کارسازترین مشوق حمایتی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها چیست؟

پالایشگاه | پتروپالایشگاه

جعفر قدری، اقتصاددان و نماینده مجلس گفت: وزیر نفت باید برنامه ای ارائه دهد که نقش مهم نفت را در اقتصاد کشور ارتقا دهد و بتواند سیاست را به سمتی سوق دهد که از فروش نفت دور شود. مواد اولیه تا حد امکان و در جهت تولید محصولات نهایی و با ارزش.» بیایید نگاهی به موارد بالا بیاندازیم. این امر مستلزم برنامه ریزی برای توسعه پالایشگاه های نفتی است که در برنامه هفتم توسعه نیز بر آن تاکید شده است. مجوز تنفس خوراک و روغن تمیز با تجهیزات، مؤثرترین مشوق حمایتی برای توسعه پالایشگاه‌های نفت است.

به گزارش میجیک، توسعه پالایشگاه های نفت سیاستی ضروری برای فاصله گرفتن کشور از خام فروشی است. پیش بینی های قانونی برای این موضوع انجام شده است اما متاسفانه در عمل همچنان شاهد اتفاق خاصی در این زمینه نیستیم.

طبق قانون کسانی که واحدهای پالایشگاهی راه اندازی کنند به مدت یک سال از غذای رایگان بهره مند می شوند. اما این تنها یک مصوبه قانونی است و هنوز به یک اقدام عملیاتی و حمایتی تبدیل نشده است. این در حالی است که برخی از پالایشگاه ها به مرحله بهره برداری رسیده و در انتظار تخصیص خوراک هستند.

همچنین در برنامه هفتم توسعه مصوب شده است که روزانه 150 هزار بشکه نفت با تجهیزات پالایشگاه نفت قابل پالایش است. به عقیده بسیاری، این قطعنامه در شرایط تحریم بسیار کمک کننده است و می تواند راهی برای غلبه بر تحریم ها باشد. این مصوبه اجرایی نشده است.

راه اندازی هر واحد پالایشگاهی نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد. بنابراین باید مشوق هایی را اجرا کنیم تا بخش خصوصی انگیزه ای برای ورود به این عرصه داشته باشد.

رهبران معظم انقلاب و اسناد بالادستی با توجه به مزیت های پالایشگاه نفت برای کشور بر لزوم راه اندازی آن تاکید کردند. با توجه به این موضوع باید منتظر ماند و دید که دولت چهاردهم برای توسعه پالایشگاه های نفت چه برنامه ای دارد و وزیر نفت در این زمینه چه رویکردی در پیش خواهد داشت.

نظر جعفر قدری یکی از اعضای شورای اسلامی شهر را در خصوص موضوع فوق جویا شدیم که در ادامه نتایج را می خوانید.

قادری با اشاره به اینکه باید به هر طریقی خود را از خام فروشی منحرف کنیم، تصریح کرد: در شرایط فعلی باید نفت خام را به فرآورده های نفتی و پتروشیمی تبدیل کنیم تا بتوانیم سود بیشتری نسبت به خام فروشی داشته باشیم. از آنجایی که می توانیم بنزین را جایگزین گاز کنیم، بهتر است در پالایشگاه ها نفت را به فرآورده های دیگر تبدیل کنیم و به فروش برسانیم.

وی ادامه داد: توسعه پالایشگاه های نفت و تولید فرآورده ها و فرآورده های نهایی به ما کمک می کند تا محصولات صادراتی متنوعی داشته باشیم و کشور نیز ارزآوری خوبی کسب کند. با در نظر گرفتن همه این مزیت ها، دولت چهاردهم باید برنامه ریزی دقیقی برای توسعه پالایشگاه های نفت داشته باشد.

این عضو شورای اسلامی تصریح کرد: منطقی ترین کاری که در شرایط فعلی در حوزه انرژی می توان انجام داد، توسعه یک پالایشگاه نفت است که در برنامه هفتم توسعه ذکر شده است.

قدری گفت: در قانون حمایت از پالایشگاه های نفت و قانون تامین مالی تولید و زیرساخت ها بحث خوراک تنفسی مجاز است. مشکل مشارکت دولت نیز در پالایشگاه پیش بینی شده است. استفاده از روش های پالایش نفت با تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه های نفت نیز تایید شده است. ما می توانیم این موارد را به عنوان انگیزه ای برای توسعه پالایشگاه های نفت به کار ببریم.

بعدی: از طریق روش های ذکر شده می توانیم نیازهای کشور را برطرف کنیم. بخش نفت حوزه ای نیست که بتوانیم با آزمون و خطا در آن پیشرفت کنیم. فردی که شناخت کاملی از این حوزه دارد، چهره ای شناخته شده در فضای داخلی و بین المللی است و مسیر سرمایه گذاری درست را می شناسد، باید مسئولیت وزارت نفت را بر عهده بگیرد.

این عضو شورای اسلامی با بیان اینکه باید فردی به عنوان وزیر نفت معرفی شود که بتواند از ظرفیت نهادهای دولتی و خصوصی برای توسعه سرمایه گذاری ها و پیشبرد پروژه ها به خوبی استفاده کند. وزیر پیشنهادی نفت باید برنامه ای ارائه دهد که بتواند نقش اصلی نفت را در اقتصاد کشور ارتقا دهد و بتواند سیاست را به سمتی سوق دهد که حتی الامکان از فروش نفت خام خودداری کند و تولید محصولات نهایی را در ایران آغاز کند. یک سطح بالاتر ارزش این امر نیازمند برنامه ریزی برای توسعه پالایشگاه های نفتی است که در برنامه هفتم توسعه نیز بر آن تاکید شده است. مجوز تنفس خوراک و پالایش نفت با تجهیزات، مؤثرترین مشوق حمایتی برای توسعه پالایشگاه‌های نفت است.

وی ادامه داد: موضوعات مختلفی در حوزه انرژی وجود دارد که وزیر نفت در آینده به آنها رسیدگی خواهد کرد. متاسفانه در فصل زمستان برای گازرسانی به منازل مشکل داریم و در فصل زمستان در گازرسانی به نیروگاه ها با مشکل مواجه هستیم. این شرایط باید اصلاح شود.

قادری گفت: در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آقای بیشیکیان برای وزارت نفت، طرح احداث پالایشگاه های نفت را بررسی می کنیم. با توجه به مزیت هایی که توسعه مجتمع صنعتی برای کشور دارد، باید دید وزیر بعدی نفت باید چه کند و کشور را از خام فروشی دور کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا