مطالب عمومی

پولیتیکو: روسیه راه‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌های غرب دارد

رسانه ها نوشتند: «با افزایش ممنوعیت های صادرات در روسیه در ماه های آینده، مسکو به دنبال تامین کالاهایی است که برای ارتش و اقتصاد داخلی ضروری هستند.

پولیتیکو گفت کرملین همچنین می‌خواهد صندوق جنگ را با درآمد حاصل از فروش محصولات ممنوعه – از زغال سنگ و نفت گرفته تا خاویار – به خریداران خارج از کشور پر کند.

رسانه های آمریکایی به نقل از یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: «در کشور من، ما معتقدیم که همه چیز باید ضد آب باشد تا بتوان چیزی را قاچاق کرد.» اما ما واقع بین هستیم و می دانیم که افرادی هستند که می خواهند در کنار آنها باشند … نمی توانند همه چیز را درست کنند.

در این گزارش آمده است: «از زمانی که روسیه کریمه را در سال 2014 ضمیمه کرد، پس از موج اول تحریم ها، مسکو به دنبال تقویت خودکفایی خود بوده است، اما در همه مناطق کارساز نبوده است». مثلا درست کردن پنیر خانگی راحت تر از چیپس است.

این بدان معناست که روسیه به تکنولوژی و ماشین آلات غربی با تحریم نیاز دارد. این کالاها برای مصارف نظامی و غیرنظامی و همچنین حفظ صادرات نفت و گاز به کشورهایی مانند هند که ممنوعیتی ندارند، مهم هستند.

ماریا شاگینا، محقق موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، گفت که روسیه برای زیرساخت های نفت و گاز به منابع غربی متکی است، که ممنوعیت صادرات تجهیزات گاز طبیعی مایع (LNG) را به ویژه برای مسکو مشکل ساز می کند. این وابستگی بسیار زیاد است.

پولیتیکو نوشت که مسکو تلاش خواهد کرد تا با استفاده از روش هایی که از نظارت غرب جلوگیری می کند، کالاها را از طریق مسیرهای تجاری جدید تأیید کند. کشورهایی که تحریم‌ها و پایبندی به زمین را اجرا می‌کنند، متفاوت هستند و پوتین شرکای خود را در داخل و خارج اروپا پیدا خواهد کرد.

ترکیه که از طریق اتحادیه گمرکی از دسترسی ممتاز به بازارهای اتحادیه اروپا برخوردار است، مانند سوئیس و نروژ از تحریم های اتحادیه اروپا تبعیت نمی کند.

در این گزارش آمده است که کشورهای همسایه روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان هستند. این مقام سابق اطلاعاتی غربی به پولیتیکو گفت که تجارت منظم در منطقه ممکن است افزایش یابد، که قزاقستان آشکارا آن را تشویق کرده است.

این در حالی است که رسانه ها گفته اند که افزایش تجارت عادی می تواند با ورود کالاهای غیرقانونی نیز همراه باشد.

یک وب سایت آمریکایی می نویسد که مسکو ممکن است به دنبال کنترل آسان تر صادرات در اتحادیه اروپا باشد. این به این دلیل است که در اتحادیه اروپا، هر کشور آداب و رسوم و تحریم های ملی خود را دارد، بنابراین برخی از حوزه های قضایی نسبت به سایرین نرم تر هستند.

محقق شاگینا ایتالیا را به عنوان مثال در بالا ذکر می کند. «موارد زیادی» از ارسال کالاهای ممنوعه به روسیه پس از تحریم‌های 2014 وجود داشت.

وی گفت: کشتی های آلمان، ایتالیا، یونان و بلغارستان نیز وارد بنادر کریمه می شوند.

بر اساس این گزارش، کشورهای اتحادیه اروپا در طول تاریخ در اجتناب از تحریم ها چندان سخت گیر نبوده اند. به عنوان مثال، پس از ارسال توربین های گاز زیمنس به روسیه در سال های 2015 و 2016 و انتقال توربین ها به کریمه، دادستان ها از چندین کارمند زیمنس تحقیق کردند اما هیچ گزارش عمومی در مورد یافته ها وجود نداشت.

هدف از این تحریم ها کاهش بازار اروپا برای صادرات روسیه است. مسکو باید به صادرات کالاهایی مانند نفت، زغال سنگ، مواد معدنی و غلات ادامه دهد. کارشناسان هشدار می دهند که پوتین می تواند راهی هوشمندانه برای ادامه فروش بنزین یا سایر کالاهای تحریم شده به اتحادیه های کارگری مانند زغال سنگ بیابد.

کشورهای اتحادیه اروپا اخیرا با ممنوعیت ارسال نفت روسیه به اتحادیه اروپا موافقت کردند.

پولیتیکو گفت: «اتحادیه اروپا طرحی را برای نقض تحریم‌های روسیه تدوین کرده است تا دولت اتحادیه اروپا بتواند دارایی‌های شرکت‌ها و افرادی را که از قوانین فرار می‌کنند مصادره کند. همچنین ابتکار جدیدی برای هماهنگی رژیم گمرکی در بلوک به نام عملیات اسکار وجود دارد. هدف آن همکاری با فرانتکس، یوروپل و یوروجاست است، اما موفقیت نهایی این پروژه به تلاش‌های مجری قانون در هر کشور بستگی دارد.

311311

دکمه بازگشت به بالا