مطالب میجیک

معیار تقسیم ارث در اسلام جنسیتی نیست – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، سومین نشست از سلسله نشست های علمی با محوریت مسائل، فرصت ها و تهدیدهای زنان و با موضوع «زنان در مدارس اهل بیت» توسط گروه مطالعات زنان دانشگاه بن برگزار شد. بین المللی اهل بیت (آمریکا) برگزار شد. در این نشست حشمت الله قنبری همدانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام، به بررسی موضوع ارث و دیه بر اساس خطبه هشتادم انجیل امیرالمؤمنین علیه السلام پرداخت. نهج البلاغه پرداخت.

وی تأکید کرد: فقدان تحقیقات عمیق و دقیق در این زمینه منجر به جریانی شد که اسلام را نفی کرد و اهل بیت (علیهم السلام) مساله نابرابری سهم ارث و دیه را بین زن و مرد حل کرد. از مبنای غلط و نتیجه تفسیر نادرست آیه 11 سوره نساء که می فرماید: یُوسِیکُمُ خدا ریگان أَوْلَادِکُمْ . لِلذَّکَرِ پسندیدن برانگیخته الُأُنثثییی. دلپذیر ُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَیْنِ فَلَهُنَّ ل مَا تَرَکَ و آن َانَتْ وَاحِدَةً فَلَها النِّصْفُ . وَلِأَبَوَیْهِ لِکُلِّ واحد مِنْهُما السُّدُسُ«در این آیه صحبت از جدایی ارث زن و مرد نیست، بلکه توصیه الهی در میان برادران است، زیرا در ادامه آیه برای هر یک از پدر و مادر 1/6 ارث در نظر گرفته شده است».

قنبری افزود: اگر جنسیت ملاک تقسیم ارث و ارث است، باید ارث هر دو پدر باشد. برار این میراث مادرم است.

این استاد دانشگاه درباره موضوع دیه نیز اظهار داشت: زیان دیده (زن و مرد) در دریافت و پرداخت دیه نقشی ندارند و در واقع با ورثه اختلاف دارند. در دیه ، آنچه مهم است بهره برداری است؛ این بدان معناست که اگر زنی کشته شود ، خانواده اش آسیب جدی اقتصادی نخواهند دید (حتی اگر این ضربه عاطفی شدید باشد) ، هنگامی که مردی کشته شود ، خانواده او با فشار اقتصادی جدی روبرو خواهند شد.

قنبری در ادامه این نشست گفت: مواظب خطبه 80 باشید نهج البلاغه روشن است که این خطبه در یک فضای تاریخی بسیار مشخص ایراد شده است و هدف امام اشاره به زنانی از نوع زنان دوران جنگ داخلی بوده که در تاریخ نقشی (منفی) داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از کلمات اهل بیت علیهم السلام باید با توجه به پیشینه تاریخی آنها تفسیر شود ، گفت: اگر وقوع این کلمات در برخی جنبه های داستان باشد. دیوانه این تلخ تر و پیچیده تر تلقی می شود. زن حکم را در خانه پیامبر رهبری کرد.

از دیدگاه این پژوهشگر تاریخ اسلام، امیرالمؤمنین(ع) مسلماً هدف زنان مسلمان نیست، زیرا او بیش از دیگران و نقش زنان متقی مانند فاطمه زهرا، خدیجه(س) مؤثرتر است. کبری، فاطمه. بنت اسد و زنان تحصیل کرده و مقدس او با ادیان دیگر مانند مریم ، آسیا و…

سخنان قنبری در مورد وجوب مشوره زن در نامه 31 نهج البلاغهاِیّاکَ و مُشاوَرَةَ النِّساءِ دلپذیر رََأَهه. برای اَفْن، و عَزْمَهُنَّ برای وَهْنبر اساس حدیث دیگری از پیامبر در بحار الانوار | او توضیح می دهد که گفته است: إیکَ و مُشاوَرَةَ النِّساءِ جز من جُرِّبَتْ بکَمالِ عَقلٍ; دلپذیر رَأيَهُنَّ یَجُرُّ برای الأفَنِ، و عَزمَهُنَّ برای وَهَنٍ.

مطالب نامه 31 را ترجمه کرد نهج البلاغه وی گفت: “از زن نپرسید مگر اینکه زن به طور کامل آزمایش شده باشد ؛ زیرا نظر زنان منجر به ضعف و عزم راسخ به ضعف می شود.” لازم به ذکر است که امام حسن (ع) تنها فرزند حضرت نبود امیرالمؤمنین، بلکه این اراده به معنای .اگر او وصی وی گفت که امام مسئول خواهد بود و جامعه مسلمانان را رهبری خواهد کرد. از این رو امام به گونه ای تأکید کردند که مسئولان جامعه مسلمانان در مناصب حکومتی از آزار و اذیت و سوء استفاده ای که مناسب خانواده و خانواده نیست جلوگیری کنند. اش بنابراین در امور دولتی.

لازم به ذکر است که جلسه اول این جلسه به بررسی جایگاه زن در ادیان مختلف و مقایسه آن با اسلام اختصاص داشت و در جلسه دوم به موضوع شهادت و ایمان زنان پرداخته شد. این سلسه این نشست در چهار جلسه برگزار و در پایان به شرکت کنندگان در این دوره آموزشی گواهینامه اعطا خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا