چین به کمک تکمیل راه‌های ریلی ایران می‌آید؟

چین به کمک تکمیل راه‌های ریلی ایران می‌آید؟

مشاور تامین مالی و سرمایه گذاری پروژه راه آهن شرکت ساختمانی و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور که نشان دهنده کریدور ترانزیتی در ایران و در راستای طرح کمربند و جاده است، ظرفیت مشارکت و همکاری چین را تایید می کند. تکمیل راه آهن راهرو.

به گزارش میجیک، طرح کمربند و جاده (BRI) یک برنامه سرمایه گذاری و سیاست بلندمدت بین قاره ای است که با هدف توسعه زیرساخت ها و تسریع یکپارچگی اقتصادی کشورهای مسیر جاده تاریخی ابریشم انجام می شود. این ابتکار در سال 2013 توسط شی جین پینگ رئیس جمهور چین اعلام شد و تا سال 2016 با نام “کمربند، یک جاده” شناخته می شد.

«ابتکار کمربند و جاده» ارتباط قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا و دریاهای مجاور را ارتقا می‌دهد، همکاری بین کشورها در ابرپروژه یک کمربند، یک جاده ایجاد و تقویت می‌کند و یک پروژه جامع، چند لایه و ترکیبی ایجاد می‌کند. . شبکه ارتباطی. ایران نیز در این ابر پروژه دارای کریدور ترانزیتی است که تکمیل آن به کشورمان کمک می کند تا هر چه بیشتر از طرح کمربند و جاده استفاده کند.

سید مرتضی ناصریان مشاور تامین مالی و سرمایه گذاری پروژه های ریلی شرکت سازنده و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور با اشاره به کریدور ترانزیتی در ایران و در راستای طرح کمربند و جاده بر ظرفیت مشارکت چین تاکید کرد. و در تکمیل کریدور ریلی همکاری کنند وی گفت: کریدور ریلی شرق کشور (چابهار- سرخس) یکی از پروژه های مهمی است که با توان چین می توان آن را تکمیل کرد.

وی افزود: این کریدور برای توسعه استان های شرقی، ایجاد انشعاب جدید در کریدور شمال به جنوب با اتصال ریلی چابهار به آسیای میانه (کشیدن بار از افغانستان و ازبکستان)، انتقال سنگ آهن از منطقه سنگان است. ایران و هرات، افغانستان به چابهار و تسهیل سفر زائران از پاکستان و جنوب شرق استان به مشهد مقدس در فهرست پروژه های مصوب کشور قرار دارند، قطعه چابهار – زاهدان به سرعت در حال ساخت است و ساخت و ساز بخش زاهدان-یونسی نیز در دستور کار است.

ناصریان یکی دیگر از پروژه های مهم را الحاق ایران به کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CEPEC) از طریق مسیرهای ریلی، جاده ای و دریایی دانست و گفت: از آنجایی که پاکستان همسایه مستقیم چین و دارای مرز طولانی است، می تواند دسترسی کوتاه بین ایران و ایران را فراهم کند. ایران و چین را تامین می کند و از این نظر شبیه افغانستان است با این تفاوت که چین رابطه محکمی با افغانستان ندارد. البته ارتباط با چین از طریق افغانستان نیز در برنامه بلندمدت قرار دارد.

مشاور تامین مالی و سرمایه گذاری شرکت ساختمانی و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور تصریح کرد: در مورد ارتباط ریلی چین و پاکستان (این ارتباط ریلی به دلیل منطقه هیمالیا غیرممکن است و در این صورت ترکیبی است. حمل و نقل قابل استفاده است) و امتداد آن به شبکه ریلی ایران و سواحل مکران و بندر جاسک که باعث ایجاد کریدورهای ترانزیتی مختلف و افزایش حمل و نقل ریلی بین ایران و پاکستان در کوتاه مدت و شکل گیری کریدور ترانزیتی شرق – غرب (چین – پاکستان – ایران) و اتصال این کریدور به کریدور شمال – جنوب و همچنین ترکیه و کشورهای عربی در افق بلندمدت.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: ارتباط ریلی پاکستان و ایران در مرز میرجاوه باید اصلاح شود و در چابهار بتوان آن را به بندر گوادر متصل کرد. به خصوص اگر ارتباط ریلی چین و ایران در این مسیر با گیج استاندارد 1435 میلی متر برقرار شود.

این کارشناس راه آهن در ادامه به کریدور شمال – جنوب اشاره کرد و افزود: رونق این کریدور برای اتصال آب های آزاد جنوب به کشورهای شمالی ایران (ترکمنستان، دریای خزر، قزاقستان/روسیه و جمهوری آذربایجان) و در نهایت به اروپا

ناصریان سپس محور ترانزیت کالا از شرق به غرب را مهمترین محور ایران عنوان کرد و گفت: معمولا در کریدور شرق به غرب مسیر جنوبی خزر از ترکمنستان به ترکیه که اکنون باز است ذکر می شود. به این ترتیب پروژه بهسازی راه آهن در ایران شامل بهسازی خط ریلی اینچه برون به گرمسار و همچنین احداث محور میانبر راه آهن مرکزی تبریز است. همچنین مسیر جدیدی که می توان در چارچوب طرح کمربند و جاده و کریدور شرق به غرب ایجاد کرد، کریدور ریلی ایران- مدیترانه (ایران، عراق و سوریه) است.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر مسیرهای ابتکاری کمربند و جاده در نهایت از ترکیه می گذرد. کریدور ایران – عراق – سوریه – مدیترانه برای تنوع بخشیدن به این کریدور و پوشش کشورهای متصل کننده ایران به مدیترانه و اروپا و آفریقا در نظر گرفته شده است.

ناصریان خاطرنشان کرد: ساخت راه آهن کرمانشاه – خانقین – بغداد در این کریدور بسیار حائز اهمیت است. در این راستا ایجاد کریدور زیارتی – تجاری چین – پاکستان – ایران – عراق – سوریه نیز می تواند در دستور کار قرار گیرد.

مشاور تامین مالی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور کریدور شرق-غرب از جمله شاخه جنوبی کریدور تراسیکا برای اتصال آسیای مرکزی-ایران-قفقاز و اروپا (از جلفا یا رازی یا مرز آستارا) و شاخه جنوبی کریدور راه آهن آسیا (پاکستان-ایران-ترکیه) می داند و می گوید: در اجرای کمربند-جاده این پروژه می تواند رونق داشته باشد و کشورهای مسیر با زیرساخت ها و فعالیت های حمل و نقل بین المللی، در علاوه بر تسهیل صادرات و واردات و بهره مندی از درآمد ترانزیت، ممکن است صنعت فرآوری و ارزش افزوده محصولات ایجاد کند.

وی یکی دیگر از کریدورهای ترانزیتی ایران و در راستای طرح کمربند و جاده را ایجاد مسیر جدید بین ایران و چین از طریق افغانستان ذکر کرد و گفت: این کریدور دارای توافقنامه مطالعاتی از پنج کشور در مسیر (خاف در ایران-افغانستان-تاجیکستان) است. -قرقیزستان – کاشغر در چین) اما هنوز عملیاتی نشده است. به گفته ناصریان، ایران در ازای استفاده از منابع معدنی، ساخت قطعه هرات – مزار شریف را به افغانستان پیشنهاد داده است و با ساخت این پروژه، امکان گسترش آن به چین از طریق ال. -مسیر آشاره یا از طریق ازبکستان.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا