اقتصادی

پرواز های تهران و منامه به زودی از سر گرفته خواهد شد

نایب رئیس پارلمان بحرین در بیانیه ای جزئیات دیدار هیئت پارلمانی ایران با هیئت کشورش در منامه را مورد بررسی قرار داد و گفت که پروازهای تهران و منامه از سر گرفته می شود.

به گزارش میجیک، عبدالنبی سلمان، نماینده اول پارلمان بحرین در گفت وگو با خبرنگار ارم نیوز، از سرگیری پروازهای بین بحرین و ایران را تایید کرد.

وی گفت: این کار به سرعت انجام می شود و تاخیری در کار نیست و طرف ایرانی نیز از این موضوع استقبال می کند.

سلمان با اشاره به گفتگوی صادقانه و صریح هیئت پارلمانی ایران با مقامات پارلمانی بحرین، تاکید کرد: توافق ایران و عربستان را دنبال می کنیم. روشن است، اگر ایرانی ها در این امر جدی باشند، دولت و مردم بحرین و همه کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) از آنها استقبال خواهند کرد.

نایب رئیس مجلس بحرین گفت: منامه هیچ توجهی به ادامه روابط با تهران ندارد، مگر اینکه در دیدار با طرف ایرانی بر اهمیت حاکمیت بحرین و خط قرمز در رابطه با رهبری سیاسی و منافع بحرین تاکید کنیم. مردم و اعلام کنیم که این موضوع در اولویت ماست و تحت هیچ شرایطی پیشنهاد نمی دهیم.

وی گفت: اگر تهران به طور جدی تصمیم به اتخاذ اقدامات مثبت در مورد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گرفت، باید در روزهای آینده حسن نیت خود را ثابت کند زیرا اثبات حسن نیت این طرف ها مهم است.

عبدالنبی سلمان در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس بحرین می خواهند به ایران بروند و با شرکای خود دیدار کنند، خاطرنشان کرد: این موضوع مطرح شد اما گفتیم باید این موضوع را بررسی کنیم و این سفر تقویت می شود. همکاری های مثبت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه و بحرین مرتبط است.

نائب رئیس مجلس بحرین با بیان اینکه هنوز برای صحبت در مورد بازگشت روابط کشورش با ایران زود است، تاکید کرد: پارلمان بحرین این ابتکار را صادر کرد و مورد استقبال گسترده قرار گرفت. این گام در راستای بحرین است. سیاست تقویت ثبات در منطقه

وی همچنین تاکید کرد که بر حسب اتفاق دیدار هیات های ایران و بحرین با اعلام مجدد روابط ایران و عربستان همزمان شده است.

این مقام بحرینی در خصوص دیدار اخیر هیات های ایرانی و بحرینی در منامه گفت: این دیدار بیشتر با هدف اطلاع رسانی از وضعیت و روابط دو کشور بوده و به دلیل این وزارتخانه به طور مستقیم به موضوع بازگشت روابط پرداخته نشده است. وزارت خارجه و دولت باید در این زمینه نقش داشته باشند و ما تا حد امکان این روند را تسهیل می کنیم.

وی تاکید کرد: این جلسه صادقانه و شفاف است و ما به صراحت اعلام می کنیم که حق حاکمیت داریم و دخالت خارجی را نمی پذیریم.

سلمان درباره پاسخ طرف ایرانی نیز گفت: ایرانی‌ها تاکید کردند که نمی‌خواهند در امور داخلی بحرین دخالت کنند زیرا مسئله حاکمیت برای همه طرف‌ها حل شده است و رهبری ایران می‌خواهد از این مزیت استفاده کند. وضعیت سیاسی ایجاد شده و عزم کمی برای ادامه رابطه

نایب رئیس پارلمان بحرین تاکید کرد که هیات پارلمانی کشورش در دیدار با هیات ایرانی آمادگی خود را برای ادامه روابط پارلمانی اعلام کرد و طرف ایرانی نیز آمادگی خود را برای برداشتن گام های مثبت در زمینه روابط با بحرین اعلام کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک بحرین، پیشنهادی مبنی بر ادامه روابط تهران و منامه از طریق همکاری های اقتصادی ارائه شد، اما در عین حال برای داشتن روابط قوی در آینده باید نکات مثبت ثابت شود.

عبدالنبی سلمان تاکید کرد که دیدار هیات های ایرانی و بحرینی نه تنها به نفع بحرین است، بلکه در وهله اول در راستای ثبات کل منطقه است.

وی گفت: بازگشت روابط ایران و بحرین زیاد طول نخواهد کشید و دولت بحرین از بهبود روابط با ایران، عراق و سوریه استقبال کرد.

پیشتر خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابعی اعلام کرده بود که هم اکنون مذاکرات مهمی بین ایران و بحرین در سطح دوجانبه برای ازسرگیری روابط در جریان است.

این منبع تاکید کرد: مذاکرات کنونی در سطح دوجانبه است و هیچ طرف دیگری در آن دخالتی ندارد و در صورت توافق بر سر موضوعات مورد اختلاف، نتایج مذاکرات به زودی اعلام خواهد شد.

همچنین ممدوح الصالح، نماینده پارلمان بحرین در گفت وگو با اسپوتنیک، ماهیت مذاکرات کشورش با ایران را روشن نکرد، اما تاکید کرد که هیئت پارلمانی ایران که اخیراً به منامه سفر کرده است، ابراز تمایل به توسعه کرد. مشارکت. با بحرین و بحرین نیز تمایل خود را اعلام کرد. .

وی گفت: در آینده ابتکاراتی برای حل اختلافات تهران و منامه ارائه خواهد شد.

الصالح در مورد نتیجه مذاکرات خاطرنشان کرد که می توانم بگویم تلاش های خوبی برای ادامه این روابط انجام می شود و قطعا نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

نماینده بحرین تاکید کرد که تهران و منامه توانایی رهبری مذاکرات مستقیم و بدون نیاز به شخص ثالث را دارند.

ممدوح الصالح همچنین با اشاره به اینکه اولویت کشورش برقراری روابط برادرانه با همسایگان بر اساس عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها است، خاطرنشان کرد: بحرین علاقه خاصی به موضوع بازگشایی سفارت در تهران و از سرگیری آن دارد. پروازهای بین دو کشور

بر اساس این گزارش، مجتبی رضاحها رئیس شورای بین المجالس شورای اسلامی به همراه هیئتی برای شرکت در یکصد و چهل و ششمین اجلاس اتحادیه جهانی بین المجالس در منامه به بحرین رفتند.

هیات پارلمانی ایران در حاشیه این دیدار با احمد بن سلمان المسلم رئیس مجلس بحرین دیدار و گفتگو کرد.

رضاحاح در ابتدای این دیدار با اشاره به پیشینه فرهنگی، تاریخی و مذهبی مشترک مردم دو کشور، ضمن قدردانی از میزبانی بحرین، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره رویکرد مثبتی در همکاری با مردم دو کشور دارد. کشورهای منطقه و به پیشنهاد بحرین برای گسترش سطح روابط پارلمانی و تبادل هیئت ها.

احمد بن سلمان المسلم رئیس پارلمان بحرین ضمن استقبال از حضور و مشارکت هیئت ایرانی در یکصد و چهل و ششمین اجلاس IPU که در منامه برگزار شد، خواستار گسترش روابط دو کشور در سطوح مختلف دولتی و پارلمانی شد.

وی افزود: ارتقای سطح روابط دوجانبه و رفع جدی موانع موجود از برنامه های اصلی مجلس است.

احمد بن سلمان المسلم در ادامه گفت: مجلس بحرین به همراه دولت خواهان بهبود روابط دوجانبه است و قبل از هر چیز خواستار بازگشایی مسیر هوایی بین دو کشور (منامه به مشهد – شیراز و تهران) هستیم. .

در این دیدار عباس گلرو (دبیرکل شورای بین المجالس)، ابوالفضل عمویی، روح الله متفکر آزاد و الهام آزاد نیز با دیگر نمایندگان مجلس بحرین گفتگو کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا