اقتصادی

پایان رسمی یک دستاورد خیالی برای برجام/ قرارداد ایرباس با ایران لغو شد

به گفته مدیرکل روابط عمومی شرکت هما، قرارداد ایرباس و ایران ایر در زمان برجام به پایان رسید و با خروج آمریکا از برجام، ایرباس این قرارداد را به حالت تعلیق درآورد و اکنون رسماً آن را لغو کرده است.

به گزارش میجیک، ایران ایر پس از توافق برجام در سال 2015 و لغو تحریم های اقتصادی، قرارداد خرید و عرضه 200 فروند هواپیما را با چند شرکت سازنده هواپیما در جهان مانند بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و فرانسه منعقد کرد. – شرکت ایتالیایی ATR. یکی از قراردادها مربوط به واردات 100 فروند هواپیمای ایرباس بود که در نهایت تنها 3 فروند ایرباس وارد کشور شد و اکنون اطلاعیه رسمی لغو قرارداد واردات یک فروند دیگر از سوی ایرباس منتشر شده است.

ادامه مطلب

آهنگ از هواپیمای دهل!

بوئینگ، نه بوئینگ!

فلایت گلوبال اخیرا در گزارشی اعلام کرد که قرارداد تاریخی ایران ایر برای 100 فروند هواپیمای ایرباس از لیست سفارش این شرکت هواپیمایی اروپایی حذف شده است. این دستور در سال 2016 پس از امضای توافق برجام و لغو تحریم ها صادر شد. ایران ایر 98 فروند جت شامل 16 فروند A350-1000 و 28 A330-900 و همچنین 8 فروند A330-200، 32 A320neos، هشت A321 و شش A320 سفارش داده است.

همچنین 2 فروند هواپیمای A330-200 که در ابتدا قرار بود تحویل آویانکا شود به این شرکت هواپیمایی واگذار شد. اما در حالی که 2 فروند A330-200 و یک هواپیمای A321 به ایران ایر تحویل داده شد، 97 فروند هواپیمای دیگر پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها در سال 2018 در فهرست ایرباس باقی ماندند. تکمیل توافق ایرباس مشروط به دریافت مجوز صادرات از این شرکت است. دولت ایالات متحده، زیرا قطعات در ایالات متحده ساخته می شوند که در ساخت هواپیماهای ایرباس استفاده می شود.

آمار انباشته سفارش های ایرباس برای سال 2023 که به تازگی منتشر شده، نشان می دهد که 97 فروند از این هواپیماها که قرار بود به ایران ایر تحویل داده شود، لغو شده است. بر اساس گزارش فلایت گلوبال، اصلاحیه انجام شده در ایران ایر معادل 40 درصد از 225 سفارش لغو شده ایرباس در سال گذشته است و بر سفارش خانواده A330neo که به 8 فروند هواپیما کاهش یافته است، تأثیر می گذارد.

هیچ پولی برای خرید ایرباس پرداخت نشد

در همین راستا حسام قربانعلی – مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران – در گفت وگو با میجیک، درباره لغو قرارداد ایرباس و ایران ایر، گفت: قرارداد ایران ایر و ایرباس برای واردات 100 فروند هواپیمای ایرباس منعقد شده است. هواپیما پس از برجام امضا شد، اما پولی پرداخت نشد.

وی ادامه داد: سفارش من زمانی معتبر بود که تکمیل شد; زمانی که آمریکا در سال 2017 به طور یکجانبه از برجام خارج شد و برجام به حالت تعلیق درآمد، این قرارداد نیز چند سالی تعلیق و تعلیق شد تا اینکه اکنون رسماً نامه دادند که قرارداد لغو شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این موضوع در متن قرارداد گنجانده شده است که هر گروهی می تواند یک طرفه قرارداد را فسخ کند و اکنون ایرباس رسما قرارداد را لغو کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا