اقتصادی

نگرانی آبی‌ها از مصرف – میجیک

میزان بارندگی در کشور همچنان کمتر از حد نرمال است. بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت نیرو، با وجود بارندگی های خوبی که در دی و بهمن داشتیم، همچنان 10 درصد با شرایط عادی فاصله داریم. حتی میزان بارندگی در سال گذشته محقق نشده و با آن فاصله داریم، این مشکل مسئولان آب مصرفی را نگران کرده است.

به گزارش میجیک، با وجود بارش امیدوارکننده برف در کشور، در سومین سال متوالی خشک قرار داریم، بارندگی ها غیرعادی است و طبق آمار وزارت نیرو همچنان 10 درصد با شرایط عادی فاصله داریم. در شرایط فعلی سدهای کشور 43 درصد پر است و مخازن پنج سد مهم تهران وضعیت خوبی ندارد.

استان های قزوین، اردبیل، قم، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، البرز، سمنان، خراسان رضوی و تهران کمترین بارندگی را دارند و استان های خوزستان، بوشهر، فارس، یزد، چهارمحال، بختیاری، ایلام، اصفهان، استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین بارندگی را دارد، لازم به ذکر است 13 میلیارد مترمکعب برف در کشور وجود دارد که 70 درصد آن به صورت تبخیر و نفوذ در سطح زمین قابل دسترسی نیست و فقط 30 درصد به صورت رواناب وارد سدها و مخازن می شود.

در حال حاضر تنها 20 درصد از کل کشور پوشیده از برف است، به گفته قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب، میانگین بارش برف نشان می دهد که آب معادل این برف همچنان 20 درصد کمتر از سال گذشته است و در مقایسه با میانگین در 21 سال آمار استخراج شده از پایگاه های ماهواره ای حدود 32 درصد کاهش داشته ایم به عبارتی بیش از 30 درصد کاهش حجم بارندگی داریم.

به گفته وی، این نشان می دهد که همچنان باید در بخش مصرف مراقب باشیم و همچنان می دانیم که کشور ما با وجود خشک و نیمه خشک بودن، از نظر منابع آبی در شرایط خشکسالی وضعیت خوبی ندارد. . متاسفانه آمار مصرف برای هر نفر در خانواده 70 تا 80 لیتر است و این نشان می دهد که ما به عنوان وزارت نیرو نتوانسته ایم فرهنگ سازی درستی در خانوار کنیم.

سخنگوی صنعت آب معتقد است: مصرف مسئولانه انجام نمی شود و به شدت نگران عید هستیم. البته در اسفند ماه هزینه های ما در بخش شرب بسیار زیاد خواهد بود بنابراین از مردم می خواهیم در اسفند ماه به خرج های خود رسیدگی کنند.

اگرچه در این مقطع زمانی شاهد بارش های خوبی در کشور بوده ایم، اما گذر از خشکسالی چند ساله در کشور نیازمند منابع آبی بیشتری است. در شرایط فعلی چاره ای جز مدیریت مصرف آب وجود ندارد و لازم است مشترکان نسبت به این مشکل حساس باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا