مطالب میجیک

واقعیت و بطن زندگی در کانادا آرامشی که به دنبالش بودم را نداشت – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، برنامه «چراغ» شبکه پنج این هفته میزبان «سید اسماء حسینی» فیزیکدان، نویسنده و فعال رسانه ای ارشد مقیم کانادا بود.

حسینی با اشاره به تجربه خود از اقامت در کانادا گفت: بر اساس رویاها و آرزوهایم برای استقلال و در ظاهر همه چیز آنطور که تصور می کردم زندگی این کشور را انتخاب کردم اما خدا را شکر بعد از مدتی. فرهنگ، من به لایه پنهانی از این سبک زندگی پی بردم. من به دنبال آزادی و خوشبختی بودم، اما در موقعیت خودم نبودم، زیرا مانند یک مرد باید سخت تلاش می کردم و می فهمیدم که نداشتن روسری روی سرم کمکی به من نمی کند. چون زنی در موقعیتی مردانه بودم که باید سختی ها و استرس های آن سبک زندگی را تحمل می کردم. در صورتی که در کشور ما اگرچه زنان شاغل هستند، اما باز هم زنان تعهدات اقتصادی ندارند و نقش زن و مرد در زندگی زناشویی مشخص و مشخص است. زنان ایرانی هیچ تعهد مالی برای تامین هزینه زندگی خود ندارند، اما در کانادا زن و مرد برابر هستند. این بدان معناست که زنان باید مانند مردان باشند و با مردان کار و سرمایه گذاری کنند و همه چیز یک مقام نیست. با یکدیگر و بچه دار نشدن حتی در میانه، چنین موقعیتی قابل مشاهده نیست، اما زنان ابزاری هستند که برای رسیدن به شغل و درآمد به آنها نیاز دارند.

زن ایرانی دارای کرامت و ارزش است

وی گفت: در کشور ما کرامت و جایگاهی برای زنان و مادران وجود دارد، به عبارت دیگر زنان نجیب و محترم هستند و پدر و مادر از دیرباز پیام ها و اشعار زیادی به عنوان مادر و همسر سروده اند، اما در کانادا چنین است. یک مکان و آنها با یک زن به عنوان یک مادر یا یک همسر رفتار نمی کنند. اگر مورد احترام قرار گیرد، طبیعتاً تجاری است و در نهایت با یک هدیه، زمانی که بین همکاران و دوستان کانادایی باشد، ختم می شود. ام بارها شنیده بودم که چقدر دوست داشتند بچه دار شوند و مادر یا همسری وفادار پیدا کنند، اما برایشان دست نیافتنی بود. به عنوان مثال، یکی از دوستانم گفت که من درگیر روابط مختلفی برای راهنمایی خانه بودم، اما این روابط در خانه متوقف نشد. او حتی تصمیم گرفت به تحصیل ادامه دهد تا بتواند شغل مناسب تری پیدا کند تا این امتیاز را داشته باشد که بتواند از این طریق ازدواج کند. یا دوستی دارم که از کار تمام وقت شاکی است و وقتی به او پیشنهاد پاره وقت می دهم می گوید با دوست پسرم زندگی می کنم و با او موافقم. ام. اگر من پاره وقت کار می کردم، آنها هم به صورت پاره وقت کار می کردند و به این ترتیب ما نمی توانستیم هزینه را تامین کنیم. در واقع، مدل زندگی، نوعی دادن شرط بندی وجود دارد که همه باید سهم خود را بپردازند.

زندگی دشوار زنان در غرب نتیجه گمنامی مردان غربی است

حسینی بیان می کند: همان طور که گفتم در پس نگاه های زیبا و فریبنده کشور غربی لایه ای پنهان وجود دارد. با اینکه هنوز می خواستم بین ظاهر ایرانی و کانادایی یکی را انتخاب کنم، اما کانادا را انتخاب می کنم. اما در واقع زنان در جایگاه واقعی خود نیستند، مردان در جایگاه حمایت نیستند، به عبارت دیگر مسئولیتی در قبال زنان ندارند و زنان باید تمام کارهای خود را انجام دهند. به عنوان مثال، در دوران بارداری از پر كردن کارت بیمارستان تا زمان شناسنامه به عهده مادر بود و حتی کمک های دولتی به حساب مادر واریز می شد. این صرفا نوعی محرومیت از حق مردم است. گویی مردان در جامعه غربی ناشناخته هستند اند و زنان با مشکلات فراوانی روبرو هستند زیرا از یک سو باید نقش همسری و مادری داشته باشند و از سوی دیگر مانند مردان مسئولیت کار و امرار معاش را دارند.

حسینی یادآور می شود: یادم هست در دوران دانشجویی در تهران از دنیای غرب برای خودمان بهشت ​​درست کرده بودیم. بهشتی که قطعاً در ایران و در چارچوب جمهوری اسلامی برای ما محقق نخواهد شد. بنابراین تمام تلاشم را به کار بردم تا خودم را با فرهنگ آنجا هماهنگ کنم و در نتیجه تلاشم به آرزویم رسیدم و سال ها در کانادا زندگی کردم. اما می دانستم که آرامشی را که لازم داشتم ندارم، واقعیت و قلب زندگی در کانادا آن آرامشی را که من به دنبالش بودم، ندارد، بنابراین می دانستم که بهشتی که دنبالش بودم، روی زمین نیست. یعنی مادی نیست. چی نشانی من در غرب می بینم که فقط مادی، آزادی است که بشریت را به بردگی می کشد. در رسانه های غربی اماکن معروف و بد تغییر کرده است و آنچه محبوب مردم معرفی می شود در واقع تکذیب بیش نیست. درست مانند عکسی که خیلی زیاد نیست و عکسی از یک زن ساخته شده است، توقف ناپذیر و محجوب است. به عبارت دیگر، آنچه در رسانه ها تبلیغ می شود، خلاف واقعیت این دنیاست. مثل مسئله اشغال فلسطین که به گونه ای پخش می شود که عموماً کانادایی ها به اسرائیل حقوق می دهند! یا وقتی از حقوق زن در اسلام صحبت می کنم، حرفم را باور نمی کنند. برخی از ایرانیان مقیم کانادا از ایران سیاه نمایی می کنند و در ذهن مردم سوء تفاهم ایجاد می کنند، از جمله اینکه اگر در ایران کسانی باشند که به خدا اعتقاد ندارند دستگیر و زندانی می شوند. فکر می کنم عده ای مهاجرت کرده اند اند، چون با خودشان بی صداقت هستند یا هزینه سنگینی برای مهاجرت پرداخته اند که می خواهند القا کنند من مهاجرت می کنم چون ایران بد است. آنجا شأنی ساخته شده توسط انسان در غرب اند، شأنی این مردان و زنان هستند که باید با نگاهی انسانی اما با پوششی مردانه برای رسیدن به آن جایگاه تلاش کنند. اما در حقیقت زن هویت ندارد و فقط از ابزار استفاده می کند و کرامت انسانی برای زن وجود ندارد و یا اگر هست، در پس آن کرامت، منفعت مردانه نهفته است. از طرفی رسانه ها می گویند زنان بی خبر هستند می یرد این شأن و مقام اوست و حتماً دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال در یک جمع آوری دوستان خانوادگی در کانادا از سلطه آمریکا و استعمار جهان صحبت می کنند و رهبران همه کشورها اهمیتی نمی دهند و برده می شوند. ی آمریکا که من هستم پاسلاتون من در بهشت ​​زهرا از مبارزه ایشان با طاغوت و استعمار به امام خمینی (ره) گفتم و ایشان از این واقعیت تعجب کردند. یا یکی از دوستانم چند دوره معارف اسلامی را در دانشگاه گذراند و خطاب به سلمان رشدی گفت: من توضیح می دهم که او حقیقت را تحریف کرده و از نظر ما مرتد است. از این رو، سید مطهری (ره) که نگاهی انتقادی دارد آه تو او را با اسلام آشنا کردم.

نویسندگان و فعالان رسانه ای می گویند: اگر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را درک نکنیم، مسلماً منکر و نهی از منکر می کنیم. می گویند زنان غربی دارای آزادی و قدرت هستند، اما در ایران، امر به معروف و نهی از منکر، یعنی ایجاد اعتماد به دیگران است. این اشتباه است. آزادی زنان غربی دیده می شود، یعنی چیزی که ما می بینیم و نشان داده می شود تنها رهایی غرایز است، اما نه آزادی انسان. مردم هر کاری می خواهند به نام برده داری انجام می دهند، همه تبلیغات در غرب همین طور است که شما فکر می کنید. تبدیل شود، غریزه خنده ات تبدیل شود و فراتر از غریزه ات را جهل! یبوست ندارد تبدیل شود و هر چه دوست داری بخور، هر چه دوست داری دادندر واقع شما در استقلال آه تو تعیین می کند و می گوید این آزادی شماست که مشخص شده است. آزادی یعنی بی بند و بار بودن و هر چه میل و غریزه باشد ات گفت اگر انجام بدهی سپس اگر مجروح شد، آن را معالجه می کنند و راه حل مانع از آن نمی شود و در این صورت درمان قابل اجرا نیست. از سوی دیگر، این تعریف از آزادی برای سیاستمداران منافع اقتصادی دارد. کمترین تأثیر دعوت به معروف و نهی از منکر، تأثیرگذاری بر انسان است. اگر این ضربه را انجام ندهیم، کسانی که به سود اقتصادی می‌رسند می‌توانند حقیقت را فاسد کنند. همانطور که تعریف حجاب حرام است و در مورد حجاب زیاد پخش می شود، فقط یک ممنوعیت است.
ضروری است بر برنامه تلویزیونی چراغ در سومین فصل خود، روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت 22:00 از شبکه 5 سیما به چالش های هفتگی می پردازد و هر هفته نظرسنجی انجام می دهد.

دکمه بازگشت به بالا