پیگیری اتصال شبکه برق ایران و روسیه از مسیر جمهوری آذربایجان

آذربایجان | ایران و روسیه

وزیر نیرو با بیان اینکه سد قیز قلعه سی به زودی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان به بهره برداری می رسد، تصریح کرد: مذاکرات خوبی با وزیر نیرو جمهوری آذربایجان در خصوص عملیات اتصال انجام شد. شبکه های برق ایران و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان.

به گزارش میجیک، «علی اکبر محرابیان» و «پرویز شهبازوف» در این دیدار که امروز به دعوت وزیر نیرو در تهران برگزار شد، همکاری‌های دوجانبه و راه‌های تقویت تعامل بین آنها بویژه در حوزه ساخت و ساز را بررسی کردند. روند و عملیات، در مورد دو سد خداآفرین و سد قیز قلاسی تبادل نظر شد.

وزیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این دیدار درباره مذاکرات و توافق گفت: یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم توسعه همه روابط ایران و کشورهای همسایه است و ما بسیار خرسندیم. روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز رو به بهبود است زیرا شباهت های تاریخی و فرهنگی در این چارچوب هر روز تقویت و توسعه می یابد.

وی با بیان اینکه زمینه های همکاری فراوانی بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد، ادامه داد: طی سال های گذشته پروژه های مشترک زیادی بین ایران و جمهوری آذربایجان تعیین شده است که ساخت سد قیز قلعه سی و احداث سد قیز قلعه سی و … ساخت سد خدا آفرین در رودخانه ارس اشاره کرد.

محرابیان با اعلام این خبر که اکنون در مرحله بهره برداری از سد قیز قلعه سی هستیم، گفت: با توجه به اینکه کار ساخت سد قیز قلعه سی و ساخت سد خداآفرین تقریبا به پایان رسیده است، باید انجام شود. در نشست مشترک با وزیر انرژی جمهوری آذربایجان، تقسیم برنامه اجرایی آتی با محوریت افتتاح این پروژه برگزار می شود.

وزیر نیرو با تایید اینکه ساخت دو سد خداآفرین و قیز قالاسی بر اساس آخرین استانداردهای جهانی انجام شده است، افزود: عملیات اجرایی این دو سد با حضور رؤسای جمهور دو کشور به پروتکل های بین المللی و توافقات دوجانبه اجازه خواهند داد تا حداکثر استفاده از منابع آبی موجود در رودخانه ارس را در جهت تامین منافع مردم به کار گیرند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به توافقات انجام شده در زمینه برق اشاره کرد و گفت: در دیدار امروز با وزیر انرژی جمهوری آذربایجان، بحث خوبی در مورد افزایش ظرفیت تبادل انرژی که یکی از مواردی است، داشتیم. مهمترین چیز مشکل اتصال ایران و روسیه از طریق آذربایجان است.

محرابیان با بیان اینکه مذاکرات بر سر روند سنکرون سازی برق ایران و روسیه از طریق آذربایجان ادامه خواهد داشت، گفت: بحث تبادل برق با جمهوری آذربایجان و همچنین ترانزیت برق از این کشور برای ما بسیار مهم است. در این راستا، مذاکرات و رایزنی‌ها را با دو کشور ادامه خواهیم داد.

وزیر نیرو آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر خود به ایران گفت: در این سفر ابتدا به اتفاق دوستان از روند ساخت سد قیز قلاسی و توسعه سد خداآفرین بازدید کردیم. و بسیار خرسندیم که اعلام کنیم روند ساخت سد قیز قلاسی و ساخت سد خدا آفرین به زودی به اتمام می رسد.

شهبازاف با تاکید بر نیاز حداکثری دو کشور همسایه به منابع آبی رودخانه ارس، ادامه داد: پس از تکمیل ساخت و توسعه دو سد، در مرحله بعدی باید عملیات احداث نیروگاه را نیز انجام دهیم. با همکاری متقابل که به نفع هر دو کشور خواهد بود و به بهینه سازی منابع آب و برق کمک می کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع همگام سازی برق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه اشاره کرد و گفت: پروژه همگام سازی برق سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه نیز یکی دیگر از موضوعات مشترک و مهم است. . که در این جلسه تصمیم گیری شد که در آینده نزدیک جلسه دیگری را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در پایان تصریح کرد: پروژه ها و مشکلات همکاری بین دو کشور در زمینه حمل و نقل، انرژی و … بسیار زیاد است و باید این پروژه ها را با جدیت و تعامل سازنده توسعه دهیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا