نفس بازار گاز اروپا در سینه حبس شد

سقوط تقاضای اروپا برای گاز به پایین‌ترین رکورد ۱۰ ساله

با ورود صنعت گاز نروژ به دوره تعمیرات سنگین، بازار گاز اروپا با وضعیت بحرانی روبرو شده است.

به گزارش میجیک، از اواخر مرداد ماه، حدود سه هفته، اروپا جریان گازی معادل نیاز روزانه ایتالیا یا فرانسه را از دست خواهد داد. تعمیرات تاسیسات گاز در طول تابستان که معمولا تقاضا کمتر است رایج است، اما زمان تعمیرات اخیر برای منطقه حیاتی بوده است زیرا اروپا تغییرات شدید قیمت را تجربه می کند.

بازار گاز اروپا به ویژه به اختلالات عرضه در تابستان امسال حساس است، زیرا امواج گرمای شدید در سایر نقاط جهان رقابت برای خرید گاز را افزایش می دهد. پس از حمله اوکراین به مرزهای این کشور، تجار نیز در حال آماده شدن برای مهار جریان گاز روسیه هستند. احتمال تشدید درگیری در خاورمیانه می تواند مشکلات دیگری را نیز به همراه داشته باشد.

فلورانس اشمیت، استراتژیست انرژی اروپا در رابوبانک می گوید که اروپا در حال حاضر با مشکل مواجه است. هر گونه تغییر در فصل تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده می تواند در دسترس بودن گاز را مختل کند و باعث نوسان شدید قیمت های بازار در سال جاری شود.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال 2022، نروژ با اتکا به اکوینور به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز اروپا از روسیه پیشی گرفته است.

در دور قبلی تعمیر و نگهداری، تغییرات برنامه در فرآیند تعمیر رایج بود. تعمیرات شامل تعادل دقیق فشار لوله است و پیچیدگی نصب و محیط سخت دریای شمال به این معنی است که کار اضافی غیرعادی نیست. اهمیت فصل تعمیر و نگهداری برای امنیت انرژی اروپا در تابستان گذشته برجسته شد، زمانی که تعمیر و نگهداری برنامه ریزی نشده در برخی از تاسیسات نروژی باعث افزایش قیمت ها شد. اخیراً، کشف یک ترک کوچک در یک لوله در میدان اسلیپنر رایزر در اوایل ژوئن باعث اختلال در عرضه به بریتانیا و افزایش قیمت ها شد.

با این حال، طبق گزارش بلومبرگ، ذخایر گاز اروپا در سال جاری پرتر از حد معمول است و دو ماه زودتر از موعد مقرر به ظرفیت 90 درصد رسیده است که می تواند سپری در برابر کاهش های کوچکتر باشد. علاوه بر این، اروپا به سرعت در حال افزایش ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر خود و ایجاد زیرساخت های گاز طبیعی مایع برای واردات سوخت از مناطق دیگر است. از این گذشته، اروپا چند هفته با شروع رسمی تابستان فاصله دارد که معمولاً تقاضا افزایش می یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا