چرا ترانزیت جاده‌ای ۹ برابر ترانزیت ریلی است؟

درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد

کارشناسان حمل و نقل با بیان اینکه با توجه به مزیت های ترانزیت ریلی، بیشتر ترانزیت ایران باید از طریق ریل انجام شود، گفت: به دلیل استفاده نادرست از ریل، مالکان و باربران حمل و نقل ریلی را دوست ندارند و به همین دلیل است. حمل ونقل جاده ای توانسته است 9 را افزایش دهد حمل و نقل ریلی سهم ترانزیت را به خود اختصاص می دهد.

جواد شاهجویی در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد: اگر بخواهیم تصویر کلانی از وضعیت ترانزیت کشور داشته باشیم، در سال های گذشته و از سال 1392 که سابقه ترانزیت کشور به ویژه پس از تحریم ها را داشتیم، ترانزیت ما همیشه بوده است. کاهش یافته. . اما با روی کار آمدن دولت جدید و عزم جدی برای افزایش ترانزیت در کنار اتفاقاتی که در منطقه و جهان در حال رخ دادن است، مانند جنگ اوکراین یا مشکل دریای سرخ، می‌توان گفت که افزایش علاقه به ترانزیت از طریق خاک ایران بین کشورها.

وی ادامه داد: در سال 1402 شاهد رکورد ترانزیت از خاک ایران هستیم و بالغ بر 16 میلیون تن ترانزیت از کشور صورت گرفته است. 14.75 میلیون تن از طریق جاده و 1.6 میلیون تن از طریق راه آهن حمل شده است. اما واقعیت این است که ترانزیت از داخل ایران از طریق حمل و نقل ریلی کاهش یافته است، در حالی که باید عکس این آمار را شاهد باشیم، زیرا به دلیل مزایای ریل، بیشتر ترانزیت ما باید از طریق ریل انجام شود.

ادامه مطلب

سهم ترانزیت ریلی ایران 1.7 درصد است

سهم ترانزیت ریلی با ظرفیت فعلی می تواند دو برابر شود

این کارشناس حمل و نقل بیان کرد: اگر فقط از منظر ترانزیت کلان به ترانزیت نگاه کنیم، شاید ترانزیت جاده ای برای ما منافع اقتصادی زیادی نداشته باشد، هرچند برای کشور منافع سیاسی-امنیتی دارد. اما ترانزیت ریلی می تواند اقتصاد جدی برای کشور ایجاد کند، زیرا سوخت کمتری مصرف می شود و هزینه ها نیز کمتر است.

شاهجوی خاطرنشان می کند: این مشکل نیز به دلیل سوء مدیریت و بهره برداری است که در شبکه حمل و نقل ریلی ما در حال رخ دادن است. قطارهای ما در حمل بارهای ترانزیت کند هستند و هزینه های بالاتری دارند که باید به دلیل هزینه کم حمل و نقل جاده ای باشد که به طور مصنوعی پایین می ماند. اما به دلیل استفاده نامناسب از ریل، صاحبان و فرآورده‌های کالا از حمل‌ونقل ریلی خوششان نمی‌آید و به همین دلیل حمل‌ونقل جاده‌ای توانسته است ۹ برابر سهم ترانزیتی حمل‌ونقل ریلی را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا