نگاهی به بیست و یکمین جشنواره رسانه‌های ایران و آینده‌اش – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

جشنواره

به گزارش خبرنگار آنلاین، بیست و یکمین دوره جشنواره رسانه ملی ایران سال گذشته به دبیری مهدی عرفاتی برگزار شد و شعار این دوره از جشنواره «تجلی پاسداشت زبان فارسی» است. این جشنواره ای است که پیش از این با نام جشنواره مطبوعات برگزار می شد و آخرین دوره آن در سال 1371 بود، اما پس از وقفه ای ده ساله در مرداد 1402 بیست و یکمین دوره با نام جدید برگزار شد. در این زمان ۶ هزار و ۶۴۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد که دو و نیم برابر آثار ارسالی به آخرین دوره جشنواره است.

در بیست و یکمین جشنواره رسانه ای ایران با توجه به اینکه همه می توانند آثار خود را در دو قالب ثبت کنند، شاهد ۲۶۱۴ شرکت کننده در این جشنواره بودیم که منجر به ثبت ۶۶۴۵ اثر شد و به تفکیک استان تهران با دریافت ۲۵۶۷ اثر اول شد. بهترین کار ارسالی پس از تهران، استان های خراسان رضوی با 465 اثر، استان اصفهان با 374 اثر، استان آذربایجان شرقی با 267 اثر، استان قم با 227 و استان خوزستان با 223 اثر در رتبه های بعدی از نظر تعداد اثر قرار دارند. تمامی استان های کشور در این جشنواره شرکت می کنند. همچنین از خبرنگاران حرفه ای ساکن در میانه کشور گرفته تا خبرنگاران حرفه ای استانی در شهرهای کم بازده در این جشنواره ملی شرکت می کنند.

بیست و یکمین جشنواره در حوزه رسانه های مکتوب، روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه، سالنامه، رسانه های آنلاین، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و رسانه های اجتماعی، اطلاعات و اخبار منتشر شده در بسترهای مختلف رسانه های اجتماعی از جمله کانال های صفحه مجازی، کاربر محور. رسانه ها در دو سطح رسانه ملی و رسانه های استانی در قالب هایی مانند سرمقاله، مقاله و یادداشت، خبر، مصاحبه، گزارش، تیتر، طنز، تک عکس، گزارش تصویری، گرافیک، صفحه آرایی، جلد اول، تصویرسازی و …. .

دبیرخانه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه ایران توسط چهار کمیته اجرایی محتوا، ارزیابی و اطلاع رسانی تشکیل شد و ساختار فراخوان با برگزاری بیش از 20 جلسه تدوین شد. در دوره قبل، ساختار فراخوان جشنواره شامل بخش‌های کلاسیک مانند عناوین، عکس، مصاحبه، گزارش، مقاله، سرمقاله و … بود، اما این بار طی جلسات و جلسات همفکری که با کارشناسان این حوزه برگزار شد. بخش هایی مانند اهالی رسانه و خبرنگاران تحقیقی نیز به تلفن اضافه شده است. همچنین در قسمت ویژه دو قسمت نقد سازنده پایان جایزه عماد افروغ و تبیین و تبیین ماهیت اخبار جعلی، تولید فضای مجازی نیز در فراخوان بیست و یکم مورد توجه ویژه قرار گرفته است. جشنواره

حمایت از قالب کلاسیک، استفاده از کارشناسان رسانه برای طراحی فراخوان، افزودن بخش‌های جدید به فراخوان‌ها از جمله فضای مجازی و افزودن بخش‌های ویژه جشنواره از جمله اهالی رسانه، خبرنگاران تحقیقی، توضیح اخبار جعلی و نقد سازنده از جمله ویژگی‌های جشنواره بیست و یکم ایران است. جشنواره رسانه ای

همچنین علی اکبر قاضی زاده، شهاب اسفندیاری، محمد حدادی، مهدخت بروجردی، علیرضا ملکیان، مریم سلیمی، سیدعلی میرفتاح و مهدی فضلی اعضای هیات داوران بیست و یکمین جشنواره رسانه ایران هستند.

اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه ایران همزمان با روز خبرنگار با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

اکنون دبیرخانه بیست و دومین دوره این رویداد با شعار «فردا این خبر است! و با ادای احترام به «شهید خدمت» شروع می شود و ایده کلی، انگیزه حرکت از قالب و محتوای سنتی اطلاعات به سمت توسعه رسانه های جدید است.

دبیر این مراسم نیز مانند سال گذشته از سوی مهدی عرفاتی منصوب شد، در حالی که زمان اختتامیه این مراسم 26 مرداد 1403 همزمان با روز خبرنگاران بود.

دکمه بازگشت به بالا