مطالب میجیک

نوآوری‌های امام موسی در مواجهه با چالش‌های مربوط به زنان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه فرهنگی: جوان قاسمی ، معلم حوزه علمیه و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده

زنان تاریخ را تجربه می کنند و سنت های عمومی اجتماعی یا تصورات غلط در مورد برخی آموزه های دینی به عواملی در ناهنجاری ، جهل و نقض حقوق آنها تبدیل شده است. اگرچه از نظر حفظ و حمایت از حقوق زنان در دنیای معاصر تحولاتی وجود دارد ، اما این موضوع هنوز هم یکی از جدی ترین و چالش برانگیزترین موضوعات در سراسر جهان است و کارشناسان آن را از منظر دیگری می بینند. در دنیای شیعه ، شماری از دانشمندان و اندیشمندان اسلامی مانند امام خمینی ، علامه طباطبایی ، شهید مطهری و شهید بهشتی این مشکل را حل کرده اند ، اما اکنون چالش درک کامل نظرات دانشمندان و اندیشمندان اسلامی در اسلام است. برای زنان تلاش برای یافتن پاسخ برخی از سؤالات جهان هنوز ضروری است.

اهمیت دیدگاههای موسی صدر

امام موسی صدر یکی از متکلمان برجسته و متکلمان اسلامی بود که چالش دنیای معاصر را می دید. یکی از مباحثی که توجه ویژه ای به آن دارد در سیستم روشنفکری مسئله زنان است. اولا ، به عنوان یک روانشناس اسلامی و رهبر دینی ، می تواند با توضیح آموزه های دینی و دیدگاه های تاریخی و انتقادات گذشته و حال ، افق جدیدی را برای پرداختن به چالش های زنان باز کند. دین را به طور خاص بخاطر تعامل با محیط بسیار پیچیده ای که در آن او تفاوت معناداری بین سیستم های فکری ایجاد کرده است در حالی که به دین پاسخ به سؤالات و چالش های فعلی ، به ویژه در مورد زنان در مقایسه با دیگر متفکران دینی می پردازد.

در این مقاله سعی شده است با مرور یکی از کتب موسی صدر ، برخی از نوآوری ها در مورد چالش های مرتبط با زنان استخراج و ارائه شود.

کتاب ها و چالش های عمومی زنان

عنوان “زنان و چالش های جامعه” عنوان کتابی است که توسط موسسه تحقیقات فرهنگی موسی صدر در سال 1397 در 275 صفحه منتشر شده است. مترجمی نسبتاً روان و دقیق توسط چندین مترجم انجام شده است. قسمت اصلی این کتاب مربوط به زنان و خانواده های آنها است. منتقدان تمدن غربی و چالش های شرقی در تعریف حقوق زنان از مهمترین نکاتی است که این کتاب به آن می پردازد. در این کتاب ، امام موسی صدر ، پس از انتقاد زیاد از جایگاه زنان در تمدن غربی ، به جایگاه زنان در اسلام و اهمیت نهادهای خانوادگی می پردازد؛ به گفته امام موسی صدر ، زنان یکی از ارکان اصلی تمدن اسلامی هستند.

مباحثی از قبیل ازدواج های مدنی و ازدواج در ازدواج دختران ، ایمان و نقش آنها در زندگی نوجوانان ، تهدیدات فرقه گرایی در جهان اسلام ، توضیحات انتقادی درباره حقوق زنان در تمدن غربی ، نیاز به یک الگوی انسانی کامل برای جامعه و شناخت در کنار حضرت زهرا خدای متعال ، خدای متعال بهترین انسان است و کتاب رسالت ، عنوان یا محور کتاب شکل گرفته است.

لازم به ذکر است که مؤسسه کاهنان موسی صدر ، که برای تزئین این کتاب زحمت فراوانی کشیده اند ، برای افزایش ارزش کتاب ، منابعی از سخنان موسی صدر ، به ویژه در موضوعات تاریخی را نیز استخراج کرده اند. امیدوارم که این مسئله در نسخه های آینده کتاب حل شود. علاوه بر این ، برخی از قسمت های کتاب به شرح زیر است ، مانند: “ارزش های شایستگی ، دانش و قدرت درک و مادری” (ص 68) ، و بازنگری در این ترجمه به نظر نمی رسد یک فضیلت یا یک ضرورت است.

پیشینه و مباحث با موضوع نوآورانه موسی صدر

در این مقاله به دنبال معرفی کتاب کامل “زنان و چالش های جامعه” نیست ، بلکه خلاصه ای از مهم ترین نظرات موسی صدر در این کتاب است که نویسنده معتقد است در زنان و خانواده ها نوآوری کرده است. لطفاً توجه داشته باشید که تعداد صفحات پرانتز مربوط به این کتاب است.

آ. این مفهوم الگویی برای حضرت زهرا سلام الله علیها شد

دولت امام موسی الصدر ، یک زن در تمدن های غربی و شرقی ، مطمئناً از مردان پایین نیست و بیش از حد نیز مورد بدرفتاری قرار نمی گیرد. به عنوان مثال ، کنفوسیوس ، به عنوان یک اخلاق گرای بزرگ ، وضعیت زنان را با انزجار ذکر می کند و وقتی همسرش به او می گوید ، می گوید. او در را برای شما nyabarke باز می کند ، و بودایی ها ازدواج را یک زن پس از طلاق یا مرگ همسر خود برای کاهش بهشت ​​می دانند ، حتی برخی از دین های دروغین مانند یهودیت ، آن را همسر صاحب و ده چیز زنان می دانند. این یکی از چهار مورد است. (ص 52)

امام موسی صدر با استناد به این مثال تاریخی ، از تأثیرات منفی سنن ، آداب و آیین بر حقوق زنان انتقاد کرد و از سوی دیگر ، در پاسخ به همه این رنج ها و مسائل ، خواستار الگوهای عملی و ماندگار برای زنان در اسلام بود ، نه فقط در این موقعیت توجه ، بلکه دلبستگی عاطفی به الگوی الهی ، انسان را به وضعیت یقین ، شادی و خوشبختی سوق می دهد.

مطابق آیات خداوند و توضیحات روشن و توضیحات زندگی توسط فاطمه زهرا ، سلامتی ، درباره بشریت معاصر ، حل چالش های بزرگ مدرنیته و موضوعات و موضوعات تاریخی برای زنان ، مردان ، خانواده ها و جامعه ، این الگوی بزرگ الهی را رقم زده است. . به نظر می رسید که تحلیل و توضیح تاریخی زندگی آرام و صلح آمیز حضرت زهرا (س) در چشم جهان شیعه همه چالش های گذشته زنان را رد کرده و آن را طرد می کند و پیشبرد و معرفی دیدگاه اسلامی از وضعیت زنان به عنوان بهترین و دقیق ترین دیدگاه جامعه بشری است. .

دیدگاه موسی صدر از حضرت زهرا (س) با نگاه مسالمت آمیز ، به یک نگاه ابتکاری تبدیل شد که از نظر او الگوی فضیلت زنانه به شکلی مطلق و مبهم نبود ، بلکه الگویی مناسب برای زنانی بود که بقای آنها به وجود آنها بستگی داشت. خانواده مؤسسات با او قدرتمندتر می شوند (صفحه 56) زنی که هم پزشک ، معلم ، روحانیت و هم اعضای هیئت منصفه در خانواده شد (ص 64 ، ص 65 ، ص 66) ، زنی که با بچه ها تمرین می کند. . خداوند فرقی نمی کند (صفحه 56) ، زنی که با چهره یا مرد روبرو نیست ، زنی در حضور وجود اجتماعی به عنوان چهره انسانی است ، و نه زنانه بودن (ص 75 ، ص 76). به گفته موسی صدر ، حضرت زهرا ، صلح طلب ، یک نمونه برتر برای چنین زنانی است.

موسی صدر با توجه به آیات الهی و توضیحات و توضیحات مربوط به زندگی تابناک فاطمه زهرا ، انسانی صلح آمیز و معاصر ، چالش های مدرن و مدرنیته و موضوعات و موضوعات تاریخی را برای زنان ، مردان ، خانواده ها و جامعه بشری حل و فصل کرد این خوبه. خدا می داند امام موسی صدر ، آیات و حدیثی را ذکر کرد و اظهار داشت: تمام خصوصیاتی که اسلام برای زنان به عنوان یک انسان در نظر گرفته می شود و شخصیت ها را بررسی می کنید ، حضرت زهرا سلام الله علیها ، او را به عنوان انسانی معرفی کرد که کامل است و نمونه ای برای همه زنان و مردان است.

موسی صدر موفقیت نهاد خانواده را یک مسئولیت جدی اجتماعی برای زنان دانست (ص 63) و بر همین اساس ، دگرگونی و تعالی جامعه به دلیل وضعیت زنان و توانایی مادرانه ، به کمال می رسد. در سیستم فکری موسی صدر ، مادر مفهومی محدود به خانواده نیست ، بلکه راهنمایی برای جامعه است و حضرت زهرا با آرامش ، به ویژه می داند که رفتار و گفتار وی مبتنی بر وحی است ، که مادر جامعه بشری است و چگونه کار می کند. چه. تلاشهای امام موسی صدر برای عاقلانه تر شدن در توضیح ابعاد زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) ، به گونه ای که این اطلاعات نه تنها برای مسلمانان بلکه در جهان غرب نیز شناخته شود. این بازتاب موسی صدر بر مسالمت آمیز حضرت زهرا ، در پاسخ به نیازهای اساسی دنیای مدرن و تمدن انسان امروز است؛ تمدنی که باید آن را تمدنی دانست که از بین رفت.

به عنوان مثال ، بحث مربوط به حضرت زهرا (س) ، با آرامش ، در این کتاب ، با توجه به ماهیت گفتار و مخاطب ، تنها بخشی از دیدگاه موسی صدر به این زن بزرگ نیست و از این رو انسجام کافی وجود ندارد. با این وجود احتمالاً مؤسسه امام موسی صدر پیشنهاد داد تا نظرات حضرت زهرا (سلام الله علیها) جمع آوری شود و کتاب ها را به صورت مستقل منتشر کند.

ب- زنان در خانواده

موسی صدر با تمرکز بر نقش زنان در خانواده ، ابعاد فردی و اجتماعی زنان را مورد بررسی قرار داده است. به گفته وی ، قدرت خانواده اصلی ترین علت اجتماعی وجود زنان است. در ابتدا ، ممکن است این به نظر تکرار رشته تحصیلات خانواده باشد ، اما آنچه موسی صدر را از بقیه جدا می کند ، دیدگاه وی درباره نقش زنان در خانواده است.

موسی صدر تقسیم وظیفه و مسئولیت اجتماعی را در بحث خانواده ، وظیفه تقویت خانواده و تقویت آن را وظیفه زنان می داند و از طرف دیگر مسئولیت اجتماعی را نیز بر عهده می گیرد ، یعنی مسئولیت تقویت و تقویت جامعه مردان است. (ص 60 و ص 61)

اما آنچه مهم است این است که به گفته موسی صدر ، خانواده یک نهاد مقدس مانند مسجد و اولین سلول بود که برای شکل گیری جامعه بشری اساسی بود (ص 60). تشکیل و ماندگاری جامعه به تشکیل خانواده بستگی دارد. و هدف از این ارتباطات “تقویت روابط و ایجاد روابط خانوادگی” است. (ص 60)

به همین دلیل باید نقش اجتماعی زنان را از منظر مادی تشکیل دهنده ، یعنی خانواده و تأثیر مدیریت زنان بر خانواده در نظر گرفت. تابلوهای تخصصی زنان به دلیل حضور مفید و سازنده خانواده به عنوان پایه و اساس زندگی اجتماعی ایجاد می شود. با این حال ، بحث موسی صدر درباره “زنان در خانواده” بود ، نه “زنان و خانواده ها”. وی با استناد به سخنان پیامبر اکرم ، آرامش خاطر او و خانواده اش ، این موضوع را به تفصیل در مورد خانواده مقدس خود تحقیق کرده است و عاشق این مسجد است. (ص 60 ، ص 61)

از دیدگاه موسی موسی صدر درمورد وضعیت زنان ، می توان ادعا كرد كه نقش زنان در خانواده اساساً با نقش زنان در خانواده متفاوت است. در این خانواده ، زن نه تنها مسئولیت مراقبت از خانه و خانواده را بر عهده دارد ، بلکه “مسئولیت تقویت خانواده” را نیز بر عهده دارد (ص 61). زن و مرد موظفند نهادینه خانواده را حفظ کنند ، اما زنان و مادران از قوام و استحکام آن عاشق هستند. این نهادها نقش مهمی و اساسی دارند. امام موسی صدر برای توضیح بیشتر موقعیت مادر در خانواده ، به “تجزیه عاطفی و فکری نسل جدید” اشاره می کند و “افسردگی درک مادرانه” را علت این تجزیه می داند. (صفحات 247 و 248)

به گفته موسی ، جامعه ماتریالیستی در زمان تضعیف نهاد خانواده ، تضعیف کرده است (ص 226) ، اما رفتار منفی زن و مرد نیز می توانست به ایجاد اختلال در این نهاد کمک کند ، و از این رو “رفتار منفی مرد یا زن” باشد. ضعیف و تردید است. “چنین عملی” مسجد را خراب می کند “بنابراین” ممنوع “است. (ص 62)

به این ترتیب ، “مقدمات کار خانگی و خانوادگی برای زنان در اسلام” با پذیرش اثربخشی خانواده و تعیین نقشهای زنانه آنها سازگار است ، و اعتقاد به نقشهای اجتماعی نمی تواند “مانعی برای فعالیتهای مختلف اجتماعی زنان” باشد. (ص 107) اما از طرف دیگر ، “کار زنان تحت تأثیر رفاه آنها قرار نمی گیرد.” (155)

ج. مادر ستون تمدن است

براساس آنچه در بند قبل بیان شد ، می توان گفت كه به گفته موسی صدر ، نقد موفقیت جامعه به زنان جامعه بستگی دارد؛ زیرا زنان عامل قدرت خانواده هستند و از طرف دیگر جامعه ای موفق و سالم از خانواده های سالم تشکیل شده است. امام موسی صدر با تأکید بر اهمیت این بنیاد اجتماعی و تأکید بر اینکه نباید جامعه را به اشتباه برای گروهی اشتباه گرفت ، گفت: تصویر یک الگوی دینی این است که خانواده ها و جوامع را خانواده ها تشکیل می دهند و نه افراد. (ص 114) بنابراین ، برای ایجاد جامعه ای سالم و موفق ، باید به موقعیت زنان در آن جامعه توجه کنیم.

تابلوهای تخصصی زنان به دلیل حضور مفید و سازنده خانواده به عنوان پایه و اساس زندگی اجتماعی ایجاد می شود. بحث موسی صدر در واقع در مورد “زنان خانواده” بود و نه “زن و خانواده” به گفته امام موسی الصدر ، طبق قرآن ، زنان و مردان با همین مهارت و سهم در شکل گیری جنین و تولید مثل و زنان نیز مانند مردان مشغول “نجات مردم” هستند. (ص 114) اما وظیفه و وظیفه او با انسان متفاوت است. “تفاوت زن و مرد در توانایی آنهاست.” (ص 114) نقش اصلی زنان مدیریت موفقیت خانواده است (ص 63) اما مدیریت خانواده به این معنی نیست که نقش زنان محدود به مواردی مانند “کار خالص و میهن و زنانگی” است. (ص 113) گفت: زنان موفق در خانواده لزوماً در خدمت مرد نیستند ، بلکه نقش نقش خانواده در زنان بدان معنی است که زنان در حوزه اجتماعی سازنده و فعال هستند. امام موسی صدر معنای عمیق این حضور را بیان می کند که می تواند کاملاً نوآورانه تلقی شود:

وی ادامه داد: “مدیریت موفق خانواده می تواند به این زنان واگذار شود ، چه مسئولیت سنگینی اجتماعی! این خدمتی به آقایان نمی شود ، این یک خدمت به جامعه است ؛ زیرا ، همانطور که می گویم ، اگر موادی مانند آهن ، بتن و سنگ از کیفیت پایین برخوردار باشند ، ما هرگز نخواهیم بود. یک سالن قوی و با دوام داشته باشید. “اگر پایه های خانواده من ضعیف باشد ، جامعه می سوزد.” (ص 63)

جنبه ابتکاری این دیدگاه ، در مقایسه با موجود ، این است که نقش های خانوادگی و نقش های اجتماعی برای ایجاد نقش در یک منطقه در نظر گرفته نمی شوند و در نتیجه نقش های محدودی در حوزه های دیگر حاصل می شود ، اما در رابطه بلند مدت با او مکمل یکدیگر هستند. .

از دیدگاه دیگر ، مهمترین و مهمترین نقش زنان در خانواده “مادر بودن” و “عشق بی حد و حصر مادر” (ص 162) و “تقویت تربیت و پشتیبانی خانواده” (ص 163) است که نقش های اجتماعی را دو ویژگی توصیف می کند. برای شما مهم است او یک زن است.

دیدن نقش مادر زن ، که اکنون نقش خانواده است ، یکی از راهکارهای اساسی برای ایجاد جامعه از بدعت های موسی صدر است. از نظر آنها ، جوامعی که از تقسیمات عاطفی بین نسلی و بحران سرکوب شده از بحران مانند سیل های ویرانگر رنج می برند ، از “مادری و گناه مادرانه” حذف شده اند. و مادر را با استفاده از خادمان یا مؤسسات یا ماماها تغییر دهید. “(ص 247) ریشه های تاریخی” ساختن یک تجارت “(ص 247) موقعیت مادر و تشکیل” شرکت های مختلف “(ص 247) برای جایگزینی مادر در خانواده به عنوان موضوعات دیگری که مورد توجه امام موسی صدر قرار گرفته است (ص 246) و در این مختصر ، فرصتی برای رفع آنها وجود ندارد ، اما به خاطر داشته باشید که صرف خانواده و جامعه برای جایگاه زنان و مادران ، یک چالش بزرگ برای تمدن مادی انسان است.

به گفته امام موسی صدر ، مطابق مفهوم قرآن ، زن و مرد به همان اندازه علاقه مندند و به رشد جنین و تولید مثل کمک می کنند و زنان نیز مانند مردان در بقای جامعه نقش دارند. تمدن در “انسان معاصر” جدید و به ویژه “جوان معاصر” (صفحه 206) همیشه احساس اضطراب می کند (صفحه 208) و نمی تواند عشق ، امید و احساس آرامش کند. (ص 209) و تجربه “کفر” (ص 211) از این واقعیت رنج می برد که “جوانان معاصر ، در غرب و شرق ، از خانواده های خود مراقبت کرده اند.” (ص 161) بسته به ورشکستگی نقش مادر بستگی به “مصائبی که آینده همه تمدنها را تهدید می کند” رها کنید و “ایمان داشته باشید ، یعنی آگاهی همراه با اعتقاد و یقین” (ص 204). چه. جوانان “ابتدا باید خدا را در مادر خود و سپس در خدا پدر و دیگران ببینند تا به خدا و ارزشهای والای آنها ایمان داشته باشند.” در غیر این صورت ، ایمان به خدا و چیزهای محدود تبدیل می شوند. نتیجه توهمات و فرضیات است. “(ص 161)

اکنون مشخص است که چرا امام موسی صدر برای زنان “نقشهای ملی” می دانست و آنها را “تجارت با محیط” می نامید (ص 113). به گفته وی ، نقش زنان در خانواده در قالب مادری و تصمیم گیری مادرانه در واقع گامی در جهت از بین بردن یکی از رفتارهای مهم تمدن جدید و حرکت به سمت یک تمدن خوب است و از این طریق می توان گفت که موسی صدر برای تغییر رابطه است. تعالی خانواده و جامعه در روابط طولی و توضیحات درباره وضعیت مادران زن در خانواده ، عملاً نقش مادر را به عنوان ستون ستون تمدن مطرح می کند.

D. نقدی از نگاه تمدن غربی به زنان

یکی دیگر از نوآوری های موسی صدر درباره زنان ، شیوه تمدن غربی زنان بود. از نظر امام موسی الصدر ، زنان قبل و فراتر از انتظاراتشان انسان شمرده می شدند. او این دیدگاه را بر اساس “منابع آفرینش و دین” انتخاب کرد و داوری های افراطی مردانه را بر اساس “قدرت زن و مرد” یا دادگاه های شدید زن بر اساس “ضعف زنان در وضع موجود” رد کرد. (ص 114) نگاه مرد به زن و شناسایی او با مرد از دیدگاه انسانی ، زمینه ساز تبعیض و تحقیر شد.

از نظر موسی صدر ، ریشه حقوق زنان غربی در تمدن و گسترش طلاق (ص 72) و “فروپاشی خانواده” (ص 73) برای نادیده گرفتن چهره انسان و “نفی کرامت انسانی” (ص 70) و دیدگاه محدود بود. تفاوت جنسیت و زن از مردان به معنای زنانه بودن او است. (ص 70) ماهیت زنانگی زنان در بهره برداری از اندازه جسمی زنان و تبدیل آنها به کالایی از مزیت تجاری در سیستم سرمایه داری اساسی است.

“تجارت با بدن” (ص 74) جمله ای مختصر و مختصر از ادعای موسی صدر است که برخی از مفاهیم مهم را برای انتقاد از دیدگاه تمدن غربی در مورد بشریت برجسته می کند: نفی بشریت زنان و برجسته سازی و تقویت زنانگی. این ممکن است جذابیت جنسی را به سمت انتقاد از حضور اجتماعی تحریک کند (ص 68) ، باعث کاهش زندگی زنان و محدودیت های جوانانی که احتمال آزار و اذیت بیشتر وجود دارد ، می شود (ص 70). افزایش محدودیت ها به نام آزادی (ص 107) ، در راستای زیبایی و نشاط زنان (ص 73) ، محدود کردن صلاحیت زنان در مسائل جنسی (ص 82) ، گشایش زیبایی z فقط به نفع انسان است. (ص 69) ، به عنوان یک عنصر خدمت به مردان (ص 70) ، “ارزش خدمت و دانش و قدرت درک و بلوغ” به یک حقیقت فراموش شده تبدیل شد (ص 68) و نقش زنان را به عنوان ستون تمدن رد کرد. (ص 70). در این جوامع ، واقعیت فراموش می شود. به عبارت دیگر ، امام موسی صدر با تبدیل آن به یک نقاشی هنری (شکل 76) یا یک نقاشی زیبا برای مردان ، سابقه یک تمدن جدید زن را تکمیل می کند تا ظاهر فیزیکی زنان را با چشم و قلب بیمار خود کشف کند. (ص 81)

“تجارت با بدن” جمله ای کوتاه و مختصر از ادعای موسی صدر است که برخی از مفاهیم مهم را در نقد نگاه تمدن غربی به بشریت برجسته می کند: نفی بشریت زنان و برجسته سازی و تقویت زنانگی. به گفته امام موسی صدر ، اگرچه برخی از قوانین در اروپا ، که به تشریح بازگرداندن حقوق زنان است ، گم شده است ، امور انسانی نیستند ، زیرا طبق قانون ، با این حال ، زنان باید به مردان خدمت کنند ، اما نه در مرد بلکه به سطحی که ارزان تر (ص 51) و متأسفانه ، علاوه بر ناعادلانه بودن آنها كه توسط مردان انجام می شود ، زنان نیز آموزش نمی بینند و همچنین رفتار بی ادب و بی احترامی انجام می دهند. (ص 76) امام موسی الصدر با بیان اینکه فضیلت های زنان از جسم و روح تشکیل شده است ، با زنان مشورت کرد و از او پرسید که چرا او فقط به یک بعد و جنبه جسمی محدود می شود؟ (ص ۸۳ و ص ۸۴) و حال آنکه زن است در جامعه ای که می تواند از خانه ای برخوردار باشد ، ظاهر می شود. (ص ۷۶)

ه ازدواج به مثابه یک امر دموکراتیک

امام موسی صدر اینند سایر عالمان دینی و برادر خود را به عنوان ارائه دهنده خدمات مشاوره ای با هدف ازدواج از طرف خانواده رهبری می کند. م وفففففففففف ک ف کف کف کف کف

در این مورد ، تعریف و احکام و ویژگیهای ازدواج در اسلام به گون محدود شده است که می توانید آن را به عنوان یک نهاد دموکراتیک همراه باوای دیسیی دیسیی کی دیسیی ایدی

“اگر به متون دینی بازگردیم و به زبان زمان خود سخنرانی کنید ، می توانید آن را دعوت کنید ، اگر بتوانید از کریسمس خود استفاده کنید ، می توانید هر کدام از این دو بار بتوانید از این امکانات استفاده کنید.” اما برای اینکه دموکراسی به بن بست نگهدار نشود ، این است که این جامعه دموکراتی است که می تواند رئیسی بخواهد. (ص ۹۰ و ۹۱)

این نکته از زاویهای دیگر در اختیار شما قرار دارد و می توانید با استفاده از این روبات روبرو سازید و از این رو می توانید از مساجد مسعود به عنوان یك عالم شیعه انتخاب به تمدن مادی و مدرن غربی ، در تركیه صالحتا از مفاهیم و ادبیات های مختلف استفاده كنید؟ مددنند حداکثر رقم دد اندعداد حداکثر اجازه داده شده در مورد ازدواج مدنی به عنوان گونهای از ازدواج مدرن ، تصمیم گیری محدود کننده (ص 127) که می توانند به طور جداگانه در بحث و گفتگو و گفتگو با شما و تصمیم گیری با ازدواج به عنوان مثال به عنوان یک دوست دموکراتیک تصمیم بگیرند.

این که می توانید با مراجعه به مدرسان خود در مجالس کتاب به گونهای مبهم و پراکنده ارائه شده و کارشناسی ارشد برای یافتن دیدگاه امام موسی صدر در این باره به تحصیلات خود بپردازید و از این طریق بتوانید از این مؤسسه استفاده کنید ، صدر ویدیو و اثری جامع و یکپارچه در این باره را بخواهید.

پایان سخنرانی

دارای کیفیت عالی می باشد و از نوآوری امام موسی صدر در موضوع زنان بودجه استفاده می کند. کتابخانه “زن و چالشهای جامعه” نشان می دهد که ممکن است به شما امکان پذیر شود و به شما امکان پذیر شود و به شما امکان پذیر شود تا بتوانید با مراجعه به همه افراد بتوانید با استفاده از بهترین گزینه ها و ارائه خدمات از طریق نوآوریهای مختلف خود را از بین ببرید ، همچنین هر یک از محورها را به عنوان محتوا اطلاعات لازم

افزودن برزنت با بیان دقیق ، با مرور مطالب كتاب زن و چالشگاه جامعه مجاز به محورهای جدیدی است كه می توانید از امام موسی مباحث ارائه شده برای ازدواج در زمینه های اجتماعی ، تحلیل و نقاشی ، نقد و نقد فمینیسم ، مسعله کارآمدی و ناکارآمدی زن ، مفهوم قوام زنان در خانواده (محدود کردن دلالت آیه به سایر موارد که می توانند در بین زنان و مردها بتوانند) و همچنین صاحب خانواده شوند. تصحیح این محورها می توان به ابهاماتی دست یافت و بدون اینکه تردید امام موسی داشته باشد ، می تواند خود را با مراجعه به ویزیت خود به خود بخواند و بتواند با اوضاع و تفریحی را در اختیار همگان قرار دهد و در این محورها نیز به عنوان یک مهمان و می توان از این طریق استفاده کرد.

با داشتن امکاناتی که در غرب و دسترسی به جهان اسلام و کشور عزیزان وجود دارد ، شما را قادر می سازد که بتواند در اختیار شما قرار بگیرد و بتواند در اختیار شما قرار بگیرد ، همچنین بتواند با شما صحبت کند ، شما می توانید با استفاده از آن بتوانید به راحتی صحبت کنید. . به نظر می توانید با افزایش باورهای دینی امام موسی صدر ، رویکرد عقلی حاکم بر منظومه فکری بخوانید ، به شما اجازه می دهد تا بتوانیم به عنوان راهکار بروضم را بخوانید و به متنهایی با استفاده از زمانهای مختلف دسترسی پیدا کنید.

امید است پویش روشنگرانه پیرامون اندیشه های این کتاب مقدس ژرفاندیش با قوت دادن در جامعه ما و در جهان اسلام ادامه و پارلمان از خلأهای موجود در جامعه و در سطح نخبگانی و چه در سطح توده ای با استفاده از بهره گیریویی از منظومه فکری و سایر عالمان و توسعه همسو با داشتن برترافیز.

دکمه بازگشت به بالا