وزنه‌برداری ایران در جوانان جهان: مدعی ناکام اما پرحاشیه

وزنه‌برداری ایران در جوانان جهان: مدعی ناکام اما پرحاشیه

بررسی مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان نشان می دهد که فدراسیون ایران نقش مهمی در حاشیه دارد اما آنقدر قوی نیست که بتواند مدال بگیرد!

به گزارش میجیک، مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان در اسپانیا که امتیازات زیادی برای تیم ایران دارد به پایان رسید. تیم مردان ایران با چهار وزنه بردار و تیم بانوان با پنج وزنه بردار در این مسابقات شرکت کردند و در نتیجه دو مدال نقره و دو مدال برنز کسب کردند و ایران تنها در یک وزن قهرمان مجموع مسابقات شد.

ایران در دوره قبل با کسب 5 مدال طلا، 9 نقره و یک برنز در رده بندی تیمی قهرمان شد و در این مسابقات برای دفاع از عنوان قهرمانی باید در 10 تیم شرکت می کرد اما تیم مردان در سال 2024 بهتر از یازدهم نشدند و خبری از کسب مدال طلا نشد. تیم دختران در رده دوازدهم جدول رده بندی تیمی قرار دارند.

در این دوره از رقابت ها تیم وزنه برداری ایران بیشتر در حاشیه حضور داشت و اتفاقات عجیب مختلفی را تجربه کرد. البته خود فدراسیون هم در بخشی از این حاشیه مقصر است.

ابتدا مشخص شد که 6 نفر از تیم 10 نفره مردان ایران به دلیل رعایت نکردن قوانین مهم مربوط به تست دوپینگ از سوی فدراسیون ایران نمی توانند در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان شرکت کنند. بر اساس قوانین مبارزه با دوپینگ فدراسیون جهانی وزنه برداری، کشورهای شرکت کننده در مسابقات قهرمانی جوانان و بزرگسالان جهان باید 6 ماه قبل از شرکت در مسابقات دو تست دوپینگ انجام دهند و فاصله بین این دو تست کمتر از دو هفته نباشد. . فدراسیون ایران شب مسابقه از وزنه برداران تست دوپینگ می گیرد و فاصله این دو تست برای برخی افراد کمتر از دو هفته یعنی 12 روز است و این عامل باعث می شود 6 نفر نتوانند در مسابقات جهانی شرکت کنند. قهرمانی جوانان.

این حواشی هنوز تکمیل نشده که لیست اولیه و مطمئناً گسترده فدراسیون وزنه برداری منتشر می شود. این لیست برای گرفتن ویزای اسپانیا بود و اسامی افراد غیر مرتبط با عناوین عجیب و غریب از جمله ماساژور و تحلیلگر وجود داشت. همچنین حضور همسر و پسرش بهداد سلیمی نایب رئیس فدراسیون وزنه برداری در این سفر دوچندان شد. هر چند گفته می شد هزینه ها به صورت خصوصی پرداخت شده است، اما انتقادات همچنان پابرجاست.

فدراسیون وزنه برداری در پاسخ به لیست گسترده اعلام کرد که این لیست اصلاح شده و در نهایت 20 نفر به اسپانیا رفته اند و تعدادی نیز با هزینه شخصی رفته اند. با این حال انتقادات زیادی به فدراسیون وارد شد که چرا از ابتدا لیست را تهیه کرد که حالا حاشیه های زیادی ایجاد می کند.

سومین حاشیه در این رقابت ها به وزنه بردار دختر ایرانی واگذار شد. فاطمه کشاورز وزن 71 کیلوگرم و در رده هشتم، یک روز بعد از بازی خود هتل تیم ملی را ترک کرد و هنوز خبری از او نیست. به گفته رئیس فدراسیون وزنه برداری، مربی تیم ملی چمدانش را به هم ریخت و پاسپورت و چند لباسش را گرفت و از هتل خارج شد.

پایان مسابقات قهرمانی جوانان جهان شاید بهترین خبر برای فدراسیون باشد تا پایان سفر عجیب به اسپانیا نیز به پایان برسد. با وجود اینکه این رقابت ها تمام شده است، فدراسیون فقط از تمام حاشیه هایی که ایجاد کرده عبور نمی کند و آن را فراموش نمی کند.

کمیته فنی فدراسیون وزنه برداری که چهره های سرشناسی چون حسین توکلی و حسین رضازاده در آن حضور دارند باید پیگیر این اشتباه بزرگ باشند و از کادر فنی به مسئولان بین المللی بپرسند که چرا قانون را سریع اجرا نکردند. از سوی دیگر، نتایج فنی بین این حواشی از بین نخواهد رفت. در تیم مردان نیز از بین سه وزنه بردار گروه A در مجموع تنها یک مدال به دست آمد و این سوال است که چرا دو وزنه بردار دیگر نتوانستند به مدال برسند.

همچنین ایران در این تورنمنت به مدال طلا دست پیدا نکرد، هرچند فدراسیون اعلام کرده جوانان خوبی در تیم ملی حضور دارند.

حتی عملکرد تیم بانوان هم باید بررسی شود چون همانطور که قبلا گفته شد باید کم کم پیاده روی کنند تا به مدال برسند اما نه تا زمانی که به مدال نزدیک شوند.

رسوایی های فراوانی که در مورد لیست اولیه به وجود آمده باید درس عبرتی باشد برای فدراسیون های وزنه برداری که از گرفتن ویزا برای افراد غیرمرتبط خودداری کنند، حتی اگر خودشان هزینه آن را پرداخت کنند! فدراسیون یک آژانس مسافرتی نیست و هرکسی که تصمیم به سفر دارد باید به تنهایی این کار را انجام دهد. بهتر است رئیس فدراسیون وزنه برداری از رویارویی با برخی دوستان خودداری کند و اجازه ندهد چنین حاشیه ای دوباره گریبانگیر وزنه برداری شود.

نتایج مردان در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان:

دسته 89 کیلوگرم: علیرضا عباسپور دو مدال نقره و یک برنز

دسته 102 کیلوگرم: محمد اسفندیاری پنجم.

دسته 109 کیلوگرم: حسن عمادی چهارم شد و به مدال برنز دست یافت.

دسته 109+ کیلوگرم: امیررضا آقایی دهم شد.

عملکرد وزنه برداران در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان:

دسته 64 کیلوگرم: غزل حسینی در رده شانزدهم قرار دارد.

دسته 71 کیلوگرم: فاطمه کشاورز در رده هشتم و ریحانه کریمی در رده سیزدهم قرار گرفتند.

دسته 76 کیلوگرم: هانیه شریفی نهم شد.

دسته 87 کیلوگرم: کیجان مقشودی پنجم شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا