ویندوز 10 هوم اورجینال؛ معرفی، مشخصات سخت‎افزاری مورد نیازو امکانات

چندین هفته پس از انتشار ویندوز 10 هوم بود که بسیاری از کاربران، این سیستم عامل جدید را نصب کردند و بسیاری دیگر از کاربران همچنان مشغول سبک و سنگین کردن برای خرید ویندوز 10 هوم بودند و شاید هنوز تصمیم قطعی برای آن نگرفته باشند. حال ما می‌خواهیم در ادامه به معرفی محصول، مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز برای نصب آن و امکانات آن بپردازیم.

معرفی تاریخچه ویندوز 10 هوم

 اگر سیستم عاملی وجود داشته باشد که در برابر دیدگان همه و در میان آن‌ها رشد کرده و توسعه یافته باشد، آن سیستم عامل ویندوز 10 است. از زمان معرفی نسخه‌ی پیش‌نمایش فنی ویندوز ۱۰ در ماه اکتبر، همه‌ی تغییرات جزئی و دگرگونی‌های کلی این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت، توسط گروه بزرگی از داوطلبان آزمایش و ارزیابی شده است. گروهی که به گزارش خود مایکروسافت بالغ بر ۵ میلیون نفر هستند و نظرات‌شان را در مورد عملکرد، امکانات و ویژگی‌های ویندوز ۱۰ در اختیار مایکروسافت می‌گذارند.

اما روز ۲۹ جولای (هفتم مرداد)، عرضه‌ی رسمی ویندوز ۱۰ آغاز شد. در این تاریخ، خرده‌فروش‌ها فروش رسمی کامپیوترهایی با سیستم عامل ویندوز ۱۰ را آغاز کردند و کاربران ویندوز ۷ و ۸ عملاً این امکان را یافتند که به نسخه‌ی نهایی سیستم عامل مایکروسافت به‌روزرسانی شوند. البته در مورد ویندوز ۱۰ دیگر نمی‌شود از «نسخه‌ی نهایی» حرف زد، چرا که مایکروسافت همراه با این سیستم عامل جدید، فلسفه‌ی تازه‌ای را هم وارد کار کرده است و آن را «ویندوز به عنوان یک سرویس» می‌خواند.

در دوره‌ی آزمایشی ویندوز ۱۰، امکانات و ویژگی‌های جدید به صورت مداوم به این سیستم عامل افزوده شد و در اختیار کاربران آزمایشی قرار گرفت، اکنون قرار است این روند در مورد نسخه‌ی عمومی ویندوز ۱۰ نیز ادامه پیدا کند و این نسخه نیز به مرور زمان توسعه بیابد. به عبارت دیگر، چیزی به عنوان ویندوز ۱۱ وجود نخواهد داشت و به‌روزرسانی‌ها و امکانات مهم که پیش از این برای نسخه‌های بعدی نگه داشته می‌شد، از این به بعد رفته رفته و به محض آماده شدن، به ویندوز ۱۰ اضافه خواهد شد.

این روند باعث می‌شود ویندوز ۱۰ پلتفرمی متغیر و تطبیق‌پذیر باشد. سیستم عاملی که هنگام نصب یک چیز است، اما یک سال بعد می‌تواند به چیزی کاملاً جدید تغییر ماهیت دهد. این در حالی است که مایکروسافت برای نسخه‌ی مخصوص کسب‌وکار یا business گزینه‌ی ثابت نگه داشتن سیستم عامل و جلوگیری از تغییر و به‌روزرسانی را در نظر گرفته است. اما مشتریانی که از نسخه‌ی Home ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند، امکان غیرفعال کردن به‌روزرسانی‌ها و یا عقب انداختن دریافت فایل‌های جدید را نخواهند داشت. به عبارت ساده‌تر، به‌روزرسانی برای کاربران خانگی ویندوز ۱۰، به صورت خودکار خواهد بود. نسخه‌ی عمومی ویندوز ۱۰ به تازگی عرضه شده است و اکنون زمان آن فرا رسیده است که این سیستم عامل نورسیده را از نزدیک بررسی کنیم.

چرا ویندوز ۱۰؟

اگر خیلی روشن و صریح بخواهیم بگوییم، محصولی که روز هفتم مرداد عرضه‌ی عمومی شد، یک سیستم عامل جدید برای کامپیوترهای خانگی و لپ‌تاپ‌ها است. مانند نسخه‌های پیشین سیستم عامل مایکروسافت، ویندوز ۱۰ نیز در ویرایش‌های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی عرضه می‌شود، نسخه‌های Home و Pro دارد و در کنار آن بسته‌هایی مخصوص آموزشگاه‌ها، صنایع و اداره‌ها ارائه می‌شود.

اما ویندوز ۱۰ چیزی بیش از یک سیستم عامل معمولی است. این نرم‌افزار در واقع نشان‌دهنده‌ی پوست‌اندازی مایکروسافت است. اکنون مایکروسافت از یک شرکت تولید نرم‌افزار کامپیوتر که بخش گوشی هوشمند هم دارد، به پلتفرمی یکپارچه تبدیل شده، و از گوشی‌های موبایل گرفته تا کامپیوترهای سرور را زیر یک چتر جمع کرده است.

همه‌ی این دستگاه‌ها و وسایل دیجیتال، پیرامون ایده‌ی «اپ‌های یکپارچه» جمع شده‌اند. اپلیکیشن‌هایی با رابطی کاربری لمسی که روی دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ نصب می‌شوند. البته اساس این ایده، تکامل‌یافته‌ی ایده‌ی ویندوز ۸ است، اما مایکروسافت از زمان معرفی ویندوز ۸ تا کنون راه درازی را پیموده است.

پلتفرم قدیمی مترو که نقش پنجره‌ی دسترسی به نرم‌افزارهای ویندوز ۸ را داشت، زمخت بود و با کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها تناسب نداشت. مایکروسافت ویندوز RT را هم در این مرحله معرفی کرد که کسی روی خوش به آن نشان نداد. کاربران البته همیشه هوش و ذکاوت خاص خودشان را دارند: خیلی زود معلوم شد ویندوز RT یک بن‌بست است و الان هم قرار نیست به ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی شود.

این میان، ویندوز فون، با این‌که از زبان طراحی مترو استفاده می‌کرد، پلتفرمی کاملاً جدا و مستقل بود و اپلیکیشن‌های خاص خودش را داشت. «ویندوز استور»، فروشگاه اپلیکیشن‌های ویندوز فون، در واقع تلاش مایکروسافت بود برای شبیه‌سازی موفقیت اپل در جهانی که تبلت و گوشی هوشمند فرمان‌روایی می‌کرد.

اما سرانجام اپلیکیشن‌های یکپارچه مایکروسافت را به رویاهایش نزدیک کرد. به کمک ویندوز ۱۰ می‌توانید یکی از این اپلیکیشن‌های یکپارچه را روی لپ‌تاپ اجرا کنید، همین اپ را می‌توانید در یک تبلت مجهز به ویندوز ۱۰ نیز به صورت تمام‌صفحه باز کنید. ویندوز ۱۰ موبایل هم که قرار است تا چند ماه دیگر معرفی شود، می‌تواند همین اپ را اجرا کند.

این‌که این ایده در جهان واقعی چطور کار کند، به پشتیبانی و حمایت توسعه‌دهندگان طرف سوم بستگی دارد. اما این وضعیت جدید و امکاناتی که مایکروسافت معرفی کرده، بسیار جذاب‌تر از سه سال پیش و زمان آغاز به کار ویندوز استور است. با توجه به شرایط خوبی که مایکروسافت برای به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ در نظر گرفته است، این پلتفرم یک بازار عظیم خواهد بود. مایکروسافت هم امیدوار است تا سال ۲۰۱۷، ویندوز ۱۰ روی یک میلیارد دستگاه نصب شود.

امکانات جدید ویندوز ۱۰ هوم

به خاطر پیش‌نمایش‌های فنی متعدد ویندوز ۱۰، امکانات جدید ویندوز ۱۰، همین حالا هم آشنا هستند. مهم‌ترین این امکانات، منوی استارت جدید این سیستم عامل است. منوی استارت جدید، فقط بازگشت منوی استارت قدیمی ویندوز ۷ نیست، بلکه این بار به کاشی‌های زنده‌ی مایکروسافت مجهز شده است. کاشی‌های زنده‌ای که به سبک ویندوز فون، اطلاعات مختصری از قبیل اخبار، وضعیت هوا و ایمیل‌ها را به صورت زنده نمایش می‌‌دهند.

این صفحه به صورت پیش‌فرض اندازه‌ای بزرگ دارد و تقریباً یک چهارم یک صفحه‌نمایش فول اچ‌دی را اشغال می‌کند. اما خودتان می‌توانید این صفحه را بزرگ یا کوچک کنید و چیدمان کاشی‌ها را تغییر بدهید.

سومین امکان جدید و مهم ویندوز ۱۰، مرورگر کاملاً جدید مایکروسافت است که ابتدا با نام رمز «پروژه‌ی اسپارتان» شناخته می‌شد و اکنون عنوان نهایی «مایکروسافت اج» برای آن انتخاب شده است. این مرورگر ریسپانسیو یا به اصطلاح مطابقت‌پذیر و استفاده از آن آسان است و از آن‌جا که در دسته‌ی اپ‌های یکپارچه قرار می‌گیرد، می‌توانید در دستگاه‌های ویندوزی مختلف، به راحتی از آن استفاده کنید.

در «مایکروسافت اج» شاهد چند ویژگی جالب جدید نیز هستیم. از جمله امکان یادداشت‌نویسی به شما اجازه می‌دهد با یک قلم استیلوس (البته در نمایشگرهای لمسی) کنار صفحات وب یادداشت بنویسید و سپس این صفحه را ذخیره یا هم‌رسانی کنید. اج با کورتانا هم همکاری می‌کند. مثلاً در برخی موارد، هنگام وب‌گردی، کورتانا می‌تواند اطلاعاتی را در اختیار شما بگذارد.

آیا نصب ویندوز ۱۰ هوم منطقی است؟

در سال‌های گذشته، معمولا وقتی لپ‌تاپ جدید می‌خریدیم، صاحب ویندوز جدیدی هم می‌شدیم و از مزایای آخرین نسخه‌ی سیستم عامل مایکروسافت بهره می‌بردیم. مایکروسافت می‌خواهد با ویندوز ۱۰ این وضعیت را عوض کند. اگر در حال حاضر از کاربران ویندوز ۷ یا ۸ باشید، احتمالاً تا کنون با پیغام «رزور» یا reserve برای به‌روزرسانی به ویندوز ۱۰ مواجه شده‌اید.

مایکروسافت با حرکت به سوی فلسفه‌ی «ویندوز به عنوان یک سرویس»، می‌خواهد نگذارد تعداد بسیار زیادی از کاربرانش، درگیر استفاده از نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز بمانند. بنابراین کاربران ویندوز ۷ و ویندوز ۸ می‌توانند در نخستین سال عرضه‌ی ویندوز ۱۰، به صورت رایگان به ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی شوند.

برخی تبلت‌هایی که از ویندوز ۸ استفاده می‌کنند، حافظه‌ی داخلی کمی دارند و ممکن است برای دریافت فایل‌های به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ به اندازه‌ی کافی جا نداشته باشند. مایکروسافت گفته است راه حلی برای این مشکل ارائه خواهد داد. به احتمال زیاد این راه حل، امکان نصب ویندوز ۱۰ روی این تبلت‌ها به کمک یک فلش یواس‌بی خواهد بود.

اما اگر در حال حاضر از ویندوز ۷ استفاده می‌کنید، حق دارید که کمی نگران باشید. ویندوز ۷ مانند یک قهرمان، همچنان به خوبی کار می‌کند و اگر تا کنون نیازی ندیده‌اید که آن را عوض کنید، احتمالاً چندان اشتیاقی نخواهید داشت که سراغ سیستم عاملی کاملاً جدید بروید. سیستم عاملی که برای جهان اپلیکیشن‌های لمسی و موبایلی طراحی شده است.

اما باید توجه داشته باشیم که گرچه ویندوز ۱۰ می‌خواهد چیزی بیشتر از یک سیستم عامل معمولی کامپیوتر باشد، ولی مایکروسافت می‌داند که همچنان کامپیوترهای معمولی، مهم‌ترین پلتفرم‌های ویندوز ۱۰ خواهند بود. به همین دلیل است که در این سیستم عامل همچنان به نرم‌افزارهای قبلی دسترسی خواهید داشت.

مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۰ هوم

اگر نگران این هستید که آیا مشخصات سخت‌افزاری دستگاه شما مناسب برای اجرای ویندوز ۱۰ هوم است یا نه، خبر خوش این است که طبق اعلام رسمی مایکروسافت، مشخصات مورد نیاز برای ویندوز ۱۰، دقیقاً همانند مشخصات لازم برای ویندوز ۷ و ویندوز ۸ است؛ بنابراین با نصب ویندوز ۱۰، مشکلی برای سرعت و عملکرد کامپیوترتان پیش نخواهد آمد.

در مورد پایدار بودن و میزان خطا و اشکال در این نسخه از ویندوز، در دوره‌ی عرضه‌ی آزمایشی این سیستم عامل شاهد صفحه‌ی آبی و مشکلاتی مربوط به درایور سخت‌افزارها بوده‌ایم، اما گزارش همه‌ی این مشکلات در اختیار مایکروسافت قرار گرفته است و هر چه جلوتر آمده‌ایم، کیفیت ویندوز ۱۰ و رضایت آزمایش‌کنندگان بیشتر شده است. در واقع اگر اکنون از ویندوز ۷ یا ۸ استفاده می‌کنید و از آن راضی هستید، تقریباً دلیلی وجود ندارد که از نصب و استفاده از ویندوز ۱۰ پشیمان شوید.

پشتیبانی از ویندوز ۷ کم‌کم متوقف خواهد شد. هرچند عرضه‌ی وصله‌های امنیتی برای این نسخه همچنان ادامه خواهد یافت، اما نرم‌افزارهای آن به‌روزرسانی نخواهند شد. بد نیست این نکته را هم بدانید که پشتیبانی رسمی از ویندوز ۷ قرار است در سال ۲۰۲۰ متوقف شود. در سوی دیگر ماجرا ویندوز ۱۰ و مدل به‌روزرسانی دائمی آن قرار گرفته است. این موضوع یعنی این‌که پشتیبانی از ویندوز ۱۰ هیچ وقت متوقف نمی‌شود و دیر یا زود شما هم به جمع کاربران آن اضافه می‌شوید.

ویندوز ۱۰ در آینده

همان طور که اشاره کردیم، نصب ویندوز ۱۰ به معنای یک تغییر ساده نیست. نصب ویندوز ۱۰ به معنای این است که بعد از این به‌روزرسانی‌های ریز و درشت زیادی را دریافت خواهید کرد. به‌روزرسانی مهم بعدی برای پاییز آینده برنامه‌ریزی شده است و احتمالاً با این به‌رورزرسانی شاهد تغییرات مهمی هم در مرورگر اج خواهیم بود.

این موضوع برای ما کاربران ایرانی می‌تواند دردسرساز باشد. چرا که دریافت این به‌روزرسانی‌ها نیازمند پهنای باند نسبتاً بالا است و می‌تواند حجم زیادی از ترافیک ماهیانه‌ی ما را مصرف کند. تجربه‌ی ما در کار کردن با نسخه‌ی آزمایشی و دریافت به‌روزرسانی‌های نسبتاً سنگین (برای اینترنتی با پهنای باند یک مگابیت بر ثانیه) نشان می‌دهد که امکان بروز اشکال در هنگام دریافت بیلدهای جدید وجود دارد و ممکن است گاهی مجبور شوید چند بار برای دریافت بیلد جدید تلاش کنید.

نکته‌ی دیگر این‌که در نسخه‌های آزمایشی امکان تعیین سقف سرعت دانلود برای دریافت فایل‌های به‌روزرسانی وجود ندارد و ممکن است هنگام دریافت این فایل‌ها، تا چندین ساعت تمام پهنای باند شما اشغال باشد. روی هم رفته امکان دریافت به‌روزرسانی‌های جدید برای کاربران ایرانی وجود دارد، اما سرعت پایین اینترنت می‌تواند این به‌روزرسانی را ناخوشایند کند. گرچه پس از نصب بیلد جدید، احتمالاً همه چیز را فراموش خواهید کرد!

نکته‌ی بعدی این است که مایکروسافت از هم‌اکنون خبر می‌دهد که برای به‌روزرسانی‌های بعدی ویندوز ۱۰ ایده‌های تازه‌ای در سر دارد. این یعنی ممکن است پس از چند به‌روزرسانی، شکل و شمایل ویندوز ۱۰ عوض شود و با سیستم‌عاملی کاملاً نو طرف شویم و ضمانتی وجود ندارد که آن سیستم عامل را هم بپسندیم.

حرف آخر

روی هم رفته می‌توانیم بگوییم ویندوز ۱۰ یک تحوّل بزرگ و مثبت است. این سیستم عامل روی کامپیوترهای معمولی همان کارایی و آسودگی ویندوز ۷ را دارد و از طرف دیگر، با تبلت‌ها هم به خوبی کار می‌کند. آیا ویندوز ۱۰ یک سیستم عامل کامل و بدون‌نقص است؟ هیچ وقت جواب چنین پرسشی مثبت نخواهد بود. کورتانا مشکلات زیادی دارد و ممکن است از طراحی برخی قسمت‌های آن خوش‌تان نیاید. نرم‌افزارهای یکپارچه که روی همه‌ی دستگاه‌های ویندوزی نصب می‌شوند و ویندوز به عنوان سرویس، چیزهایی نیستند که بتوانیم به سادگی نادیده بگیریم.

دکمه بازگشت به بالا