برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

چطور پراید را اسپرت کنیم؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به خاص بودن تیپ و ظاهر خود اهمیت می‌دهید، احتمالاً ظاهر ماشین و کارایی آن نیز برایتان اهمیت زیادی دارد. امروزه یکی از کارهایی که اکثر جوانان برای تغییر ظاهر معمولی ماشین و جذاب‌تر کردن آن انجام می‌دهند، اسپرت کردن خودرو نام دارد. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند اسپرت کردن خودرو یعنی تزئینات و لوازم جانبی شلوغ و رنگارنگ روی آن نصب شود، اما این تصور اشتباه است. اگر دوست دارید بدانید چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم و ظاهری خاص و منحصر به فرد به آن بدهیم، با ما در این مقاله همراه باشید تا مراحل اسپرت کردن ماشین و نکات آن را بررسی کنیم. چرا که گاها استفاده از لوازم جانبی برای اسپرت کردن ماشین می تواند مفید نیز باشد برای مثال استفاده از یک آفتابگیر ماشین برای حفاظت ماشین از نور آفتاب بسیار کاربردی است.

How to sport pride

مراحل اسپرت کردن ماشین

اسپرت کردن ماشین به این معنا است که قطعات فابریکی خودرو را تعویض کرده و با انواع لوازم و محصولات موجود در بازار یا لوازم یدکی که با نام «قطعات اسپرتی» شناخته می‌شوند، جایگزین کنیم. اسپرت کردن ماشین مراحل گوناگونی دارد که هرکدام هزینه‌های متفاوتی به دنبال خواهد داشت. یک نکته مهم که باید هنگام اسپرت کردن خودروی‌تان به آن توجه کنید این است که گرچه این کار باعث زیباتر شدن خودرو می‌شود، اما اگر به طور اصولی انجام نگیرد می‌تواند ایمنی و سلامت سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد؛ بنابراین، توصیه ما این است که از اعمال تغییرات بیش از حد روی ماشین خودداری کنید.

اکنون که با معنای اسپرت کردن ماشین آشنا شدیم، بیایید به این سوال پاسخ دهیم که چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم؟ اسپرت کردن ماشین به طور کلی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از اسپرت کردن فضای داخلی، اسپرت کردن فضای بیرونی (محبوب‌ترین گزینه) و تقویت موتور ماشین یا تیونینگ. در ادامه هریک از این موارد را مرحله به مرحله بررسی خواهیم کرد:

اسپرت کردن بدنه ماشین

اکثر افرادی که به دنبال اسپرت کردن ماشین خود هستند، این گزینه را انتخاب می‌کنند. نمای بیرونی ماشین گزینه‌های زیادی برای ایجاد تغییرات و پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه به ما می‌دهد؛ از جمله:

استفاده از رینگ اسپرت و لاستیک پهن

رینگ فابریک ماشین‌ها معمولاً یک رینگ فلزی معمولی است که زیبایی خاصی ندارد؛ بنابراین کسانی که به دنبال این سوال هستند که چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم، معمولاً این کار را با تغییر رینگ شروع می‌کنند. رینگ‌ها در بازار تنوع زیادی دارند و می‌توانید به دلخواه خود یکی را انتخاب کنید، اما مطمئن شوید که رینگ مورد نظرتان جنس خوبی دارد و امنیت کامل را هنگام رانندگی فراهم می‌سازد. همچنین می‌توانید رنگ رینگ را متناسب با طراحی داخلی و رنگ ماشین تغییر دهید. می‌توانید لاستیکی پهن متناسب با رینگ اسپرت خود انتخاب کنید

لاستیک‌هایی که در خودروها به کار می‌روند نیز معمولاً باریک هستند؛ اما در خودروهای اسپرت از لاستیک‌های پهن استفاده می‌شود که راندن ماشین و برقراری تعادل را راحت‌تر می‌سازند و به تماس بیشتر خودرو با سطح زمین و افزایش زیبایی ظاهری آن کمک می‌کنند؛ بنابراین، می‌توانید لاستیکی پهن متناسب با رینگ اسپرت خود انتخاب کنید تا ظاهر ماشینتان را تکمیل سازد.

اسپرت کردن سپر ماشین

سپر قسمتی از ماشین است که زیاد توجهی به آن نمی‌شود و اکثر افراد هنگام اسپرت کردن ماشین به آن کاری ندارند؛ بنابراین اگر می‌پرسید که چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم که خاص و جذاب به نظر برسد، می‌توانید سپر آن را تعویض کرده و یک سپر اسپرت را جایگزین آن کنید.

دودی کردن شیشه‌ها برای ایجاد جلوه‌ای خاص

یکی از اولین کارهایی که افراد برای اسپرت کردن ماشین خود انجام می‌دهند، دودی کردن شیشه‌ها است. این کار باعث می‌شود فضای داخلی خودروی شما دیده نشده و حریم شخصیتان حفظ شود. همچنین به جذاب‌تر کردن ظاهر و حرفه‌ای‌تر شدن آن کمک می‌کند. البته هنگام دودی کردن شیشه توجه داشته باشید که درصد آن بیش از حد تیره نشود تا پلیس راهنمایی و رانندگی به علت غیراستاندارد بودن شیشه شما را جریمه نکند.

تعویض سر اگزوز ماشین

در پاسخ به این که چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم می‌توان به تعویض سر اگزوز نیز اشاره کرد. این کار باعث می‌شود خودرو صدای جذاب‌تر و زیباتری تولید کند و زیبایی آن نیز بیشتر شود. اگر دوست دارید خودروی‌تان صدای خاصی داشته باشد، می‌توانید یک سر اگزوز خوش‌صدا و زیبا روی آن اعمال کنید. تعویض سر اگزوز ماشین باعث می شود صدای ماشین تان جذاب تر و زیباتر شود

اسپرت کردن چراغ‌ها

چراغ‌های فابریک خودروها ظاهری معمولی دارند و اگر بقیه قسمت‌های خودرو را اسپرت کرده باشید، چراغ‌های معمولی می‌توانند زیبایی ظاهری آن را کاهش دهند. چراغ های اسپرت زیبایی خودرو را افزایش می دهد به همین دلیل، یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای اسپرت کردن ماشین انجام دهید این است که چراغ‌های آن را اسپرت کنید. این کار نه تنها ظاهر زیباتری به ماشین می‌بخشد، بلکه دید در شب شما را نیز افزایش می‌دهد.

استفاده از بوق‌های خاص

اگر می‌خواهید بدانید چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم، می‌توانید به دنبال عوض کردن بوق ماشینتان باشید. استفاده از بوق‌های خاص و چند صدا می‌تواند بوق ماشین شما را خاص و جالب توجه کند.

تغییر دادن ارتفاع خودرو

تغییر ارتفاع خودرو می‌تواند کار اسپرت کردن ماشین شما را تکمیل کند. البته حواستان باشد خودرو آن‌قدر به زمین نزدیک نشود که برایتان دردسر ایجاد کند. در ایران استانداردی برای ساخت سرعت‌گیرها وجود ندارد و آن‌ها را با ارتفاع‌های متفاوتی می‌سازند، بنابراین بهتر است ارتفاع ماشین را به قدری کم کنید که هنگام پشت سر گذاشتن سرعت‌گیرها به دردسر نیفتید. همچنین می‌توانید از تجهیزاتی مانند پنوماتیک برای کم و زیاد کردن ارتفاع خودرو به صورت دلخواه استفاده کرده و متناسب با شرایط، ارتفاع را تغییر دهید.

تغییر ارتفاع خودرو می‌تواند کار اسپرت کردن ماشین شما را تکمیل کند. حین و بعد از تغییر ارتفاع ماشین، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • هنگام پارک کردن بعد از تغییر ارتفاع، ماشین را با فاصله از جدول پارک کنید تا درب موقع باز شدن با جدول برخورد نکند.
  • در مسیرهای پر از چاله و چوله رانندگی نکنید زیرا احتمال برخورد کف ماشین با زمین بیشتر خواهد بود.
  • هنگام عبور از سرعت‌گیر و دست‌انداز، سرعت ماشین را به طور قابل توجهی کم کنید.
  • اگر علاقه‌مند سواری نرم و راحت هستید نباید ارتفاع ماشین را کم کنید، زیرا این کار باعث خشکی عملکرد سیستم تعلیق می‌شود.
  • لاستیک نباید با لبه گلگیر برخورد کند. اگر این‌طور است، باید لبه گلگیر را برش بزنید؛ زیرا در غیر این صورت هنگام پیچیدن (حتی با کم‌ترین سرعت) لاستیک جلو به گلگیر برخورد کرده و صدای ناخوشایندی تولید می‌کند.
  • از آنجا که سپر از حالت عادی پایین‌تر می‌آید، هنگام برخورد به جایی، ضربه به جای سپر به چراغ‌ها یا جلوی پنجره وارد می‌شود.

زیبا کردن داخل ماشین

اکنون می‌دانیم از لحاظ نمای بیرونی چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم، اما اسپرت کردن داخل ماشین شامل چه مراحلی است؟ صندلی اسپرت یکی از اولین کارهایی است که می‌توانید برای اسپرت کردن داخل ماشین انجام دهید، اما ایده‌های خلاقانه و جذاب دیگری نیز برای این کار وجود دارند که عبارتند از:

تغییر ست دکوراتیو خودرو

دکوراتیو خودرو شامل پنل ضبط، قاب ساعت، دریچه هوای چپ و راست و قاب دستگیره جلو و عقب می‌شود. ست دکوراتیو در انواع رنگ‌ها و طرح‌های مختلف با استفاده از همان قطعات فابریک و رنگ‌‌آمیزی هیدروگرافی ساخته می‌شود که می‌توانید برای زیباتر کردن داخل خودروی خود از آن استفاده کنید.

تغییر روکش صندلی‌ها

روکش صندلی اولین چیزی است که هنگام ورود به ماشین با آن مواجه می‌شویم؛ بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم، می‌توانید این کار را با عوض کردن روکش صندلی‌ها شروع کنید. روکش‌های صندلی در انواع رنگ، جنس و طرح‌های مختلف تولید می‌شود که شما می‌توانید با انتخاب روکشی شیک و لوکس، به نمای داخلی ماشینتان جلا ببخشید. در حال حاضر روکش‌های چرمی بسیار پرطرفدار هستند و شما می‌توانید مطابق با میل خود، رنگ چرم و نخ دوخت آن‌ها را انتخاب کنید.

سر دنده و کنسول وسط خودرو

سر دنده فابریک خودرو معمولاً ظاهر جذابی ندارد و جنس آن به گونه‌ای است که باعث اذیت یا خسته شدن دست راننده می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با خرید سر دنده اسپرت و نصب مدل‌های جدید، نمای کابین را به طور چشمگیری تغییر داده و به خوش‌دستی و تسلط خود روی دنده بیفزایند. کنسول وسط ماشین نیز بیشتر برای نگهداری وسایل اضافی داخل کابین و تکیه‌گاه برای استراحت دست راننده کاربرد دارد، اما در ظاهر فضای داخلی ماشین تأثیر قابل توجهی می‌گذارد و به همین دلیل می‌توانید کنسول را نیز اسپرت کنید.

افزودن دستگیره به ترمز دستی

ترمز دستی یکی از اجزای ماشین است که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و در معرض دید است. به همین دلیل، بسیاری از افراد برای ترمز دستی خودروی‌شان یک دستگیره جذاب و زیبا تهیه می‌کنند تا هم زیبایی بیشتری به آن ببخشند و هم آن را با سایر اجزای داخلی ماشین هماهنگ سازند. اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید که چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم، باید دقت داشته باشید که توجه به همین نکات ظریف و به ظاهر بی‌اهمیت است که می‌تواند ظاهر ماشین را از این رو به آن رو کند.

تعویض نشانگرهای آمپر

آمپر خودرو با اینکه در جلوی راننده قرار دارد و یکی از قسمت‌های همیشه در معرض دید ماشین است، معمولاً با ظاهری معمولی و ساده ساخته می‌شود که با اسپرت کردن خودرو قابل تغییر خواهد بود. برای تغییر ظاهر آمپر و جذاب‌تر کردن آن، می‌توانید صفحه آمپر را تغییر دهید تا با رنگ داخلی هماهنگ شود و چراغ پشت آمپر را نیز عوض کنید تا متفاوت و زیباتر به نظر برسد.

تعویض داشبورد ماشین

برای داشتن یک ماشین اسپرت واقعی و شیک، باید به فکر تغییر داشبورد نیز باشید. قسمت‌هایی از داشبورد هستند که امکان تعویض دارند و می‌توان رنگ آن‌ها را با رنگ روکش صندلی‌ها و سایر اجزای ماشین هماهنگ کرد. این کار باعث می‌شود هماهنگی رنگ‌های داخل خودرو بیشتر شود و نمای جذاب‌تری داشته باشد. برای داشتن یک ماشین اسپرت واقعی و شیک، باید به فکر تغییر داشبورد نیز باشید

تعویض فرمان معمولی با فرمان اسپرت

فرمان خودروها معمولاً با ظاهر و اندازه‌ای پیش‌فرض تولید می‌شود که در تمامی مدل‌های مشابه یکسان است. اگر به دنبال این هستید که چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم و ظاهر آن را خاص‌تر سازیم، باید به فکر تغییر فرمان ماشین نیز باشید. اگر به خودروهای مسابقه‌ای اسپرت دقت کنید، می‌بینید که فرمان آن‌ها کوچک‌تر و حرفه‌ای‌تر است که رانندگی با آن‌ها را راحت‌تر می‌سازد. شما نیز می‌توانید فرمان ماشینتان را عوض کنید تا هم رانندگی برایتان راحت‌تر باشد هم ظاهر آن از حالت معمولی خارج شود.

تعویض چراغ سقف و سایر چراغ‌های ماشین

آخرین کاری که برای اسپرت کردن فضای داخلی خودرو می‌توانید انجام دهید، تعویض چراغ سقف است. چراغ‌های جذاب زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند هم روشنایی بهتری به وجود آورده و هم زیبایی بیشتری داشته باشند. همچنین می‌توانید بخش‌های دیگری مانند رنگ ساعت جلوی خودرو را تعویض کنید تا با سایر بخش‌ها هم‌خوانی داشته و زیباتر به نظر برسند.

دکمه بازگشت به بالا