اقتصادی

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری

مجری طرح گندم از وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 13.5 میلیون تن گندم تولید شود و حداقل 10.5 میلیون تن تضمینی تولید شود.

به گزارش میجیک، سهراب سهرابی هنگام نامگذاری 31 فروردین به عنوان «روز ملی گندم و نان» گفت: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی دولتی ایران و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و بیش از 1100 مورد تضمین شده است. مرکز خرید آماده تحویل غلات به کشاورزان می باشد.

وی میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته را 10 میلیون و 400 هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: با این روند با برنامه دو تا سه ساله به خودکفایی گندم خواهیم رسید.

نیاز سالانه گندم در کشور 12 میلیون تن است

به گفته مسئولان وزارت زراعت، نیاز سالانه گندم کشور ۱۲ میلیون تن است.

وی در خصوص برداشت گندم در سال زراعی جاری گفت: برداشت اولین گروه طلایی گندم از 7، 8 و 9 فروردین در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شد و ادامه یافت.

سهرابی با بیان اینکه عملیات برداشت گندم در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، جنوب استان های فارس، ایلام و خوزستان آغاز شده است و برداشت این محصول در کشور تا پایان شهریورماه ادامه دارد، تصریح کرد:

21 هزار ترکیب آماده ارائه خدمات

وی با اشاره به اینکه بیش از 21 هزار دستگاه کمباین آماده ارائه خدمات به کشاورزان هستند، گفت: کشاورزان باید از کمباین هایی استفاده کنند که از نظر فنی بررسی شده و سستی کمتری داشته باشند و در شب اقدام به برداشت گندم نکنند.

در این میان اجرای طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان خواست به دلیل تداوم بارندگی و افزایش بیماری ها و آفات گندم به مرکز خدمات کشاورزی و کلینیک گیاهان دارویی مراجعه و طبق دستورالعمل مبارزه کنند. . مانند زنگ زرد و سفیدک پودری.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی توصیه می شود آبیاری مزارع در اراضی آبی طبق دستورالعمل و در زمانی که متناسب با افزایش دما و خشکسالی باشد، انجام شود.

سهرابی در عین حال افزود: مدیریت تغذیه گیاه به ویژه در مناطق معتدل کشور و آب و هوای سرد حائز اهمیت است و استفاده از کودهای پتاس و سولفات آمونیوم و ریزمغذی ها باید انجام شود.

کشاورزان نباید بقایای محصولات را بسوزانند

وی ادامه داد: کشاورزان با توجه به نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی در افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، صرفه جویی در مصرف آب و بهبود عملکرد در دراز مدت، پس از برداشت گندم از بقایای گیاهی استفاده نکنند. انجام کشت مستقیم در بقایای گیاهی با نظر کارشناسان و محققین در اراضی آبی.

سهرابی علت نامگذاری این روز را در تقویم رسمی کشور به نام گندم و نان به دلیل اهمیت آن در زنجیره غذایی انسان و نقش آن در امنیت غذایی و تامین پروتئین مورد نیاز ایرانیان عنوان کرد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا