اقتصادی

کاهش بیش از ۱۶ درصدی نرخ تورم در ۸ ماه گذشته

معاون اقتصادی بانک مرکزی در تشریح دستاوردهای سیاست تثبیت اقتصادی گفت: نرخ رشد نقدینگی در 26 ماه گذشته 16.6 درصد و نرخ تورم 16.3 درصد از فروردین تا آبان امسال کاهش یافته است.

به گزارش میجیک، محمد شیریجیان با اشاره به سخنان رئیس کل جدید بانک مرکزی در جلسه شورای دولت، گفت: رشد نقدینگی و پایه پولی در آبان ماه نسبت به ابتدای سال و ابتدای سال کاهش یافته است. از دولت سیزدهم است و وضعیت مطلوب تری دارد

وی هشدار داد: یکی از محورهای اصلی سیاست بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت اقتصادی، کنترل و مدیریت نقدینگی به عنوان یک متغیر تاثیرگذار میان مدت و بلندمدت بر تورم است زیرا اثر این تورم می تواند منجر به تغییر در سایر موارد شود. اقتصاد کلان متغیر.

معاون اقتصادي بانك مركزي با بيان اينكه در ابتداي كار دولت در آنلاین ماه سال 1400 رشد نقدينگي 42.8 درصد بوده است، گفت: اين ميزان در آبان ماه امسال به 26.2 درصد رسيده است. دوره. تقریبا از سال 2. و 16.6 درصد کاهش داشته است که در حوزه کنترل نقدینگی رکورد خوبی است.

شیرجیان یکی از دستاوردهای کنترل نقدینگی را کاهش نرخ تورم دانست و با اشاره به کاهش 16.3 درصدی تورم از فروردین تا آبان ماه امسال، تصریح کرد: اتفاق مثبت دیگر کاهش رشد پولی است. زبان که در ابتدای سال جاری معادل 45 درصد بوده و این رقم اکنون به 38.5 درصد رسیده است.

عضوهیئت عامل بانک مرکزی ادامه داد: رشد پایه پولی و نقدینگی در میان مدت به همبستگی خواهد رسید و امیدواریم تا پایان سال همگرایی این دو متغیر افزایش یابد.

وی با اشاره به هدف گذاری ۲۵ درصدی برای رشد نقدینگی، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال این هدف محقق شود.

شیرجیان با یادآوری اینکه تحقق رشد 25 درصدی نقدینگی در میان مدت آثار مثبت اقتصادی به همراه دارد، افزود: به عنوان مثال اکنون شاهد روند نزولی تورم و تحقق بیش از 16 درصدی بوده ایم که امیدواریم این روند ادامه یابد. ادامه هید. .

بر اساس اعلام بانک مرکزی، وی با بیان اینکه بانک مرکزی در سیاست گذاری از تامین مالی حوزه تولید غافل نمی شود، تصریح کرد: در هشت ماهه امسال رشد تسهیلات بلاعوض در آبان ماه امسال بوده است. نسبت به نوامبر سال گذشته 24.2 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، در هشت ماهه امسال معادل سه هزار و 334 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای بخش‌های مختلف اعطا شده است، بنابراین در حوزه شرکت‌های دانش بنیان نزدیک به 72 درصد رشد تسهیلات به ثبت رسیده است. .

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه این نهاد پولی تامین مالی زنجیره ای و تامین سرمایه در گردش شرکت ها را دنبال می کند، افزود: مشکل کنترل و استفاده بهینه از نقدینگی به صورت ترکیبی از یکدیگر ظاهر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا