اقتصادی

هوشمندسازی چطور وارد صنعت پست کشور شد؟

با هوشمندسازی این سرویس که سال‌هاست مورد توجه مقامات دولتی بوده است، شرکت ملی پست به همراه سایر ادارات گام‌های مهمی در این زمینه برداشتند که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی صندوق‌های پستی هوشمند و سامانه‌های مرتب‌سازی برای پردازش مرسولات پستی در سال گذشته اشاره کرد.

به گزارش میجیک، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با هدف ارائه خدمات پستی به عموم مردم در حوزه ارتباطات، تنظیم و اجرای سیاست ها و راهبردهای کلان در زمینه برنامه ریزی، ساخت، تجهیز و توسعه واحدهای پستی و گسترش خدمات پستی در سراسر کشور با آخرین پیشرفت های فناوری ارتباطات زیر نظر و وابسته به وزارت ارتباطات و اطلاعات در سال 1366 در قالب یک شرکت دولتی تاسیس و فعالیت رسمی آغاز شد. در سال 1367

این شرکت با بیش از 16000 کارمند، 29000 نقطه تماس، 5000 مسیر مبادله پستی و جابجایی روزانه بیش از سه میلیون مرسوله، سازمانی پویا و کارآمد با تجربه طولانی و درک دقیق از نیازهای روزافزون و در حال تحول است. مشتری با اجرای یک برنامه و زیرساخت جامع توانسته است با استفاده از آخرین تحولات در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همگام با جامعه جهانی پست، انواع خدمات پستی را به مشتریان ارائه دهد.

شرکت ملی پست در طول سال دستخوش تغییرات مختلف و مهمی شد. به عنوان مثال، راه اندازی صندوق های پستی هوشمند و به طور کلی هوشمندسازی اداره پست یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده است. هوشمندسازی اداره پست از دیگر کارهایی است که در سال گذشته انجام شد و بر تعداد 300 فرصت هوشمند در اداره پست تاکید شد و 300 فرصت هوشمند نیز اجرایی شد.

راه اندازی صندوق های پستی هوشمند یکی از اقداماتی است که با تعامل بخش خصوصی راه اندازی شده است. کارکرد صندوق‌های هوشمند انجام کار بدون دخالت عوامل انسانی است، اگر به صورت سنتی در فضای بسته خدمات ارائه می‌کنند و منطقه را برای نظارت‌های لازم مدیریت می‌کنند، پس سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری است. و توزیع شبکه ای این وجوه مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی است.

البته در مسیر هوشمندسازی این شرکت با نزدیک شدن به پایان سال سامانه هوشمند سورتینگ پردازش مرسولات پستی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل پست ملی افتتاح شد. . شرکت. سیستم مرتب سازی هوشمند برای آنالیز انواع محموله ها اعم از پاکت نامه، بسته های کوچک و خالی طراحی شده است و به لطف فناوری به کار رفته با یک اسکن، فرآیند ثبت ورود مرسوله کامل و امکان پذیر است. محموله های بیش از 150 مقصد ذکر شده در بارکد را تجزیه و تحلیل کنید. از جمله مزایای این سیستم می توان به اشغال منطقه کوچکتر، افزایش سرعت نامه، کاهش هرج و مرج پستی و بهبود کیفیت خدمات و موارد دیگر اشاره کرد.

در نیمه دوم سال نیز در مورد دفاتر سیار پست بحث شد. دلیل انجام این کار این بود که در گذشته متأسفانه دفاتر پست جدید متناسب با توسعه شهر و افزایش جمعیت ایجاد نمی شد و همچنان با ساختمان ها و دفاتر پستی مواجه هستیم که هنوز از آنجا وجود دارند. 50 سال پیش. سال تا کنون در واقع کیوسک های سیار به صورت هوشمند در سطح شهر ایجاد می شوند تا شهروندان بتوانند اپلیکیشن را روی تلفن همراه خود بیابند و در نهایت بر اساس برنامه زمانی مشخصی که هر ساعت تعیین می شود، کیوسک های موبایل هوشمند در نقطه ای از شهر قرار می گیرند. . و ساکنین می توانند به آن روز مراجعه کنند.

علاوه بر این، مدیرعامل این شرکت در اواسط بهار سال 1402 از برگزاری نمایشگاه پست صنعت، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند خبر داد.

به گفته محمود لیایی، این حرکت به منظور آشنایی با پست و استفاده از دستاوردهای آن در این نمایشگاه آغاز شد. از این رو اولین همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک و لجستیک هوشمند و صنایع وابسته از 18 تا 21 خرداد در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

از سوی دیگر شهریور ماه اعلام شد که طرح ملی چاپ و توزیع شناسنامه توسط شرکت ملی پست انجام می شود و در این مراسم قرارداد چاپ و توزیع شناسنامه در سراسر کشور بین . اداره پست و ثبت احوال. در مرحله اول این همکاری مشترک، پس از ثبت نام متقاضی در درگاه اطلاع رسانی سازمان ثبت احوال، شناسنامه جدید هموطن در اداره کل پست استان پرینت، پاکت بندی و به نشانی ارسال می شود. از هموطنانی که مورد علاقه توزیع کنندگان شرکت ملی پست هستند.

همچنین با پیگیری های انجام شده توسط این شرکت، اتحادیه جهانی پست کد شناسایی مرکز پردازش پستی بین المللی (IMPC) را برای فرودگاه بین المللی پیام صادر کرد و این اقدام در قالب راه اندازی ویژه فوا انجام شد. گمرک و توسعه ناوگان هوایی منطقه ویژه اقتصادی پیام و پست ترانزیت بار است. کد شناسایی صادر شده توسط اتحادیه جهانی پست برای فرودگاه بین المللی پیام با علامت اختصاری IRPYKA برای مرسولات پستی ورودی، خروجی و ترانزیت و برای کلیه خدمات پستی مانند پست، سپرده، پیشتاز و کیف خالی استفاده می شود. با ارائه این کد به فرودگاه پیام، می تواند بارهای پستی بین المللی را طبق استانداردهای UPU ارسال، دریافت و تحویل دهد.

تولید مشترک تمبر بین ایران و سایر کشورها سال هاست که مورد توجه قرار گرفته و برای تحکیم روابط و توسعه روابط بین آنها مورد استفاده قرار می گیرد. در این راستا استفاده از ظرفیت چاپ تمبر مشترک ایران و سایر کشورها برای توسعه روابط سیاسی بین‌الملل در آبان ماه در دیدار معاون وزیر ارتباطات و معاونت سیاسی وزارت امور خارجه مورد بررسی قرار گرفت. حمایت وزارت امور خارجه از تأسیس اتحادیه پست جهانی اسلام؛ حمایت از تعامل سیاسی؛ استفاده از ظرفیت چاپ تمبرها به ویژه در روابط سیاسی از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست است.

لیایی نزدیک به پایان سال از اجرای پست سبز در این شرکت در راستای تعهد خود به اتحادیه جهانی پست خبر داد.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق پست سبز در کشور با موانع زیادی روبرو هستیم، گفت: از سال 1401 با رونمایی از موتور برق گام بزرگی برای اجرای پست سبز برداشتیم. هر بسته 100 سفر شهری را کاهش می دهد که البته این تعداد قابل افزایش است اما با توسعه پست می توان به این هدف دست یافت.

لیایی با تاکید بر اینکه افزایش ترافیک پستی می تواند برای محیط زیست بسیار کمک کننده باشد، گفت: شبکه پستی کشور با استفاده از ناوگان برقی و اجرای طرح 1000 خودروی برقی آماده حرکت در آن مسیر است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا