مطالب میجیک

واکنش آمریکا به منع حضور زنان در دانشگاه ها توسط طالبان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از النشره، آمریکا در واکنش به اقدامات طالبان، زنان را تا اطلاع ثانوی از تحصیل در دانشگاه منع کرد.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تصمیم ناعادلانه طالبان برای جلوگیری از تحصیل زنان و دختران در دانشگاه را به شدت محکوم می کند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که اقداماتی را برای مجازات طالبان انجام خواهد داد و گفت که به کمک مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

لازم به ذکر است که گروه طالبان اعلام کرد که دختران و زنان در افغانستان تا اطلاع ثانوی از تحصیل در دانشگاه منع می شوند.

بر اساس این گزارش، حافظ ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان اعلام کرد: وزارت تحصیلات عالی با ارسال اخطاریه ای به تمام پوهنتون های دولتی و خصوصی، تحصیل در پوهنتون های زنان را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده است.

این اقدام جدید حکومت طالبان در حالی صورت می گیرد که محدودیت هایی برای تحصیل کودکان پیش دانشگاهی، ورود زنان به پارک های کابل، پایتخت افغانستان و یا استخرها و سالن های ورزشی وجود دارد.

ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه کمتر از سه ماه پس از آن صورت می گیرد که هزاران دختر و زن در افغانستان در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت کردند.

در همین حال، وزیر داخله طالبان در یک مصاحبه نادر که 9 ماه پیش توسط CNN پخش شد، وعده “خبر بسیار خوب” در مورد بازگشت دختران به دبیرستان را داد.

سراج الدین حقانی، وزیر داخله طالبان گفت: هیچکس مخالف تحصیل زنان نیست.

حقانی با اشاره به اینکه “مکانیسم در نظر گرفته شده برای تحصیل دختران” با پوشش مدارس مرتبط است، توضیح داد که آموزش باید بر اساس “فرهنگ” افغانستان و “قوانین و اصول اسلامی” باشد.

به گزارش آنلاین، گزارش های زیادی مبنی بر اینکه دختران در یک گروه سنی خاص نمی توانند در افغانستان درس بخوانند و به مکتب بروند، منتشر شده است و در حالی که مدارس افغانستان برای دانش آموزان پسر بازگشایی شده است، سرنوشت تحصیل برخی از دختران افغان در هاله ای است که نامشخص است قرارداد.

وزارت معارف طالبان هفت ماه پس از روی کار آمدن در روز بازگشایی مدارس دخترانه اعلام کرد که تمامی مکاتب دخترانه تا اطلاع ثانوی تعطیل است و این تعطیلی تا امروز ادامه دارد. دلیل این تعطیلی نبود «لباس مدرسه» مناسب است. طالبان در این باره توضیح داد: «زمانی که یونیفورم مکاتب بر اساس آداب و رسوم و فرهنگ افغانستان طراحی شود، مدارس دخترانه بر اساس دستور رهبری طالبان آغاز خواهد شد».

دکمه بازگشت به بالا