اقتصادی

پیش‌بینی ثبت رکورد ۵۲ میلیارد دلاری صادرات تا پایان سال/ تجارت‌های آزاد از راه می‌رسد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با تمهیدات انجام شده برای توسعه صادرات ایران و آمارهای به دست آمده تاکنون، صادرات ایران تا پایان سال به 52 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش میجیک، مهندس علیرضا پیمان در نشست خبری گفت: خوشبختانه در یک ماه گذشته گام های بسیار خوبی در راستای توسعه صادرات ایران برداشته شده است که برخی از آنها تاثیر خود را نشان داده و مابقی نیز خواهد بود. نشان داده شده در آمار نهایی صادرات ما در سال از راه رسید.

وی با اشاره به تغییراتی که در سال 1401 رخ داد، تصریح کرد: یکی از رویکردهای اصلی استفاده از بازارهای بکر صادراتی در کشورهایی بود که تا کنون چندان مورد توجه قرار نگرفته بودند. در این زمینه کنفرانس تجاری به آفریقا و تعهدات هیئت های تجاری به کشورهای مختلف این قاره در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی می کنیم قراردادها و قراردادهای دو میلیارد دلاری ایران و کشورهای غرب آفریقا نهایی شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: علاوه بر این هشت مرکز تجاری در آفریقا فعال شده و سه رایزن بازرگانی ایرانی نیز در کنیا، آفریقای جنوبی و الجزایر تعیین شده است. همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به آفریقا در سال جاری 600 درصد افزایش یافت.

مهندس پیمان در خصوص آمار ثبت شده در صادرات ایران گفت: صادرات ایران تا پایان دی ماه از مرز 45 میلیارد دلار گذشت که نشان دهنده رشد 18 درصدی ارزشی و 3 درصدی رشد وزنی است. اگر بتوانیم این روند را تا پایان سال ادامه دهیم قطعا صادرات ما از مرز 52 میلیارد دلار خواهد گذشت. در این مدت صادرات صنعتی کشور حدود 14 درصد افزایش داشته است اما در حوزه معدن حدود پنج درصد کاهش را به ثبت رسانده ایم.

وی با بیان اینکه صادرات ایران زمانی رونق جدی پیدا می کند که کالاهای ایرانی توان رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال در منطقه اوراسیا حجم مبادلات تجاری حدود 700 میلیارد دلار است اما سهم ما در این بازار همچنان محدود است. یکی از دلایل آن افزایش هزینه های صادراتی به دلیل برخی تعرفه ها و شرایط گمرکی برای فعالان اقتصادی ایرانی است در حالی که رقبای جدی مانند چین و ترکیه در این منطقه داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: خوشبختانه با نهایی شدن تجارت آزاد ایران و اوراسیا، صادرکنندگان ما می توانند از حمایت تعرفه ای بهره مند شوند و این سهم بازار را افزایش دهند. علاوه بر این، مذاکراتی را برای تجارت آزاد با ونزوئلا و کشورهای غرب آفریقا آغاز کرده ایم که می تواند به نتایج خاصی دست یابد.

بر اساس قرارداد پاک، تجارت ترجیحی با پاکستان و همچنین مقدمات تجارت ترجیحی با اندونزی اعطا شده است که شانس تجار ایرانی را نیز در این بازار افزایش می دهد.

با اشاره به برخی اقدامات تسهیل‌کننده از سوی سازمان توسعه تجارت در یک ماه گذشته که تاکید کرد: در شرایط فعلی نمی‌توانیم قراردادهای ارزی را حذف کنیم، اما تلاش شده شرایطی فراهم شود که صادرکنندگان ایرانی بتوانند تجارت کنند. با اندک نگرانی و انجام تعهداتش. خودت کاملش کن علاوه بر این، روابط بانکی با روسیه می تواند گشایش جدیدی در این حوزه باشد و سازمان توسعه تجارت نیز در زمینه هایی مانند مشاوره تجاری و ضمانت صادرات، حمایت ها را اجرا خواهد کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: خوشبختانه با وجود تداوم تحریم ها و رشد کشورهای آسیب دیده از تحریم های ما، می توانند در بازار فعال باشند و علیرغم اتفاقات اخیر در کشور، صادرات ایران را به دنبال دارد. آمارها همچنان بالاست و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت. همچنین فکر می کنیم با شرایط داده شده در سال آینده بتوانیم آمار صادرات را افزایش دهیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا