مطالب عمومی

نخستین انتخابات عراق در عصر بدون حاج قاسم

یک تحلیلگر سیاسی در بغداد به نویسنده می گوید: «در انتخابات آینده ، آرایش سیاسی تغییر چندانی نخواهد داشت و بعید است که ائتلافی مانند انتخابات 2010 و دولت دوم نوری مالکی دست اصلی را برای تشکیل دولت به دست آورند. “به نظر من ، رقابت رقابت است. پس از تشکیل پارلمان نحوه تشکیل ائتلاف اکثریت مهم است.
دکتر. صالح محمدی ، تحلیلگر ارشد عراقی نیز بر نویسنده تأکید کرد: “با تغییر قانون انتخابات ، شانس شفافیت و صحت انتخابات افزایش می یابد ، حتی اگر به دلیل ساختار فساد ، همچنان امکان تقلب وجود داشته باشد.” برعکس ، در مناطقی که اعتراضات 2018 گسترده است ، مانند نصیریه ، شانس نامزد مستقل بیشتر است و این می تواند نقطه عطف انتخابات 2021 باشد.
من همچنین در هنگام زیارت اربعین با تحلیلگر دیگری صحبت کردم ، او معتقد بود که سادریست شانس بیشتری دارد زیرا در شهرهای کمتر شلوغ می توان از نیروهای مقتدی صدر استفاده کرد ، بنابراین نامزدها شانس بیشتری داشتند.

انتخابات عمومی عراق در آن دوران بدون زیارت قاسم بود

از انتخابات 2018 تا انتخابات زودهنگام 2021
انتخابات پارلمانی عراق در سال 2018 که در پی خروج آمریکا از برجام برگزار شد ، برای ایران و ایالات متحده بسیار مهم است. تهران در حالی که در بغداد قدرت داشت ، به دنبال این بود که پنجره عراق برای فعالیت های اقتصادی به عنوان مقصد اصلی صادرات باز باشد و بر تحریم ها غلبه کند و واشنگتن با تشکیل دولت جدید سعی کرد از فعالیت های فزاینده ایران جلوگیری کند. حلقه تحریم را محکم کنید. البته نتایج انتخابات غافلگیر کننده بود ، زیرا همه رای دهندگان کمتر از 44.5 درصد بودند و هیچ ائتلاف یا حزبی نمی توانست اکثریت زیادی را برای تشکیل دولت به دست آورد. سرانجام ، در 24 نوامبر 2016 ، پس از توافق بین نمایندگان پارلمان و تشکیل ائتلاف اکثریت ، برهم صالح ، یکی از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق ، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. کابینت درست کرد.
عادل عبدالمهدی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود با روزنامه نگاران عراقی در 21 نوامبر 2016 در مورد تحریم های آمریکا علیه ایران اظهار داشت: تحریم های آمریکا علیه ایران تصمیم عراق نیست. این تصمیم} ایالات متحده} یکی از تصمیمات و تحریم های بین المللی بر اساس منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه هایی نیست که عراق می خواهد اجرا کند. عراق بخشی از سیستم تحریم های آمریکا نیست. “
نخست وزیر عبدالمهدی و موضع خشم وی از آمریکا ، او را بر آن داشت تا در این ملاقات شفاهی و کتبی پاسخ دهد. مقامات آمریکایی تهدید کرده اند که هزینه سنگینی را برای دفتر عبدالمهدی پرداخت خواهند کرد.
30 اکتبر 2009 یک سال پس از به قدرت رسیدن عبدالمهدی ، تظاهرات بسیاری علیه فساد و تبعیض در عراق آغاز شد و خواستار اعطای حقوق به همه مردم شد. این بار اما اوضاع متفاوت بود و تعداد زیادی کشته ، زخمی و آسیب دیده شدند. هیچ سخنی از آیت الله العظمی سیستانی و یا هیچ شخصیت دیگری روحیه عراق را آرام نکرد ، همسایگان غربی آن را در وضعیت ناآرامی و بی ثباتی قرار داد و سلول های داعش را در استان دیالی فعال کرد.
در پاییز 1397 ، چند ماه پس از انتخابات ماه مه ، مردم آمریکا بسیار خوشحال شدند. در سالروز تسخیر سفارت آمریکا در تهران ، کنسولگری ایران در عراق مورد حمله قرار گرفت!

انتخابات عمومی عراق در آن زمان بدون زیارت قاسم بود

تغییر رویکرد آیت الله سیستانی در انتخابات 2021

8 آذر 1398 عادل عبدالمهدی پس از خطبه نماینده مراجع استعفای خود را اعلام کرد و نوشت: من خطبه مراجع بزرگ دینی را شنیدم که می گفتند: روزی روزگاری و برای جلوگیری از خونریزی [مردم] پارلمان باید در مورد منافع عراق تجدید نظر کند و از خون کودکان عراقی مراقبت کند و از ناآرامی ها و تخریب های بیشتر جلوگیری کند. ” به دلیل این تقاضا و عجله برای انجام این کار ، استعفای دولت فعلی را با نامه رسمی به مجلس موکول می کنم.
پنج ماه پس از استعفای عبدالمهدی ، در 12 آوریل 2016 ، مصطفی کاظمی برای تشکیل کابینه مأمور به انجام انتخابات منصوب شد ، که آیت الله سیستانی خواستار جلوگیری از فساد و ناکارآمدی بود.
در انتخابات 2021 در عراق ، آیت الله سیستانی با رویکرد “مشرق الوعیه ؛ مشارکت آگاهانه” از عموم مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کرد ، در حالی که در انتخابات 2018 ، او چارچوب کلی را اطلاع نداد و از صراحتا از آنها دعوت می کند تا در انتخابات شرکت کنند.
آیت الله سیستانی ، در بیانیه ای در تاریخ 28 اکتبر 1400 ، گفت: “مقامات عالی مذهبی خواستار مشارکت آگاهانه و مسئولانه در انتخابات پیش رو هستند. و دستان فاسد و نالایق را از مفصل های اصلی دور نگه دارید ، غنایم آنها را بشناسید. این می تواند هنگامی که رای دهندگان ، به طور جمعی ، آگاهانه و فعال در انتخابات شرکت می کنند و بهترین انتخاب ممکن را انجام می دهند. “در غیر این صورت ، شکست پارلمان های قبلی و دولت های نوظهور را تکرار می کند.”
این ادعا اساساً با ادعای مقدس در 5 مه 2016 ، که توسط شیخ عبدالمهدی کربلایی ، امام جمعه کربلا در نماز جمعه روایت شده است ، متفاوت است. در این بیانیه آمده است که “انتخابات نتوانست انتظارات مقامات عراقی و عموم مردم را در انتخابات قبلی برآورده کند …” او فریب خورده و فاسد نبود. وی گفت: “این ادعا که چارچوب را اعلام می کند اما هیچ توصیه یا دعوت مشخصی برای شرکت در انتخابات ندارد و جنبه منفی بر جنبه مثبت آن بیشتر است.

اولین انتخابات دوران بدون حاج قاسم
انتخابات عمومی 1400 عراق و دومین انتخابات پس از پاکسازی عراق از داعش ، اولین انتخاباتی بود که نقش شهید حاج قاسم سلیمانی را نداشت. ایران همچنان با تحریم های بزرگ و فشارهای اقتصادی روبرو است ، دولت جدید ایران در حال ایجاد و ارزیابی وضعیت است ، ایالات متحده با خروج نیروهای خود از افغانستان بر طالبان حکومت کرده و شرق ایران ناپایدار است ، واشنگتن سیاست خارجی چین در مدار است و حداقل اگر از سیاست حداکثر فشار علیه ایران دور باشید ، اما همچنان سیاستهای کاهش نفوذ ایران را دنبال کنید ، از این رو انتخابات عراق یک معیار جدی برای دو بازیگر اصلی عراق است.
متن انتخابات 2021 در عراق رقابت ائتلاف ها ، احزاب و بلوک های سیاسی برای کسب قدرت و وزارتخانه های بیشتر است ، اما این مسابقه عرصه ای از نقش ها و رقابت قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای است: ایران ، امارات متحده عربی ، ترکیه و تعدادی دیگر عربستان سعودی ، انگلیس به طور سنتی و البته ایالات متحده با رویکرد خود برای کنترل و تنظیم صحنه عراق. عصر بدون حاج قاسم!

1717

دکمه بازگشت به بالا