نقش پررنگ قضات زن در افزایش صلح و سازش در پرونده‌ها – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

نقش پررنگ قضات زن در افزایش صلح و سازش در پرونده‌ها - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، دادگاه شغلی پرخطر، حساس، مهم و درخور جایگاه خود است. دستیابی به سمت قاضی کار دشواری است، زیرا مستلزم سال ها تحصیل است، محیط کار و شرایط کاری در برخی موارد طاقت فرسا است، در حالی که دشواری های این مسیر برای قاضی های زن افزایش می یابد.

اگرچه تعداد داوران مرد از قضات زن بیشتر است و اکثر افراد جامعه فکر می کنند زنان نمی توانند قاضی باشند، اما باید گفت که تعداد قضات زن در ایران بسیار چشمگیر و خاطره انگیز شده است. ورود به عرصه قضات برای زنان بسیار سخت است و سخت گیری های بیشتری می شود، اما قاضی های زن در این موقعیت سخت و صبور هستند و توانسته اند به پرونده های مهم قضایی رسیدگی کنند.

در همین راستا السادات میرموسایی رئیس مجتمع شورای حل اختلاف شهید بهشتی استان کرمان 32 سال سن دارد و از سال 1397 در این مجتمع مشغول به کار است و مجموعه چند نکته را می گوید.

اسماء السادات میرموسایی درباره رفتار مراجعین با قاضی زن گفت: مراجعین به ندرت با قاضی زن در مسائل حقوقی ملاقات می کنند و حضور قاضی زن در اولین جلسه برای برخی افراد تعجب آور است و برای برخی قاضی زن نیز تعجب برانگیز است. یک سورپرایز افرادی هستند که این موضوع را دوست دارند و نظر مثبتی دارند.

وی افزود: زن با دیدن قاضی زن احساس امنیت و درک بیشتر می کند و به راحتی درد و دل می کند و همیشه از حضور قاضی زن احساس رضایت می کند. مراجعین از حضور یک قاضی زن هنگام بحث در مورد مسائل خانوادگی استقبال می کنند.

ناظر مجتمع شورای حل اختلاف شهید بهشتی استان کرمان درباره صلح و سازش در پرونده های خانوادگی گفت: در مجتمع شهید بهشتی 5 شعبه شورای حل اختلاف وجود دارد که کارکنان این شعب می توانند 284 پرونده را در ویژه حل کنند. شعبه حل اختلاف خانواده در چهار ماه اول سال هم اکنون با سازش متوقف شوید.

وی ادامه داد: صلح و سازش در پرونده های خانوادگی و جلوگیری از طلاق و فروپاشی نهاد مقدس خانواده از اولویت های اصلی شورای حل اختلاف است و در راستای صیانت از جامعه و امنیت خانواده همه دستگاه ها باید از متلاشی شدن زندگی زناشویی جلوگیری کرد.»

میرموسایی ادامه داد: کارکنان شورای حل اختلاف در مجتمع ویژه خانواده با استفاده از نفوذ کلام، بصیرت و صبر توانایی مشاوره و سازش صحیح را دارند که در نتیجه زمینه کاهش طلاق از طریق حداکثر افزایش فراهم می شود. صلح و سازش بین زوجین در پرونده های خانوادگی نیز اگر زوجین در هر مرحله از رسیدگی به صلح و سازش برسند، علاوه بر مختومه شدن یک یا چند پرونده در دادگاه، از سایر درگیری ها نیز جلوگیری می شود.

ناظر مجتمع شورای حل اختلاف شهید بهشتی استان کرمان گفت: در اجرای حکم با پرونده ای مواجه شدم که زن و مردی با 3 فرزند به دلیل اختلاف در مرحله جدایی بودند که مشاوره و راهنمایی های لازم پس از گذشت 4 سال از پرونده های صلح و سازش به پایان رسیده است. آشتی، و بسیاری از پرونده ها قبل از اجرای حکم بسته می شوند.

رئیس مجتمع شورای حل اختلاف شهید بهشتی استان کرمان گفت: در دادگاه خانواده با ریاست رئیس دادگاه به پرونده های خانوادگی مانند طلاق، مهریه، نفقه شعبه های شورای حل اختلاف می گویند. در صلح و آشتی معمولا شعبه سه بار برای صلح و سازش تلاش می کند. رسیدگی به آن به دادگاه صالح باز خواهد گشت و ما همیشه سعی می کنیم در این پرونده صلح و سازش کنیم.

دکمه بازگشت به بالا