مطالب میجیک

کارگاه داستان‌نویسی پنج‌ نویسنده زن برپا می‌شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین ، اولین دوره کارگاه “به گفته نویسنده” با حضور پنج زن نویسنده در موسسه آموزش فرهنگ فردا برگزار می شود. در این دوره که با هدف آشنایی شرکت کنندگان با روش ها و فنون قصه گویی ایجاد شده است ، پنج زن نویسنده در مورد تجربیات قصه گویی خود صحبت کردند.

ناهید طباطبایی ، مهسا محبعلی ، بهناز علیپور گاسکاری ، فرشته احمدی و عالیه طباطبایی در این دوره تدریس می کنند که یک کارگاه 10 جلسه ای با 2 ساعت برای هر جلسه در یک کارگاه برگزار می شود. در این کارگاه ، هر نویسنده به مدت دو جلسه آنلاین خواهد بود.

برخی از عناوین ایندوره عبارتند از: ایده من از کجا و چگونه بوجود آمده است؟ ، چگونه می توانم یک ایده را به صورت روایت درآورم؟ ، چگونه می توانم در مورد خودم و تجربه خود در داستان صحبت کنم؟ ، چگونه تکنیک های داستان می توانند به من در نوشتن کمک کنند؟ و کدام نویسندگان بر سبک داستان تأثیر گذاشته اند؟

در پایان دوره ، شرکت کنندگان یک داستان کوتاه می نویسند ، که توسط استاد دوره بررسی می شود و پنج اثر منتخب در وب سایت موسسه و در یکی از مجلات ملی منتشر می شود.

ناهید طباطبایی، متولد سال 1337 در تهران. رمان «چهل سال» از مشهورترین آثار وی است که فیلمی سینایی به کارگردانی علیرضا رئیسیان است. داستان “همایون” از مجموعه “جامداران” در کنار هم به فیلمنامه “جامدهوران” ساخته ناهید طباطبایی و حمیدرضا قطبی تبدیل شد که به دلیل اقتباس از بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر ، دیپلم افتخار دریافت کرد. از دیگر کارهای این فیلم می توان به “شب شب” ، “من اگر رکسانا نبودم …” ، “فیلم ستاره ای” ، “برف و نرگس” و “آبی و صورتی” اشاره کرد.

مهسا محبعلی، متولد 1351 در تهران است و داستان نویسی را از کارگاه رضا براهنی در دهه 1360 آغاز کرد. محبلی دومین برنده جایزه بنیاد گلشیری برای مجموعه داستان “عشق روی یادداشت” و رمان “نگران نباشید” است. “نگران نباشید” همچنین درخواست نویسندگان و منتقدان مطبوعات را دریافت کرده است. از دیگر آثار می توان به “نفرین خاکستری” و “واو ، ما ساده خواهیم بود” اشاره کرد که آخرین آنها در افغانستان منتشر شده است.

بهناز علیپور گاسکاری، متولد 1347 در گیلان و دارای دکترای ادبیات تطبیقی ​​است. اولین مجموعه داستان “برویم …” برنده جایزه مهرگان ادب ، جایزه ادبی یلدا و جایزه پروین اعتصامی شد. مجموعه داستان “بمان …” نیز برنده جایزه مهرگان ادب شد. از دیگر آثار این نویسندگان ، منتقدان و محققان می توان به “ما ماندیم …” ، “ایجاد سیستم هشت برابر امیر خسرو دهلوی” ، “اسرار کیمیاگری و افسانه ماه و ماه” و “سیمین دانشور و آنیتا دسایی” اشاره کرد.

فرشته احمدی |، متولد 1351 در کرمان. وی در رشته معماری تحصیل کرد و اولین مجموعه داستان کوتاه خود را “سرای” در سال 1983 منتشر کرد. داستان های “تلویزیون” از این مجموعه توسط هوشنگ گلشیری انتخاب شده است. اولین رمان او ، “پری جعل” ، همچنین در جایزه یک روزه در سال 2009 پرفروش ترین مجسمه های کتاب را دریافت کرد. سایر آثار عبارتند از “پنیر پنیر” ، “گرمازدگی” و “هیولاهای خانه”.

یک هدیه فوق العاده، یک نویسنده ایرانی-افغان متولد سال 1981 که در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی تحصیل کرده و در زمینه نویسندگی نیز فعالیت داشته است. وی در این زمینه جوایزی کسب کرده است. رمان “کافور” در جایزه 16 مهرگان ادب به عطایی اعطا شد و جایزه ادبی واو را دریافت کرد.

عطایی همچنین برنده دو جایزه داستان تهران شده است. از دیگر کارهای وی می توان به “آیا می توان پارچه را کشت” و “چشم سگ” اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا