نامه خاندوزی به مخبر در تشریح آخرین وضعیت خزانه دولت سیزدهم

دولت سیزدهم

وزیر اقتصاد و دارایی در نامه ای به سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به نهایی شدن حساب خزانه 4 ماهه در پایان تیرماه 1403 اعلام کرد: بدهی خزانه بابت حقوق بانک مرکزی. صفر است و خالص تقاضای خزانه سازمان برای یارانه 8 هزار میلیارد تومانی هدف گذاری شده است که با موجودی نقدی 18.5 هزار میلیارد تومان مثبت می شود.

به گزارش میجیک، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی در نامه ای به محمد مخبر، سرپرست رئیس جمهور، آخرین وضعیت حساب های خزانه در پایان دولت سیزدهم را تشریح کرد.

نامه وزیر اقتصاد به شرح زیر است:

همزمان با نهایی شدن حسابهای خزانه داری 4 ماهه در پایان تیرماه 1403 و در آستانه روز اجرا، رئیس جمهور محترم و منتخب به شرح زیر توجه داشتند:

(1) بر اساس بیانیه خزانه دولت، پس از پرداخت 671 هزار میلیارد تومان، هزینه بودجه کل دولت در چهار ماه، بدهی نقدی حقوق بانک مرکزی است. صفر و خالص تقاضای خزانه سازمان هدفمندسازی یارانه ها حدود 8 هزار میلیارد تومان است که با وجود مانده نقدی 105 هزار میلیارد تومانی در مجموع نزدیک به 18.5 هزار میلیارد تومان مثبت خواهد بود. زمانی که در مرداد ماه 1400، یعنی آغاز سلطنت شهید رئیسی، 53 فقره اقدام علیه بانک مرکزی برای حقوق «آینده» صورت گرفت.

(2) سهم بدهی و اوراق قرضه دولت از محل منابع بودجه عمومی از 35 درصد در سال پایانی دولت قبل به 16 درصد در سال پایانی دولت شهید رئیسی کاهش یافته و طبق قانون بودجه سال 1403 به این میزان خواهد رسید. 10 درصد

(3) در خصوص آزادسازی اوراق قرضه دولتی در آینده، بر اساس اطلاعات خزانه دولت، از حدود 250 اوراق قرضه، تقریباً 70 درصد ظرفیت اوراق در سال جاری برای دولت 14 باقی مانده است، در حالی که در سال 1400 حدود 57 درصد از اوراق قرضه در قانون بودجه 1400 «رهبر چپ برای دولت شهید هست» تصویب شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا