برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

مقایسه انواع ال ای دی نواری پکسلی از نظر نوع تراشه دیجیتال

تفاوت ال ای دی آر جی بی و ، ال ای دی ها دیودهای نورافشانی هستند که وظیفه آنها تبدیل مستقیم انرژی الکتریکی به نور می باشد. این تبدیل انرژی از طریق حرکت الکترون ها درون ماده دیود انجام می گیرد. ال ای دی ها به دلیل کارایی زیاد و مصرف کم انرژی اهمیت بسیاری دارند به همین جهت نیز در چند سال اخیر به سرعت جایگزین منابع نوری معمولی گشته اند. امروزه انواع مختلف ال ای دی ها همچون ال ای دی های آر جی بی و ال ای دی های دیجیتال در صنایع و زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

Rgb پیکسلی | ال ای دی استریپ

لازم است بدانید ال ای دی های دیجیتال با نام های مختلفی همچون ال ای دی هوشمند ، ال ای دی پیکسلی و یا ال ای دی آی سی دار شناخته می شوند. این ال ای دی ها اغلب به صورت نوارها و یا رشته های چند متری راهی بازار می گردند. اما همانطور که گفته شد ال ای دی ها انواع مختلفی دارند که هریک از آنها ویژگی ها و همچنین کاربرد های مخصوص به خود را نیز دارند. در سایت ترب دو نوع ال ای دی آر جی بی ( معمولی ) و دیجیتال ( هوشمند ) را همراه با بیان ویژگی ها و کاربرد های آن معرفی و مقایسه کردیم.

انواع ال ای دی آر جی بی

عبارت آر جی بی (RGB  ) مخفف کلمات قرمز (R) ، سبز (G) و آبی (B) می باشد. در واقع ال ای دی آر جی بی ترکیبی از سه ال ای دی با رنگ های اصلی می باشد که با ترکیب این رنگ ها می توان بیش از 16 میلیون رنگ را تولید نمود. در ادامه انواع ال ای دی آر جی بی را معرفی خواهیم نمود.

  • .Pseudo RGB این ال ای دی ها معمولا مجموعه ای از چراغ های قرمز ، سبز و آبی جداگانه هستند که می توانند روشن یا خاموش شوند. در واقع ال ای دی ها تنها رنگ های اصلی را ارائه می دهند. به طور مثال می توان بهSuper string ها اشاره کرد.
  • Dumb RGB ( ال ای دی آر جی بی معمولی ). این ها رشته ها ، نوار ها یا پروژکتورهایی هستند که برخلاف نوع قبلی قابلیت تغییر رنگ نیز دارند. نکته قابل توجه آن است که در این نوع ال ای دی ها تغیر رنگ ها به صورت یکپارچه انجام می گیرد. به عبارتی امکان تغیر رنگ تک تک ال ای دی ها وجود ندارد بلکه تمام ال ای دی ها به صورت یکنواخت تغیر می کنند.
  • Intelligent RGB ( ال ای دی آر جی بی دیجیتال ). برخلاف Dumb RGB ، ال ای دی های دیجیتال دارای یک تراشه کنترل (IC) برای هر ال ای دی می باشد. بنابراین می توان رنگ هر ال ای دی را به صورت جداگانه و مستقل از دیگری کنترل نمود. به همین جهت نیز به این نوع ال ای دی ها ال ای دی هوشمند نیز گفته می شود. ساختار ال ای دی های آر جی بی به گونه ای است که تعداد زیادی از دیود ها برروی رشته ای بلند و منعطف به صورت موازی قرار می گیرند. از این ال ای دی ها جهت تصویر سازی در تابلوهای تبلیغاتی ، نورپردازی و پرده دیجیتال استفاده می گردد.

تغیر رنگ و یا تغیر روشنایی با تغییر ولتاژ هریک از ال ای دی های درون مجموعه انجام می گیرد. به عبارت دیگر با تغیر رنگ هریک از کانال های اصلی در یک ال ای دی نواری می توان ترکیب رنگ مورد نظر را تشکیل داد. کنترل کننده های دیجیتال وسیله ای هستند که برای این منظور طراحی شده اند. به این ترتیب به راحتی می توان انواع مختلف رنگ ها را در این نوع ال ای دی به نمایش گذاشت.

مقایسه ال ای دی آر جی بی و ال ای دی دیجیتال

مهمترین تفاوت و مزیت ال ای دی های نواری دیجیتال نسبت به ال ای دی های نواری آر جی بی آن است که تمام نوارهای ال ای دی هوشمند با درایورهای دیجیتال یا همان میکروکنترلرها تجهیز شده اند. وظیفه این درایورها دریافت داده ها از طریق یک گذرگاه دیجیتال و کنترل مستقل یک یا چند ال ای دی می باشد. به همین جهت نیز برخلاف ال ای دی های نواری آر جی بی ، کنترل تک تک ال ای دی ها در ال ای دی های نواری دیجیتال امکان پذیر می باشد.

کنترل این دو نوع ال ای دی نیز از جهاتی با یکدیگر متفاوت می باشد. ال ای دی های آر جی بی معمولی تنها با یک دیمر ( تنظیمگر روشنایی ) قابل کنترل می باشد. ساده ترین نوع این کنترل ها دارای سه کانال تنظیم برای هریک از سه رنگ اصلی در نوار ال ای دی می باشد. از طرف دیگر ال ای دی های آر جی بی هوشمند به یک کنترلر برای کنترل نیاز دارند. انواع مختلف این نوع کنترلرها شامل مستقل ( آفلاین ) ، تابع ( آنلاین ) و موسیقی-رقص نور قابل برنامه ریزی ( کنترل از راه دور ) می باشد.

ساختار یک ریسه ال ای دی

در بررسی ساختار ریسه‌های ال ای دی نواری ، لازم به توضیح است که یک ریسه ال ای دی ، معمولا دارای  نیم اینچ (۱۰-۱۲ میلی متر) عرض و حداکثر ۱۶ فوت (۵ متر) طول می‌باشد. در این نوارها، با استفاده از خطوط برشی که در  هر ۱-۲ اینچ قرار گرفته‌اند، می‌توان با استفاده از یک قیچی، ریسه را به طول‌های مختلفی برش داد.

همچنین از نظر تراکم الی ای دی در این ریسه‌ها، معمولا در هر ۶۰ الی ۱۲۰ فوت، ۱۸ تا ۳۶ ال ای دی در امتداد نوار نصب می‌شود و علاوه براین،  رنگ نور و کیفیت هر یک از  ال ای دی‌ها، تعیین کننده رنگ نور کلی و کیفیت نوار ال ای دی می‌باشد.

لازم به ذکر است که در قسمت پشتی ریسه‌های ال ای دی نواری ، یک چسب دو طرفه اعمال شده است و می‌توان به سادگی آستر را جدا نموده و ریسه مورد نظر را نصب نمود. خوب است بدانید که ریسه ال ای دی  را تقریبا می‌توان روی هر سطحی نصب نمود. به عنوان مثال، در ریسه‌های ال ای دی، از آنجایی که مدار به گونه ای انعطاف پذیر طراحی شده است، امکان نصب بر روی سطوح منحنی و ناهموار نیز فراهم می‌باشد.

دکمه بازگشت به بالا