برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

نکته های آموزشی برای مراقبت از سالمند

پیری و سالمندی جزوی جدا نشدنی از طبیعت انسان‌ها است. این دوران باشکوه پس از فراز و نشیب های فراوان کودکی و بزرگسالی می آید و سالمندان را در این سن به گنجینه ای از تجربه و درک هستی تبدیل می کند، اما در این سن اکثر سالمندان به کمک مضاعفی نیاز دارند. برای مثال بیماری‌ها خطر بیشتری برای سالمندان نسبت به سایر سنین دارد و همچنین نیازهای خاص خود را پیدا می‌کنند. در برخی از اوقات خانواده‌ها به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند در برخی از ساعت‌های در پیش عزیزان سالمند خود باشند به همین دلیل باید از یک پرستار کمک بگیرند.

حقوق نگهداری سالمند در منزل | قیمت نگهداری سالمند در منزل تهران

نکات مهم نگهداری از سالمند در منزل

امروزه اکثر مردم به خاطر مشغله‌های کاری ترجیح می‌دهند از کمک بگیرند ولی خانواده‌های کمی هم هستند که این روزها خودشان وظیفه نگهداری از سالمند را بر عهده می‌گیرند. اما همین تعداد هم باید نکات مهم مراقبتی و نگهداری از سالمندان در منزل را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند آرامش عزیزان خود را فراهم کنند.

1. بررسی امنیت خانه سالمندان

محیط خانه را برای سالمندان امن کنید. تغییراتی انجام دهید تا از مشکلات جلوگیری کند:

  • مسیری که سالمند شما در تاریکی ممکن است از آنجا رفت و آمد کند را روشن نگه دارید تا برایش مشکلی پیش نیاید.
  • وسایل اضافی منزل را که مانع حرکت آزادانه سالمندتان می‌شود را بردارید.
  • میله هایی را در حمام و توالت برای حرکت راحت سالمند قرار دهید. این میله‌ها برای خانه‌های سالمندان اجباری است.
  • روی قسمت‌های لغزنده خانه یک لایه پلاستیک بگذارید تا از لیز خوردن آن‌ها جلوگیری شود.
  • کابل‌ها و سیم‌ها را در خانه جمع کنید، این کار از سر خوردن و افتادن سالمندان جلوگیری می‌کند.
  • از حسگرهای مونوکسید کربن استفاده کنید، زیرا بزرگسالان به سطوح پایین این گاز حساس هستند.
  • یک سنسور دما برای حمام یا شیر آب نصب کنید تا پوست سالمندان را از سوختن محافظت کند.

2. از وضعیت سالمندان در خانه مطلع شوید.

اگر یک فرد مسن می‌خواهد تنها زندگی کند، باید راحت باشد. برخی از وسایل الکترونیکی می‌توانند شما را در مورد حرکات افراد مسن در خانه آگاه کنند. میکروفون یا دوربین می‌تواند حریم خصوصی سالمندان را از بین ببرد.

بهتر است از تلفن همراه استفاده کنید. تماس‌های تصویری در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند اضطراب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

3. استخدام پرستار سالمند برای نگهداری از سالمندان در منزل

در برخی موارد، فرزندان نمی‌توانند برای مدت طولانی در کنار افراد مسن بمانند. بهتر است یک پرستار سالمند مجرب برای مراقبت از سالمندان در مواقعی که نیاز به کمک دارند استخدام کنید.

4. پرداخت هزینه استخدام سرپرست یا پرستار

هزینه نگهداری از سالمند در منزل شامل: حقوق پرستار منزل، هزینه درمان سالمند، هزینه روزانه است. این هزینه‌ها بدون شک از خیلی کمتر خواهد شد.

۵. به سالمندتان مرتب سر بزنید

فرزندان سالمند در صورت ملاقات مرتب قادرند وضعیت امنیتی، کیفیت زندگی و سلامت آنها را چک کنند. ملاقات فعال داشته باشید:

  • دنبال تغییرات بگردید
  • آیا خانه به هم ریخته است؟
  • آیا لباس‌ها شسته شده اند؟
  • به گلدان‌ها آب داده شده است؟
  • با دقت نگاه کنید که آیا در بدن سالمند شما آثارکبودی‌های ناشی از زمین خوردگی و ضرب دیدگی وجود دارد؟
  • آیا نامه باز نکرده در صندوق پستی وجود دارد؟ قبض‌ها پرداخت شده اند؟
  • از همسایگان والدین خود وضعیت او را در طول روز جویا شوید و در صورت امکان از فردی امین در همان نزدیکی بخواهید به سالمندتان سر بزنند.

۶. ورزش کردن در سالمندان

سالمندان به فعالیت بدنی احتیاج دارند. ورزش سالمندان را از بیماری‌ها مصون می‌داند. انجام ورزش‌های کم هزینه‌ تری نظیر پیاده‌ روی، یوگا، مراقبه و هم‌ چنین پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متعادل و مقوی برای مراقبت از سالمندان واجب است.

۷. مصرف به موقع داروها

مصرف به موقع دارو در سالمندان اهمیت دارد. افراد مسن مستقل ممکن است به دلیل مصرف نامناسب دارو تحت نظارت پزشکی باشند. مشکلاتی مانند ضعف بینایی، مشکلات حافظه و مصرف مواد مخدر در سالمندان خطراتی را به همراه دارد.

روی دارو برچسب بزنید و نحوه مصرف آن را با حروف بزرگ بنویسید. آنها را جداگانه در کشوها یا قفسه های جداگانه قرار دهید.

8. رانندگی در دوران پیری

درخواست از سالمندان برای عدم رانندگی دشوار است. اما می‌دانیم که وقتی کهولت سن آنها را فرا می‌گیرد، رانندگی برایشان دشوار است. در افراد مسن واکنش‌ها کند، بدن سفت و رانندگی عجیب می‌شود. این نکته را نباید از یاد ببرید که وقتی از سالمندان خود در این سن بخواهید رانندگی نکنند حتما اعتماد به نفس خود را از دست داده و افسرده می‌شوند. برخی حتی سرسختی هم می‌کنند و به حرف شما گوش نمی‌دهند.

پس بهترین روش این است که در مورد نگرانی‌های خود و علاقه شما نسبت به سلامت شان با آن ها صحبت کنید. اگر اصرار به استفاده از ماشین شخصی داشته باشد و طبق توانایی مالی او بهتر است راننده استخدام کنید یا از وسیله نقلیه ساده‌تری استفاده کنید.

9. خطرات کلاهبرداری از سالمندان

بسیاری از سالمندان مجرد در معرض خطر کلاهبرداری هستند. این کلاهبرداری‌ها عبارت‌اند از: سرمایه گذاری در تلفن همراه، نحوه استفاده از کارت‌های بانکی و…. سالمندان بازنشسته با چالش‌های مالی روبرو هستند و با درآمد ثابت زندگی می‌کنند.

فراموش نکنید که کارت‌های بانکی، حساب‌ها و پرداخت‌های آن‌ها را به طور مداوم با هم بررسی کنید.

10. در مورد مشکلات مالی با افراد مسن صریح صحبت کنید

اگر سالمندان شما از نظر مالی به شما وابسته هستند، یک بحث آزاد داشته باشید. با آنها راحت باشید و همیشه از آنها مشاوره و راهنمایی بگیرید

. از آن‌ها بخواهید راه‌هایی را پیشنهاد دهند که بهترین تأثیر را روی امور مالی شما داشته باشد. اگر احساس کردید که نیاز مالی دارند به آنها بگویید چقدر می‌توانید از نظر مالی به آنها کمک کنید.

11. انجام کارهای اداری سالمند برای مراقبت از سالمند

توجه داشته باشید که بهتر است امور اداری که برای آن ها پیش می آید یا شخصاً انجام دهید و یا در کنارشان باشید. در صورتی که چند فرزند هستید با مجوز سایر فرزندان وکالت ‌نامه‌ تهیه کنید و یکی این مسئولیت را بر عهده بگیرد. اگر سالمندی تمایل دارد نزد یک وکیل یا فردی امین رفته وصیت ‌نامه‌ اش را آماده کنید.

۱۲. سرگرم بودن سالمند به انجام کار

رابطه سالمندان با دنیای اطرافشان نباید قطع شود. بزرگسالان می‌توانند سال‌ها تجربه و مهارت مفید عمر خود را به دیگران منتقل کنند. بیشتر سالمندان ترجیح می دهند این کارها را به جای ماندن در خانه و تماشای تلویزیون انجام دهند. داوطلب شدن و آموزش دانش و مهارت های لازم به دیگران، سالمندان را مشغول و مفید می‌کند.

برخی از افراد مسن که فکر می کنند زندگی با پیری به پایان می رسد ترجیح می دهند در خانه و تنها بمانند. این تصمیم به مرور زمان باعث ناراحتی، افسردگی و سایر بیماری ها می‌شود.

۱۳. حفظ صحیح ارتباط اجتماعی با دوستان قدیمی و پیدا کردن دوستان جدید

سالمندانی که تنها زندگی می کنند نیاز به حفظ روابط اجتماعی دارند. فعالیت های گروهی مانند پیاده روی گروهی، بازی های گروهی، خرید یا صحبت کردن برای سالمندان مفید است. پیرمردی که همسرش را از دست داده زندگی بسیار سخت تری دارد.

۱۴. غذا خوردن سالمندان در جمع

افراد مسن به دلایل مختلف از جمله تنهایی آشپزی را مشکل می کنند. این مشکل می تواند به دلیل استرس یا سایر مشکلات جسمانی ایجاد شود. در خانه های سالمندان به دلیل زندگی گروهی، احساس تنهایی در میان سالمندان تقریبا کاهش می یابد. علاوه بر این، زمانی که در جمع افراد دیگری قرار می گیرند که شرایط مشابه آنها را دارند، بسیار خوشحال خواهند شد.

داگلاس مک‌آرتور، یکی از شخصیت‌های مشهور آمریکایی، می‌گوید، “‌آدم‌ها در جوانی اعتماد به نفس و امید دارند و در پیری ترس و افسردگی به سراغ شان می‌آید.

15. سالمندان را دوست داشته باشید و از آن‌ها مراقبت کنید

علاوه بر تمام نکاتی که در این مقاله در مورد مراقبت از سالمندان در خانه ذکر شد، می‌توانید به والدین یا عزیزان سالمند خود عشق بورزید و همیشه در کنار آنها باشید.

بیشتر جوانان به نیازهای جسمی و مادی سالمندان می‌اندیشند. با این حال، نیازهای اجتماعی یا روانی آنها اغلب نادیده گرفته می‌شود.

16. مراقب محدودیت‌های فیزیکی باشید

به یاد داشته باشید که شنوایی، بینایی، لامسه و سایر حواس ممکن است مانند گذشته کار نکنند یا با افزایش سن کاهش پیدا کنند. کمی بلندتر و اندازه کافی با آن‌ها صحبت کنید. افراد مسن نیز به درد و لمس حساس‌تر هستند.

17. درک مشکلات زندگی سالمند

نسبت به مشکلات زندگی آن‌ها حساس‌تر و هوشیارتر باشید، به خصوص اگر دیدید که شروع به از دست دادن حافظه یا عملکردهای بدن کرده‌اند. این مشکلات به خودی خود آزار دهند و ناراحت کننده است. پس آنها را درک کنید و با آنها مهربانانه تر رفتار کنید.

18. از رفتار و گفتار نامناسب بپرهیزید.

رفتار نامناسب برخی از فرزندان، سالمندان را آزار می‌دهد و ممکن است تا مدت‌ها آن‌ها را به فکر فرو برد. پس در زمان برخورد با آن‌ها خیلی محتاط باشید.

19. صحبت از تشویق

در این سن افراد مسن بسیار رنج می‌برند. در این دوران تغییرات جسمی و روحی زیادی در سالمندان رخ می‌دهد. صحبت با سالمندان باعث خوشحالی آن‌ها و افزایش عزت نفس می‌شود. در منزل نیاز هر سالمندی است که باعث می‌شود محبت بین فرزندان را تقویت کند.

برای تمام عشق و کمکی که در طول زندگی به شما دادند با تمام وجود از آن‌ها مراقبت کنید. به یاد داشته باشید، آنها همیشه در کنار شما نخواهند بود.

20. پیشنهاد بدهید نه دستور

وقتی می‌خواهید به سالمندان توصیه کنید که در کنار سایر سالمندان باشند یا اگر توانایی مالی دارند بیرون بروند، در کلاس‌ها یا دوره‌ها شرکت کنند، این نکات باید به صورت پیشنهاد به سالمندان داده شود نه در قالب یک دستور که باعث آزار آن‌ها شود.

بهتر است آزادی عمل را از سالمندان عزیز خود نگیرید و فقط آنها را تشویق و ترغیب به انجام کارهای مفید کنید تا برای خود برنامه‌های سرگرم کننده و جدیدی داشته باشند.

تجربه نشان می‌دهد که دستور دادن به سالمندان باعث افسردگی و ناامیدی می‌شود و حتی آنها را مقاوم و تدافعی می‌کند تا موقعیت قبلی را به شما نشان دهند یا دوباره به آن برگردند، هر چند توانایی این کار را ندارند و این مشکل آنها را نا امید تر می‌کند و ناتوانی را در آن‌ها بیشتر می‌شود.

مزایای مراقبت از سالمند در منزل

با افراد مسن مانند کودکان رفتار نکنید. برخی از ما به اشتباه با افراد مسن مانند کودکان رفتار می‌کنیم. به بزرگان امر و نهی نکنید. سالمندان از کرامت بالایی برخوردارند و باید بدانیم چگونه از آن‌ها مراقبت کنیم تا در معرض خطر قرار نگیرند. برخی افراد مراقبت از سالمندان را ساده می‌دانند و به شیوه سنتی با آنها رفتار می‌کنند. برخی از این صفات به سالمند ما نمی‌خورد.

گاهی با بزرگ‌ترها مثل بچه‌ها رفتار می‌کنیم و فراموش می‌کنیم که ما نمی‌توانیم پدر و مادر والدین خود باشیم. تفاوت‌های زیادی بین مراقبت از سالمندان و مراقبت از کودک وجود دارد. این باید در همه رفتارهای ما در رابطه با سالمندان منعکس شود. این مهارت‌ها قابل یادگیری است. اگر آنها را مطالعه کنید، هیچ نارضایتی و رنجشی در خانواده ایجاد نمی‌شود. از مزایای مراقبت از سالمند در منزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقتصادی و مقرون به صرفه بودن
  • توجه بیشتر به سالمندان
  • حفظ استقلال سالمندان
  • راحتی و ایمنی بیشتر برای سالمندان
  • کاهش استرس اطرافیان سالمندان
  • حفظ آرامش در سالمندان
  • مراقبت و توجه شخصی
  • توانایی بهبود سریع‌تر از بیماری‌ها و جراحی‌ها

نگهداری از سالمندان توسط پرستار سالمند

سالمندان به دلایل مختلف دچار ضعف جسمانی می‌شوند و گاهی اوقات نمی‌توانند فعالیت‌های روزانه را انجام دهند؛ بنابراین یک فرد یا یک تیم باید از سالمندان مراقبت کند و کارهای روزمره آنها را انجام دهد. مواردی مانند مصرف دارو، نظافت و تغذیه از جنبه‌های مهم مراقبت در دوران پیری هستند.

در گذشته خانواده‌ها از سالمندان نگهداری می‌کردند اما با افزایش تدریجی ساعات کاری و کمبود وقت علیرغم اینکه شرایط برای سالمندان فراهم شده است، خانه‌های سالمندان محل نگهداری از سالمندان شد تا افراد متخصص در کنار آن‌ها باشند. قیمت پله پیما در مقایسه با پله برقی، قابل قیاس نیست، زیرا هر دو دستگاه با توجه به نیاز و محیط کاری متفاوت هستند. هر دستگاه بر اساس نیاز و محیط کاری، قابلیت های خود را داراست و در نتیجه، قیمت هر دو محصول به صورت جداگانه باید بررسی شود.

 

محتوای این مطلب پنهان
دکمه بازگشت به بالا