مطالب میجیک

چرا مردان زودتر از زنان فوت می کنند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از مدیسون به گفته محققان، افرادی که کروموزوم Y خود را از سلول های خونی در سنین پایین از دست می دهند، بیشتر مستعد ابتلا به بافت اسکار بافت قلب و نارسایی قلبی هستند. قابل قبول تر تبدیل شود

این مطالعه جدیدترین مطالعه ای است که به پدیده “از دست دادن موزاییک Y” پرداخته است، که در آن کروموزوم Y از بخشی از سلول خونی انسان ناپدید می شود.

محققان نمی‌دانند چرا این اتفاق می‌افتد، اما با افزایش سن مرتبط است: در 40 درصد از مردان 70 ساله و بیش از نیمی از مردان در 90 سالگی ظاهر می‌شود.

زمانی، محققان فکر می کردند که از دست دادن Y، یک کروموزوم کوچک ضعیف، تنها بخشی از پیری طبیعی است.

اما در سال‌های اخیر، تحقیقات از دست دادن Y را با افزایش خطر بیماری‌هایی مانند آلزایمر، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها و همچنین امید به زندگی کوتاه مرتبط دانسته‌اند.

با این حال، این مطالعات نتوانسته اند نشان دهند که از دست دادن کروموزوم به طور مستقیم باعث بیماری می شود یا صرفاً به عنوان نشانه ای از آسیب دیدن سایر فرآیندهای بدن است.

محققان دریافتند که از دست دادن Y صرفاً نشانه پیری است، مانند موهای خاکستری.

یافته‌ها نشان می‌دهد که پاسخ منفی است: در موش‌های آزمایشگاهی، عدم وجود Y در سلول‌های خونی، بافت قلب را مستعد ایجاد زخم و مرگ زودرس می‌کند.

“گل زد والشنویسنده اصلی این تحقیق از دانشگاه ویرجینیا گفت: “این شواهد نشان می دهد که از دست دادن کروموزوم یک عامل مستقیم است.”

اکثر مردم کروموزوم Y را به عنوان یک کروموزوم جنسی می شناسند: زنان دارای دو کروموزوم X هستند، در حالی که مردان دارای کروموزوم X و Y هستند.

محققان فرض کردند که کروموزوم Y نه تنها ویژگی های جنسی مرد را تعیین می کند. اما تحقیقات در سال‌های اخیر نشان داده است که کروموزوم Y حاوی ژن‌های بیشتری نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد، دارد که عملکرد آنها نامشخص است.

محققان با استفاده از اطلاعات پزشکی و ژنتیکی از حدود 500000 بزرگسال بریتانیایی دریافتند مردانی که با از دست دادن قابل توجه Y وارد مطالعه شدند – در بیش از 40 درصد سلول های خونی – در سال های بعد وضعیت بدتری داشتند.

احتمال مرگ آنها به هر دلیلی در طول هفت سال آینده 41 درصد بیشتر از افرادی بود که Y را از دست ندادند. به طور خاص، دو تا سه نفر بیشتر در معرض مرگ ناشی از نارسایی قلبی یا بیماری قلبی مرتبط با فشار خون طولانی مدت بودند.

آنها دریافتند که در موش‌های نر مسن‌تر، از دست دادن Y تغییرات مربوط به سن در ساختار و عملکرد قلب را تسریع می‌کند و حیوانات را مستعد آسیب‌های قلبی، ریه‌ها و کلیه‌ها می‌کند.

والش او گفت: “به نظر می رسد از دست دادن کروموزوم Y عملکرد سلول های ایمنی را که در قلب کار می کنند تغییر می دهد و باعث ایجاد بافت اسکار می شود.”

او گفت: «ممکن است مردان را در معرض از دست دادن Y به عنوان یک علامت خطر برای انواع بیماری ها قرار دهیم.

یکی از اسرار باقی مانده این است که چه کسی باعث از دست دادن Y شده است.

مطابق با والش: “در 60 سالگی، برخی از افراد مقدار زیادی Y را از دست می دهند و برخی فقط کمی از دست می دهند.”

مطالعات سیگار کشیدن را به عنوان یکی از دلایل اصلی کاهش Y مرتبط می دانند برای مثالاما ناشناخته های بیشتری وجود دارد.

به گفته محققان، از دست دادن Y ممکن است یکی از دلایلی باشد که باعث می شود زنان به طور کلی بیشتر از مردان عمر کنند.

دفتر خبر آنلاین در شبکه های اجتماعی دنبال کردن

دکمه بازگشت به بالا