برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

پای مصنوعی چیست

پای مصنوعی (پروتز پا) یک اندام مصنوعی است که جایگزین پا در محل قطع عضو می‌شود. قطع پا ممکن است بر اثر بیماری‌ها و یا حوادث مختلف اتفاق بیافتد و مطمئنا چنین اتفاقی فرد را با تنش‌های جسمی و روحی زیادی روبرو می‌کند؛ اما برای برگشت مجدد به زندگی و همچنین فراهم کردن شرایط نسبتا ایده‌آل جهت انجام حداکثری فعالیت‌های روزانه، استفاده از اندام مصنوعی یا پروتزهای تخصصی بسیار کمک‌کننده خواهد بود. نصب انواع پای مصنوعی می‌تواند به افرادی که دچار قطع پا شده‌اند کمک کند تا کنترل بیشتری بر روی حرکات خود داشته باشند. این اندام مصنوعی حتی گاهی اوقات ظاهر یک پای واقعی را ایجاد می‌کند و می‌توان به کمک آن، بدون نیاز به واکر یا عصا نیز راه رفتن را تجربه نمود. اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر درباره اندام مصنوعی پا دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید؛ به این خاطر که قصد داریم به معرفی پای مصنوعی و انواع آن بپردازیم.

????‍⚕️ با کلینیک امین طب، ما به شما کمک می‌کنیم تا با پای مصنوعی‌ با طراحی دقیق و کیفیت بالا، به زندگی عادی خود بازگردید. ما به شما وعده می‌دهیم که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تجربه پزشکان ماهر، هیچ فرقی بین عضو مصنوعی و طبیعی حس نخواهید کرد.
???? با ما تماس بگیرید تا از جدیدترین تکنولوژی‌ها در زمینه دست‌های مصنوعی بهره‌مند شوید. امروز به امید یک زندگی بهتر با کلینیک امین طب.
???? تماس با ما: ۸۸۸۸۰۰۲۶ – ۰۲۱
کلینیک امین طب – به دنیایی از فرصت‌های جدید و امید بپیوندید.

پروتز یا اندام مصنوعی چیست؟

استفاده از یک پروتز به عنوان یک جایگزین مصنوعی برای اندام از دست رفته، یکی از راه‌های موثر برای بهبود کیفیت زندگی افرادی است که به هر دلیلی اندام خود را از دست داده‌اند. این ابزار ساختگی، قابل استفاده در هر عضو حرکتی بدن از جمله دست، انگشتان دست و پا بوده و همچنین برای افرادی که دچار همی پلویکتومی (قطع پا از ناحیه لگن) شده‌اند نیز کاربرد دارد. در گذشته، پروتز‌ها از جنس چوب و فلز ساخته می‌شدند اما امروزه بیشتر پروتز‌ها از ترکیبی از مواد پلیمری و فلزات سبک ساخته می‌شوند. وزن، شباهت به عضو از دست رفته و نقطه اتصال مناسب خصوصیات مهم یک پروتز با کیفیت هستند.

پروتز پای مصنوعی چیست؟

هنگامی که شخص به دلایلی مانند نقص مادرزادی، بیماری، جراحت و یا حادثه یک یا هر دو پای خود را از دست می‌دهد، پزشک با توجه به نتایج آزمایشات روتاتور و ترانس فمورال، استفاده از پای مصنوعی را پیشنهاد می‌دهد. در حقیقت پای مصنوعی می‌تواند به افراد مختلف کمک کند تا فعالیت‌هایی را که قبلاً توسط پا انجام می‌داده‌اند باری دیگر انجام دهند. انواع مختلفی از اندام مصنوعی پا وجود دارد که پروتزهای بالای زانو و پروتزهای زیر زانو از جمله رایج‌ترین آن‌ها هستند. انتخاب نوع پای مصنوعی به مقدار کمبود پا و محل قطع عضو بستگی دارد.

پای مصنوعی برای همه مناسب نیست!

اگرچه بسیاری از افراد با از دست دادن عضو پا به خوبی از پروتز پا بهره می‌برند اما همه افراد قابلیت استفاده از پروتز پا را ندارند و ممکن است در استفاده از پای مصنوعی راحت نباشند. سوالات مهمی که باید قبل از انتخاب پروتز پای مصنوعی با پزشک خود مطرح کنید عبارتند از:

  • آیا بافت نرم کافی برای نگه داشتن پروتز وجود دارد؟
  • چقدر درد دارید؟
  • وضعیت پوست عضو چگونه است؟
  • چقدر امکان حرکت برای عضو باقیمانده وجود دارد؟
  • آیا پای دیگر سالم است؟
  • میزان فعالیت‌های شما قبل از جراحی چگونه بوده است؟
  • اهداف حرکتی شما چیست؟ (فعالیت در خانه؟ پیاده‌روی؟ ورزش؟)

محل قطع عضو (بالای زانو یا پایین زانو) و میزان آن می‌تواند در راحتی شما در استفاده از پای مصنوعی موثر باشد به عنوان مثال استفاده از پروتز پایین زانو به طور کلی نسبت به پروتز بالای زانو آسان‌تر است. به نقل قول از :

اگر مفصل زانو سالم باشد، به تلاش کمتری برای حرکت دادن پروتز پا نیاز دارید و در عین حال دامنه حرکت نیز بیشتر است.

سلامت جسمی و سبک زندگی شما در انتخاب پروتز پا تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر شما فعالیت کمی داشته باشید و پای خود را به دلیل بیماری عروقی محیطی یا دیابت از دست بدهید در مقایسه با شخصی که بسیار فعال بوده و عضو خود را در یک تصادف از دست داده است شرایط یکسانی ندارید و ممکن است در استفاده از پروتز با مشکل بیشتری مواجه شوید. در هر حال قطع عضو در هر فردی منحصر به فرد است و تصمیم برای استفاده از پروتز باید طبق صلاحدید پزشک و خواسته شما باشد.

پا مصنوعی ژله ای | پای مصنوعی بالای زانو

انواع قطع پا

یکی از مهمترین دلایلی که باعث می‌شود فرد بخواهد از اندام مصنوعی پا استفاده کند، تاثیر عوارض جانبی قطع عضو بر سلامت دیگر اندام‌های بدن می‌باشد. هنگام انتخاب پای مصنوعی شیوه زندگی و همچنین سلامت جسمانی شما باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. اگر فعالیت زیادی ندارید و یا به دلیل بیماری مانند دیابت ناچار به قطع عضو پا شدید باید بیشتر از فردی که همیشه فعال بوده و با سانحه رانندگی پای خود را از دست داده است با پروتز پایتان دست و پنجه نرم کنید. فرایند قطع عضو پا در هر فرد می‌تواند اندازه و شکل متفاوتی داشته باشد؛ به همین علت متخصصان این حوزه ابتدا میزان و نحوه قطع عضو را بررسی نموده و سپس اقدام به ساخت پای مصنوعی می‌کنند. از جمله انواع قطع پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطع عضو زیر زانو: در این نوع از قطع عضو، استخوان تیبیا و فیبولا قطع می‌شود. همچنین به قطع عضو زیر زانو قطع پای ترانس تیبیال نیز می‌گویند.
  • قطع عضو کل زانو: در این نوع قطع عضو مفصل زانو و قسمت‌های تحتانی به طور کامل قطع می‌شوند. در قطع عضو کل زانو اندام ران سالم باقی می‌ماند و فقط زانو و قسمت‌های پایین آن قطع می‌شود.
  • قطع عضو بالای زانو: از بخش بالای زانو فقط یک قطعه عضو در ران و استخوان ران قطع شده است. به قطع عضو بالای زانو ترانس فمورال نیز می‌گویند.
  • قطع عضو مفصل ران (همی پلویکتومی): در قطع عضو مفصل ران، ران به طور کلی قطع می‌شود و فقط لگن باقی می‌ماند به همین خاطر پروتز پا باید بتوانند به درستی لگن را کنترل و تحمل کند.

همانطور که متوجه شدید فرایند قطع عضو پا انواع مختلفی دارد به همین خاطر پای مصنوعی ساخته شده برای همه به یک شکل و اندازه نیست. به همین علت پس از مراجعه به درمانگر مشخص می‌شود که چه پروتز پایی مناسب شما و شرایطتان می‌باشد.

انواع پای مصنوعی

پروتزهای پای مصنوعی به دو دسته پروتز بالای زانو و پروتز زیر زانو تقسیم می‌شوند. پروتز بالای زانو در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیمار قسمت زیادی از پای خود را از دست داده و نیاز به تحمل فشار و وزن بیشتری داشته باشد. در مقابل، پروتز زیر زانو در شرایطی استفاده می‌شود که تنها قسمت‌های زیرین پا آسیب دیده باشند. پروتزهای پا را می‌توان با توجه به قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفشان به چند دسته مختلف تقسیم نمود:

پای مصنوعی قابل کنترل با ریزپردازنده

این نوع پروتز برای شکستگی مچ پا یا پایلون مناسب می‌باشد. پروتز پای قابل کنترل به کمک سنسورهای کوچکی که در بخش پایینی قرار دارند و با رایانه کنترل می‌شوند، می‌تواند خود را با شرایط مکانیکی تطبیق داده و همچنین می‌تواند هم‌ترازی در زمان راه رفتن روی سطوح شیبدار یا ناهموار را فراهم کند. در مقابل، پروتزهای دیگر چنین توانایی ندارند و عملکرد مناسبی در این شرایط ارائه نمی‌دهند هرچند در سطوح صاف و هموار، هر دو نوع پروتز به خوبی عمل می‌کنند. توصیه می‌شود برای انتخاب پروتز مناسب با پزشک متخصص و مجرب مشاوره لازم را انجام دهید.

پای مصنوعی تک محوری و چند محوری

پروتز پای مفصل‌دار با قابلیت حرکت در دو مدل تک محوری و چندمحوری در بازار موجود است. در این پروتزها حرکت در یک یا چند صفحه متفاوت انجام می‌گیرد تا حرکت طبیعی پا شبیه سازی شود. از آنجایی که پروتز پای مفصل‌دار در دو یا سه محور قابل حرکت است، توانایی حرکت بیمار افزایش می‌یابد و در سطوح ناهموار نیز می‌تواند تعادل خود را حفظ کند. به همین دلیل، این پروتزها برای بسیاری از بیماران مفید واقع شده است.

پای مصنوعی پنجه کربنی

پروتز زیر زانو با پنجه کربنی بیشتر برای افرادی که اعصاب خود را در این ناحیه از دست داده اند یا دچار قطع عضو زیر زانو شده اند، مناسب است. این نوع پروتز با استفاده از کربن و طراحی دقیق، عملکرد بهتری نسبت به پروتزهای قدیمی داشته و وزن کمتری دارد. همچنین خاصیت ارتجاعی cosmesis بالای این اندام ساختگی به افراد معلول کمک می‌کند تا بهتر و راحت‌تر راه بروند.

پای مصنوعی سبک

با پیشرفت صنعت پروتزسازی امروزه می‌توان پروتزهایی با کیفیت بالا و سبک تولید کرد که به راحتی قابل تطبیق با نیازهای هر فرد هستند. استفاده از مواد پلیمری و فلزات سبک در ساخت پروتزها باعث کاهش وزن آن‌ها و شباهت بیشتر به عضو اصلی شده است. همچنین متدهای طراحی سه بعدی و نقشه ‌برداری دقیق برای هر فرد به صورت منحصر به فرد، باعث تولید پروتزهایی شده است که به راحتی قابل تطبیق با نیازهای هر فرد هستند. استفاده از پروتزهای سبک و با کیفیت به عنوان جایگزین مصنوعی برای اندام‌های از دست رفته می‌تواند بهبود چشمگیری در کیفیت زندگی فرد داشته باشد.

جهت اطلاعات بیشتر به سایت youtube مراجعه کنید

دکمه بازگشت به بالا