباید اجازه ورود به کشور را داد.

حتی اکنون نیز این ادبیات متناقض به وضوح قابل مشاهده است. منتقدان پرزیدنت بایدن از یک سو به زنان و کودکان در افغانستان تسلیت گفتند و از سوی دیگر تصویری ویروسی از یک هواپیمای پناهجویان را با این عنوان بازنشر کرد: «اگر می‌خواهید این هواپیما در شهر شما فرود بیاید، بلند کنید. دست تو؟”

استیون میلر، مشاور سابق ترامپ و معمار طرح ممنوعیت مسلمانان، در مصاحبه ای در اواسط ماه اوت به مجری شبکه فاکس نیوز، لارا اینگرام، گفت: «تعداد زیادی از افغان ها، میلیون ها و میلیون ها نفر»، جو روانی رایج در میان راست گرایان را توصیف کرد. . آنها طالبان را دوست ندارند و حق با آنهاست. اما این بدان معنا نیست که این میلیون ها طرفدار دموکراسی و آمریکا هستند و شیوه زندگی ما را قبول دارند.» همانطور که او در جای دیگری در مصاحبه استدلال کرد، حتی یک خارجی “خوب” و رقت انگیز نیز نمی تواند آمریکایی باشد. در نتیجه، منطقی ترین کار این است که «در کشور دیگری در جنوب شرق آسیا یا بیشتر در غرب آسیا برای آنها خانه پیدا کنیم». اینگرام تایید کرد

اما کلیشه مسلمانان و کشوری با جمعیت اکثریت مسلمان فقط مربوط به متعصبان جناح راست نیست. لیبرال ها نیز به دلیل رفتار برخی مسئولان از ظلم و ستم به مسلمانان روایت می کردند. [در کشورهای اسلامی] آنها اسلام را در کل محکوم می کنند و همچنین ایالات متحده را به خاطر آنچه مدرنیسم می نامد تحسین می کنند. لیلا ابوالغد نویسنده کتاب تأثیرگذار «آیا زنان مسلمان نیاز به نجات دارند؟» (منتشر شده در سال 2013) می گوید که ملاله یوسف زی پس از انتشار کتابش در مورد خشونت طالبان علیه زنان، توسط سام هریس ملحد برجسته به دلیل مخالفتش با “فمینیسم سنتی اسلامی” تحسین شد. گودوین گفت که اظهارات محمودی درباره افشاگری علیه «ماهیت زن ستیزانه اسلام» در «دایره المعارف آثار ادبی فمینیستی» او در فهرست کتاب های سال 2014 گنجانده شده است.

ابوالغد با تفکری عمیق در ریشه عزم اخلاقی مردم [غرب] «بی‌توجهی به حقیقت، زنان را از مکانی یکنواخت و مرموز به نام اسلام نجات می‌دهد»، ناآگاهی از زندگی متنوع زنان مسلمان، و نارضایتی از نقش غرب در ایجاد شرایط وحشتناک زندگی برای مردم سراسر جهان. شناسایی کنید. اما او همچنین احساس می‌کند که عامل دیگری نیز وجود دارد: «نمایندگی زنان مسلمان به‌عنوان آزار دیده، باعث می‌شود [مردم غرب] بیایید ظلم و خشونتی که در بین ما وجود دارد را فراموش کنیم.

در اواسط آگوست، مردم آمریکا به طور فزاینده‌ای نسبت به شکایات هانا-کیت ویلیامز علیه موسسات و رهبران کلیسای باپتیست جنوبی، از جمله پدر خود، در مورد عدم تحقیق در مورد گزارش‌های آزار و اذیت جنسی واکنش نشان دادند. حمله ای که شامل 700 قربانی شد.تا نشان دهد که زنان افغان از وضعیت بد زنان خشمگین هستند. قبل از شکایت ویلیامز، متوجه شدیم که پیشاهنگان آمریکایی بی سر و صدا موافقت کردند که به بیش از 60000 نفر 850 میلیون دلار برای حل و فصل پرونده های آزار جنسی علیه کودکان بپردازند. اسقف کاتولیک در ایالات متحده برای پرداخت باج برای قربانیان خود ورشکست شده است – از هر 9 دختر در ایالات متحده یک دختر قبل از 18 سالگی مورد تجاوز قرار گرفته یا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

بسیاری از مردم از مشاهده اعمال بد و پنهان کاری در موسسات و سازمان های سفیدپوست شوکه می شوند. علیرغم اینکه شهادت مقتول درخشان بوده است، خورشید بر جنایتی که مرتکب شده است می تابد. تخیلات عمیق در مورد نابودی ملل دیگر و بی گناهی سفیدپوستان به جامعه کمک می کند و آنها را تشویق می کند تا از رسوایی ها و فسادهای پنهان عبور کنند. افشای این خیالات گامی رو به جلو در حل مشکلات جنسی و خشونت استعماری و ساختن جامعه بشردوستانه ای است که ایالات متحده همیشه مدعی آن بوده است.

منبع / مترجم: محمدمهدی خیینی

دکمه بازگشت به بالا