اقتصادی

پایان بیش از ۲۰ سال انتظار/ گام جدید تدوین سند نقشه راهبردی صنعتی

در سال‌های اخیر چندین سند توسعه صنعتی تدوین و در نهایت بایگانی شد، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از سال‌ها انتظار، برنامه راهبردی صنعتی جدید و سند ارتقای تولید در ۲۵ اردیبهشت به دولت ارسال می‌شود.

به گزارش میجیک، اخیراً محمدهادی زاهدی وفا – رئیس موسسه آموزش عالی و تحقیقات، مدیریت و برنامه ریزی – پس از ارائه نسخه اولیه برنامه راهبردی توسعه صنعت و تولید در آخرین جلسه هماهنگی اقتصادی دولت گفت: . ستاد، سند پس از تصویب در کمیته علمی، تا 25 اردیبهشت به تصویب کمیته علمی می رسد. صحن اصلی دولت قیام می کند.

وی همچنین به تدوین اسناد قبلی که در روند اجرایی موفق نبوده اشاره کرد و یکی از دلایل این وضعیت عدم بحث مناسب است.

بیش از 20 سال انتظار برای سند کامل!

لازم به ذکر است که در سال های اخیر چندین سند توسعه صنعتی تدوین و در نهایت بایگانی شده است و گزارشی در سال گذشته منتشر شد که نشان می دهد موسسه آموزش عالی و تحقیقات، مدیریت و برنامه ریزی باید تدوین اسناد راهبردی صنعتی را توسط موسسه آموزش عالی تکمیل کند. پایان سال 1402. امکان پذیر نیست.

سند راهبردی صنعتی خلائی است که در قانون وزارت صنعت و معدن در سال 1380 به آن اشاره شد و در این راستا اقداماتی انجام شد که در نهایت مصادف با تغییر دولت شد. پس از آن چهار نسخه از این سند تهیه شد که آخرین نسخه مربوط به دولت دوازدهم بود که افتتاح شد. اما در نهایت گفته شد که سند مربوطه نیست و بایگانی شد.

اکنون می توان گفت با گذشت بیش از 20 سال از اولین سند توسعه صنعتی و تداوم بلاتکلیفی آخرین سند راهبردی، هیچ نگاه کلی به صنعت کشور وجود ندارد و نظارتی نیز در این زمینه صورت نگرفته است. رشته. . در سال های اخیر بسیاری از سازمان ها و فعالان اقتصادی خواستار تهیه استراتژی بلندمدت توسعه صنعتی-اقتصادی کشور شده اند.

برخی کارشناسان معتقدند در شرایطی که استراتژی توسعه صنعتی وجود ندارد، معمولاً توسعه صنعتی از مکان‌هایی با رانت و تولید بالاتر به صنایعی می‌آید که انرژی اولیه و مواد اولیه صادراتی هستند. کل صنعت در خودرو خلاصه می شود و دیگر بخش های بسیار استراتژیک این صنعت فراموش می شود.

ارسال یک پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا