برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

چرا دندان عقل را باید کشید؟

به سه دندان جلویی و کناری هر فک، مولر (یا مولر) می گویند. سومین و آخرین این دندان ها را دندان عقل نیز می نامند. این دندان در بسیاری از افراد به طور غیر طبیعی رشد می کند و نه تنها سایر دندان های مجاور را از بین می برد، بلکه می تواند به بافت لثه ظریف و عروق اطراف آن نیز آسیب برساند. دندان عقل معمولا دیرتر از سایر دندان ها رویش می کند. لثه ها معمولا بین 17 تا 12 سالگی می شکند و می افتند. در برخی موارد نیاز به کشیدن به موقع این دندان ها داریم. این مقاله را در مورد چرا و زمان کشیدن دندان عقل بالا یا پایین توسط بهترین متخصص ارتودنسی در شیراز بخوانید.

وظیفه اصلی دندان عقل چیست؟

تاریخچه دندان عقل را می توان به تاریخ باستانی و اولیه بشر، زمانی که اجداد انسان از بافت گیاهی برای جویدن استفاده می کردند، ردیابی کرد. نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که انسان‌های اول نسبت به امروز فک‌های بزرگ‌تر و دندان‌های بیشتری داشتند. انسان های اولیه تعداد زیادی دندان برای جویدن و بلع بهتر برگ ها و شاخه های گیاه داشتند.

اما از آنجایی که منابع غذایی ما این روزها حاوی انرژی بیشتر و کربوهیدرات بیشتری هستند، فک‌های ما کوچک‌تر از اجدادمان هستند، بنابراین دندان‌ها کمتر رشد می‌کنند.

جالب است که با پیشرفت تکنولوژی در زمینه بهداشت دهان و دندان و نرم شدن تغذیه، دیگر مانند گذشته به دندان عقل نیازی نداریم. اما با این وجود، دندان عقل همچنان همراه با دندان های دیگر ما جوانه می زند. اگر این دندان برای شما مشکلی ایجاد نمی کند، معمولا در جای خود باقی می ماند، اما اگر برای شما و سایر دندان ها مشکل ایجاد می کند، باید دندان عقل بالا یا پایین خود را بردارید.

علائمی که نشان می دهد باید دندان عقل پایین یا بالا را بکشید

علاوه بر آسیب به استخوان فک و بافت لثه، علائم دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد نیاز به کشیدن دندان عقل دارید. برای مثال شلوغی دندان و عفونت داخل دهانی دو دلیل مهم برای کشیدن دندان عقل بالا یا پایین است.

چه زمانی باید دندان عقل کشیده شود؟

به طور کلی نمی توان اطلاعات مناسبی در مورد رشد دندان عقل داد مگر اینکه قبل از رویش دندان عقل یعنی بین 17 تا 25 سالگی به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. با کمک اشعه ایکس ارتودنتیست به راحتی می تواند شکل دندان عقل را ببیند و نحوه رشد آنها را پیش بینی کند. اما اگر تا به حال به این متخصص مراجعه نکرده باشید، حتی اگر با دندان عقل خود مشکل داشته باشید، در سنین 17 تا 25 سالگی آن را حس نمی کنید.چون علائم خاصی ندارد. با ورود به این سن، علائمی را مشاهده خواهید کرد که نشان می‌دهد می‌توانید دندان عقل خود را خارج کنید، مانند رشد بیش از حد یا تاخیر دندان‌ها. در موارد زیر باید برای کشیدن دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

1. رویش یا لمس دندان ها

یکی از مهم ترین و مهم ترین مشکلات مربوط به دندان عقل، ضربه خوردن این دندان است. به عبارت دیگر این دندان به جای اینکه مستقیماً از لثه بیرون بیاید منحرف شده و از لثه خارج می شود یا نصف و نیمه بیرون می آید. ضربه دندان عقل می تواند دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد و حتی باعث ایجاد آبسه و کیست دندانی شود. برای جلوگیری از این مشکل در بیشتر موارد دندان عقل باید برداشته شود.


2. ثبت نام

دندان عقل نهفته می تواند باعث عفونت در لثه و استخوان فک شود. این عفونت می تواند به استخوان فک آسیب برساند و بافت لثه ملتهب شود. با گسترش بیماری، درد شدیدی را تجربه خواهید کرد و ممکن است استخوان فک تحت تاثیر قرار گیرد و تورم اطراف دندان های آسیب دیده جریان خون را به سایر قسمت های صورت قطع کند. بنابراین برای جلوگیری از بروز بیماری های مضر باید دندان عقل را خارج کرد.

3. بوی بد دهان

این به این دلیل است که دندان عقل می تواند به دندان های دیگر فشار وارد کند که می تواند منجر به شلوغی و شلوغی شود. این کار مسواک زدن را دشوار می کند. دندان عقل معمولا بو می دهد زیرا هر کاری که انجام می دهد نمی تواند ذرات غذا را از روی دندان های خود پاک کند.

4. مشکل در تمیز کردن دندان ها

لمس و تمیز کردن دندان عقل نسبت به سایر دندان ها دشوارتر است. با وجود این مشکلات، احتمال تشکیل پلاک و تارتار روی دندان عقل بیشتر است. اگر به این دندان ها رسیدگی نشود، پوسیدگی و سیاه شدن و سوراخ شدن آن ها ممکن است. در این موارد معمولا دندان عقل رویش می کند.

چرا باید دندان عقل به موقع برداشته شود؟

با توجه به 3 دلیل قانع کننده ای که در ادامه خواهید خواند، کشیدن دندان عقل (کشیدن به موقع) ممکن است بهترین گزینه برای حفظ سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی باشد:

1. برای جلوگیری از آسیب به ساختمان های اطراف

اگر باقیمانده دندان عقل در دهان خطری برای سلامتی شما باشد، دندانپزشک آخرین دندان شما را می کشد تا از پوسیدگی دندان، درد، آسیب عصبی و فک و حفره ها جلوگیری کند.

2. پیشگیری از تشکیل تومور

دندان عقل باید زودتر برداشته شود تا از تشکیل تومورهایی که بعداً نیاز به جراحی دندان دارند جلوگیری شود. بهتر است دندان را در حالی که هنوز خم نشده است بکشید، اما احتمال خم شدن و آسیب دیدن آن وجود دارد.

3. کاهش هزینه و عوارض کشیدن دندان در آینده

اگر مشخص شود که شما مشکل دندان نهفته یا دندان عقل دارید، به شما گفته می شود که قبل از بلوغ دندان عقل خود را بردارید. چرا؟ زیرا زمانی که استخوان فک شما در حال رشد است، کشیدن دندان عقل دشوارتر و پرهزینه تر است. اما در سنین نوجوانی و اوایل بزرگسالی در صورت وجود مشکل می توان دندان را کشید.

لینک برای گرفتن نوبت دندانپزشک شیراز

دکمه بازگشت به بالا