موافقت کمیسیون عمران با وزیر پیشنهادی نیرو

موافقت کمیسیون عمران با وزیر پیشنهادی نیرو

سخنگوی کمیسیون سازندگی مجلس از موافقت این کمیسیون با پیشنهاد وزیر نیرو خبر داد.

به گزارش میجیک، عبدالجلال ایری نظر کمیسیون ساخت و ساز درباره عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو را اینگونه قرائت کرد:

مقدمه:

شرایط کنونی به گونه ای است که در هر دو حوزه آب و برق با چالش های اساسی مانند عدم تعادل آب و برق، توسعه نیافتگی شبکه فاضلاب و فرسودگی شبکه توزیع آب و برق مواجه هستیم که این امر با موانع اساسی برای رونق مواجه بوده است. و توسعه کشور به حدی است که حاکم در سال 1402 مقام معظم رهبری فرمودند: «کمبود سوخت، برق و آب کشور را دچار مشکل می کند». با این توضیح، کمیسیون عمران با حساسیت عملکرد وزارت نیرو در تحقق اهداف و اجرای وظایف قانونی در حوزه آب، فاضلاب، رکن اصلی شورای اسلامی در حوزه عمران شهری و روستایی است. و توزیع برق شهری و روستایی که یکی از مولفه های عمران شهری و روستایی می باشد را رصد و درخواست می کند. اکنون که آقای عباس علی آبادی با انتخاب دکترای پزشکی به ریاست جمهوری اسلامی ایران برای بالاترین سمت وزارت نیرو معرفی شده اند، نتایج بررسی صلاحیت های این مسئولیت مهم و بر اساس شاخص های کارشناسی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

الف- هر چند عملکرد در مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عدم مسئولیت پذیری مورد انتقاد است، اما سوابق مدیران و بزرگواران مذکور در زمینه فعالیت وزارت نیرو و موفقیت فی نفسه. برنامه کفایت یکی از نقاط قوت ذکر شده برای تصدی پست های بالا در وزارت نیرو است.

• با توجه به ارزیابی کارشناسی معاونت نظارت که در اجرای ماده (202) و در راستای حمایت از کمیسیون تخصصی و نمایندگان انجام شد، بخشی از نجات یافته از اسناد بالادستی و قوانین مرتبط از جمله پیشرفت هفتم. در این طرح، مصوبه دائمی برنامه توسعه کشور و وظایف قانونی وزارت نیرو در برنامه ای که توسط آقای عباس علی آبادی نوشته شده، اشاره ای نشده است که ایشان با حضور در جلسات کمیسیون و اطلاع رسانی، متعهد به تحقق این اهداف هستند. و به تعهدات قانونی عمل کند. مهمترین آنها موارد زیر است:

1. بخش آب در مقایسه با بخش برق کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در هماهنگی های بین سازمانی، تنها ظرفیت شورای عالی آب راضی کننده است و سایر دستگاه های ذیربط در نظر گرفته نمی شوند و برنامه اقدام موثری برای توسعه و بهسازی شبکه های فاضلاب و بازیافت، مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاها وجود ندارد. تامین مالی صنعت شیرین سازی آب، اجرای سیستم های تله متری و کنترل از راه دور و ایجاد بازار فاضلاب دیده نشده است و مسائل کیفیت آب، مدیریت و اقتصاد آب و دیپلماسی آب به طور موثر مورد توجه قرار نگرفته است.

2. تداوم و توسعه برخی از تجربیات موفق وزرای قبلی از جمله تقویت تالار سبز برق، رهاسازی برق تجدیدپذیر از شمول مدیریت مصرف در زمان اغتشاشات، اصلاح ساختار و روابط مالی شرکت توانیر با وزیر. انرژی، توسعه تبادل بین المللی برق، و دیگران – دیگر گرفته نشده است

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون عمران با عنایت به برگزاری جلسات متعدد و استماع توضیحات و تعهدات شفاهی جناب آقای عباس علی آبادی در تکمیل برنامه پیشنهادی و تعهد ایشان به تحقق اهداف کمی و تکالیف قانونی، صلاحیت فرد را برای تصدی این سمت تایید کرد. وزارت نیرو.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا