نیاز بازار عراق به میلگرد ایرانی

نیاز بازار عراق به میلگرد ایرانی

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه عراق به حدود 3 میلیون واحد مسکونی نیازمند بتن و میلگرد نیاز دارد، گفت: با وجود اینکه واحدهای تولیدی میلگرد در این کشور فعال هستند، اما به دلیل نیاز بالای عراق. این محصول در حال حاضر نمی تواند واردات میلگرد را ممنوع کند.

به گزارش میجیک، ایران در سال 1392 طرح جامع فولاد را تهیه کرد، در آن زمان عراق یکی از نزدیک ترین بازارها برای صادرات فولاد ایران بود. بنابراین از 55 میلیون تنی که در طرح جامع فولاد در نظر گرفته شده است، تقریباً 20 میلیون تن صادرات در نظر گرفته شده که مربوط به کشور عراق است. اما کم کم زنجیره تامین فولاد در عراق آماده می شود. به عنوان مثال، تعرفه 30 درصدی واردات فولاد ایران به عراق از اواخر سال گذشته در خبرها بود.

عبدالامیر ربیحاوی در این خصوص در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد: عراق اگرچه سیاست خودکفایی را دنبال می کند، اما نمی تواند به خودکفایی کامل برسد و در برخی مناطق معدنی همه مزیت های ایران را ندارد. به عنوان مثال در بخش فولاد عراق باید مواد اولیه را از ایران وارد کرد و سپس به شمش تبدیل کرد. همچنین عراق به حدود 3 میلیون واحد مسکونی نیازمند بتن و میلگرد نیاز دارد. اگرچه واحدهای تولید میلگرد در این کشور فعال هستند، اما به دلیل تقاضای بالای عراق برای این محصول، فعلا امکان ممنوعیت واردات میلگرد وجود ندارد.

ربیحاوی ادامه داد: البته عراق قانونی به نام قانون حمایت از کالای داخلی بر اساس سیاست تعرفه ای برای کاهش واردات دارد. این عوارض قیمت کالاهای وارداتی را به قیمت کالاهای تولید داخل نزدیک می کند.

مدیرعامل سازمان توسعه تجارت غرب آسیا ایران با بیان اینکه عراق طبق قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی برای طرح های سرمایه گذاری تعرفه صفر در نظر گرفته است، تصریح کرد: بنابراین اگر صادرکنندگان میلگرد با طرف عراقی که سرمایه گذاری پروژه را تعیین می کند به تفاهم برسند، می توانند. درخواست مجوز از عراق برای واردات این محصول با نرخ صفر.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا