اقتصادی

پتانسیل افزایش ۶۰ میلیون مترمکعبی سی‌ان‌جی در کشور

اعضای انجمن خودروهای گازسوز گفتند: در حال حاضر تنها در حمل و نقل سبک کشور شاهد توسعه CNG هستیم و هر روز تقریباً 23 میلیون متر مکعب معادل 23 میلیون لیتر بنزین مصرفی با ظرفیت جایگزین CNG می شود. برای استفاده. گاز در حمل و نقل سنگین کشور همچنان در حال توسعه است، نیافته در صورت توسعه در این بخش و استفاده از ظرفیت خالی تامین CNG در حمل و نقل سبک کشور می توانیم مصرف روزانه CNG را به 60 میلیون مترمکعب برسانیم.

به گزارش میجیک، محمود قاسمی در نشست خبری امروز با بیان اینکه این موضوع علاوه بر توسعه صنعت و اقتصاد کشور، چالش تامین سوخت در حوزه حمل و نقل کشور را حل می کند، اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف بنزین از مزایای آن است. با تغییر به CNG یک دلار در هر لیتر است. توسعه CNG نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت و در صورت توسعه این بخش، دستاوردهای زیست محیطی به دستاوردهای اقتصادی اضافه خواهد شد.

وی افزود: اگر سیاستگذاران از توسعه CNG در حمل و نقل سبک و سنگین در کشور حمایت جدی کنند، دستاوردهای بزرگی در ابعاد مختلف برای کشور به همراه خواهد داشت. اگر در 3 سال گذشته صنعت CNG کشور مورد حمایت جدی قرار گرفت و شاهد توسعه بخش CNG در سبد حمل و نقل کشور بودیم، امروز و در سال 1402 چالش تامین بنزین و گازوئیل مورد نیاز حمل و نقل کشور را نداریم. . بخش

وی با بیان اینکه کشورهایی که توانایی محوری توسعه را حول محور ظرفیت برخورداری از رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و دستاوردهای فراوان دارند، تصریح کرد: در کشور ما به دلیل تغییرات مدیریتی فراوان در مدت زمان کوتاه، می توان تمرکز بر روی توسعه در عملکرد، اما به جرات می توان گفت که یک مزیت محوری است، توسعه کشور باید بر محور صنعت گاز باشد.

در ادامه محسن نامداری عضو انجمن خودروهای گازسوز با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت عرضه 3 میلیون مترمکعب در ساعت و 48 میلیون متر مکعب CNG برای خودروها در روز وجود دارد، گفت: با مصرف روزانه. 23 میلیون متر مکعب CNG، نیمی از ظرفیت ایجاد شده در این صنعت خالی است. این در حالی است که با دو برابر شدن سهم CNG در سبد سوخت کشور، بدون نیاز به سرمایه گذاری از سوی دولت و بدون تحمیل بار دولت، می توان مشکل عدم تعادل بنزین را در سال آینده حل کرد.

یکی از اعضای انجمن خودروهای گازسوز تصریح کرد: اگر CNG در سبد سوخت نداشته باشیم یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین در منطقه خواهیم بود. در حالی که 2.8 میلیارد دلار در صنعت CNG کشور مصرف شده است، 50 میلیارد دلار دستاورد اقتصادی کشور بوده است زیرا باعث صرفه جویی در مصرف بنزین می شود.

نامداری با تاکید بر لزوم توسعه CNG در حمل و نقل سبک و سنگین در کشور گفت: در حال کار بر روی طرح جایگزینی CNG با مصرف روزانه بنزین به 52 میلیون لیتر معادل 1402 تا 1407 و بخشی از جایگزینی CNG با مصرف روزانه هستیم. به 9 میلیون لیتر برسیم. در صورت تحقق این برنامه در مدت 6 سال 23.8 میلیارد دلار ارزش اقتصادی برای کشور ایجاد می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا