مطالب عمومیبرترین های کسب و کار مجیکمطالب میجیک

کدام واکسن‌ های کرونا برای دز چهارم مناسب‌ اند ؟

کدام واکسن‌ های کرونا برای دز چهارم مناسب‌ اند ؟

کدام واکسن‌ های کرونا برای دز چهارم مناسب‌ اند ؟ شما کدام واکسن را برای دوز چهارم انتخاب می‌کنید ؟

به گزارش دکتر نیوز، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و تحقیقات کمیته علمی کشوری مقابله با کووید 19 با اشاره به عوامل موثر در تعیین نوع چهارمین دوز واکسن کرونا گفت: چه واکسنی قبلا تزریق کرده ایم برای تصمیم گیری مهم است. نوع واکسن یادآور کرونا است، اما این مهمتر از آن است چه واکسنی در حال حاضر در دسترس ماست ؟

دکتر مسعود یونسیان در خصوص نوع واکسنی که باید به عنوان دوز یادآوری واکسن کرونا تزریق شود، گفت: باید توجه داشت که در هیچ کجای دنیا واکسنی مناسب برای این زیرشاخه فعلی ندارند. اگر واکسنی مناسب برای این زیرشاخه وجود داشت، طبیعتا بهترین انتخاب بود و اساساً ساخت چنین واکسنی ممکن نبود. زیرا ممکن است نوع دیگری تا زمانی که مطالعات انجام شود ظاهر شود. در حال حاضر گزارش شده است که یک نوع فرعی به نام BA.2.75 در هند شناسایی شده است و نمی دانیم که چگونه رفتار خواهد کرد. بنابراین، واکسن‌هایی که به‌طور خاص برای هر نوع یا فرعی طراحی شده‌اند، ایده‌آل دور از ذهنی به نظر می‌رسند.

نکات مهم در تعیین نوع دوز چهارم واکسن کرونا

وی افزود: در خصوص اینکه برای نوبت چهارم چه واکسنی تزریق کنیم، باید توجه داشت که این موضوع دارای مولفه های متغیری است. یکی اینکه چه واکسنی را به عنوان دو دوز اول تزریق کردیم، نکته دوم اینکه چه واکسنی در دسترس داریم. در هر کشوری بر اساس واکسن هایی که دارند، دستورالعمل های خود را تدوین می کنند. در کشور ما که دسترسی بیشتری به واکسن های تولید داخل داریم، پروتکل هایی بر این اساس تدوین می شود.

یونسیان با بیان اینکه بنابراین شواهد علمی در دنیا برای دوز تقویت کننده قانع کننده نیست، ادامه داد: اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تقریباً در همه مواردی که دوزهای تقویت کننده متفاوت از دوز اولیه تزریق شده است، منجر به یک جواب. برابر یا بهتر از استفاده از همان واکسن است. نکته دوم این است که در عین حال توصیه می کنند در صورت استفاده از واکسن های مختلف برای دوز تقویت کننده، با وجود اینکه همه واکسن ها نمره قابل قبولی داده اند، اما از آنجایی که اثربخشی واکسن ها متفاوت است، توصیه می شود که واکسن به عنوان بوستر تزریق می شود، باید از پلتفرمی باشد که بازدهی بالاتری داشته باشد وگرنه همان واکسن قبلی را تزریق می کنند. به عنوان مثال، اگر کسی دو دوز واکسن AstraZeneca را تزریق کرده است، برای دوز یادآوری، باید به سراغ واکسنی برود که سطح اثربخشی بالاتر یا برابری دارد، مثلاً به سراغ Pastokovic برود.

واکسیناسیون علیه کرونا را به تاخیر نیندازید

گفت: آخرش این است که چه واکسنی داریم. شاید ایده آل این باشد که واکسن دیگری روی یک واکسن خاص تزریق شود، اما وقتی واکسن وجود ندارد، من می روم و واکسن دیگری تزریق می کنم. بر این اساس نباید تزریق واکسن را به دلیل یک ایده آل به تعویق بیندازیم که البته شواهد علمی زیادی پشت آن نیست. بنابراین به طور کلی باید توجه داشت که بهترین واکسن برای دوز تقویت کننده واکسنی است که در اسرع وقت در دسترس ما باشد.

یونسیان گفت: لازم به ذکر است فردی که قبلاً یک یا دو نوبت واکسن تزریق کرده است، اگر اکنون واکسن تقویتی را تزریق کند، در کمتر از دو هفته ایمنی بدنش تقویت می شود و می تواند از شدت بیماری و مرگ جلوگیری کند. در همین موج، اما کسی که اصلا واکسن تزریق نکرده و فقط می خواهد واکسن را انجام دهد، ممکن است در این موج واکسن کمک زیادی به او نکند. زیرا چند هفته طول می کشد تا دوز اول و دوم تزریق شود و مصونیت ایجاد شود، اما به این افراد توصیه می کنیم واکسن را نیز تزریق کنند. زیرا تا حدودی آثار مثبت این موج را خواهند دید و در عین حال هیچکس تضمین نکرده است که موج دیگری نیاید. بنابراین در حالی که وزارت بهداشت اعلام کرده است که سبد نسبتاً متنوعی از واکسن‌ها را ارائه کرده‌اند، اما اگر به هر دلیلی واکسن مورد نظر خود را نداریم، باید واکسنی که موجود است را تزریق کنیم. در شرایط کنونی «زمان» بیشتر از «نوع واکسن» تعیین کننده است.

وی تاکید کرد: باید واکسیناسیون خود را امروز تقویت کنیم نه یک ماه دیگر. بنابراین در حالی که واکسنی که قبلا تزریق کرده‌ایم یادآوری مهمی برای تصمیم‌گیری درباره نوع واکسن است، مهم‌تر این است که چه واکسنی در حال حاضر در دسترس ما است. بنابراین اگر انتخابی داشته باشیم واکسنی را به عنوان دوز تقویت کننده تزریق می کنیم که نسبت به واکسن قبلی موثرتر است یا همان واکسن را تزریق می کنیم و اگر انتخابی نداشته باشیم هر واکسنی که در دسترس باشد تزریق می کنیم. لازم به ذکر است که تمامی واکسن ها موثر بوده و تزریق واکسن نیز بسیار موثر خواهد بود.

منبع
doctor-news.ir
دکمه بازگشت به بالا