معاون زنان رئیس جمهور؛ کنشگر یا سرگردان؟/ سیاست گذاری حوزه زنان شفاف نیست – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین گروه جامعه – مینا یاری; اهمیت نقش زنان در تحقق اهداف اجتماعی و اقتصادی ملت و توسعه و تعالی آن به ویژه در دهه اخیر آشکار است. بنابراین می توان از یک سو به نقش مؤثر زنان در پیشرفت جامعه پی برد و از سوی دیگر به واسطه نقش آفرینی در عرصه های مختلف تأثیری جدی در تسریع روند توسعه همه جانبه داشت. بر این اساس عدم رفع موانع بهره مندی از ظرفیت های زنان در عرصه های مختلف اجتماعی اقتصادی سیاسی و فرهنگی مشکلی برای پیشرفت جامعه است. این موضوع در سیاست عمومی و قانون جمهوری اسلامی ایران نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون زنان و خانواده؛ فعال یا سرگردان؟

بنابراین سمت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در ایران که برای ارتقای جایگاه زنان و خانواده در جامعه طراحی شده است وظایف متعددی بر عهده دارد که مهم ترین آن سیاست گذاری و برنامه ریزی در سازمان است. در سطح ملی نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی تدوین قوانین قوانین و مقررات ارتقای وضعیت زنان و خانواده با ارائه لوایح مختلف به مجلس توسعه مهارت ها و آموزش برای ارتقای توانمندی های زنان حمایت از زنان آسیب پذیر ارتقای مشارکت اجتماعی. برگزاری نشست ها و کنفرانس ها و آگاهی بخشی به مسائل زنان و جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار مربوطه. این نماینده به عنوان یک نهاد کلیدی در دولت به دنبال تحقق عدالت اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی زنان و خانواده ها در جامعه است.

از آنجایی که حوزه زنان و در نتیجه مشکلات مربوط به خانواده و جمعیت دارای چالش های فراوانی است نیازمند برنامه ریزی دقیق و هدفمند است. از سوی دیگر توجه به مشکلات اکثریت زنان جامعه و پرهیز از مشکلات و مشکلات حاشیه ای که زنان را از رسیدن به خواسته های اساسی خود باز می دارد حائز اهمیت است.

اما با اینکه بیش از دو ماه از انتصاب زهرا می گذرد بهروز آذر او به سمت معاونت زنان و خانواده رفت اما برنامه نمایندگان زن در این حوزه مشخص نیست.

زهرا بهروز آذر آنها با حضور در برخی محافل و فضاهای مجازی به بحث عمومی و محدود در مورد برخی از مسائل زنان پرداخته اند و گاه به جای پرداختن به موضوعات مهم زنان به برخی از موضوعاتی که دغدغه زنان نیست واکنش نشان داده اند. اکثریت جامعه اما انتظار می رود با توجه به آسیب هایی که در کشور ما به زنان و خانواده ها وارد می شود مسائل مربوط به این حوزه در اولویت و با هدف قرار گیرد. واقع بینانه بر اساس سبک زندگی اسلامی ایرانی چالش اصلی زنان آمار و سعی کنید آن را حل کنید. برعکس طی اعلامیه به پیگیری لایحه دولت قبل هم اشاره کرد که داده نشده است.

مهمترین موضوع زن و خانواده در قانون برنامه هفتم توسعه

فرابخشی حوزه زنان و خانواده و تأثیر و اثربخشی این حوزه در رابطه با حوزه های اقتصادی سیاسی و اجتماعی ضرورت پرداختن به حوزه زنان و خانواده را در برنامه های توسعه ای افزایش می دهد. در قانون برنامه هفتم توسعه در ماده 80 در دو بند به این موضوع پرداخته شده است. مشکلات ذکر شده در سند سیاست در چهار بخش «تشکیل خانواده» «تحکیم رشد و ثمربخشی خانواده» «زن و خانواده در مسیر آسیب» و «حکمداری بر حوزه زنان» طبقه بندی شده است. و خانواده”.

یکی از اهداف برنامه هفتم کاهش سن ازدواج با رفع موانع است که کاهش سن ورود به نیروی کار اشتغال پایدار جوانان مهارت های کسب درآمد و تامین هزینه های زندگی کاهش هزینه های زندگی است. شروع کردن با مدیریت امکانات و فراهم کردن بستر میانجی گری ازدواج در جامعه زندگی کنند.

معاون زنان و خانواده؛ فعال یا سرگردان؟

محور دیگر در این برنامه میدانی بچه دار شدن و فرزندپروری. البته با توجه به تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانان جمعیت» و گنجاندن بخش مهمی از تسهیلات و حمایت های مورد نیاز مادران و خانواده ها بخشی که کمتر به آن پرداخته شده و همواره مورد توجه کلان بوده است. سیاست گذاری در این زمینه آموزش صحیح و پایه ای است که برای فرزندپروری لازم است.

در معضل طلاق علاوه بر آماده سازی سازوکارهای لازم برای کاهش طلاق به ویژه عامل افزایش طلاق که همان خلق و خوی ناسازگار همسر است در اولویت اول قرار دارد و راه حل ارتقای مهارت های رفتاری و پیش از آموزش ازدواج در طول آموزش عمومی

مشکل دیگر مشکل سالمندان است که در سیاست های کلان خانواده و جمعیت مورد توجه قرار گرفته و با بررسی های کارشناسی روند کاهش نرخ باروری قدیمی جامعه و به ویژه پدیده زنانه شدن سالمندی فوق العاده است.

به عنوان مثال زنان بیکار به حمایت نیاز دارند. 17 میلیون زن خانه دار در شهرها و 5.3 میلیون زن در مناطق روستایی کشور زندگی می کنند. زنان خانه دار بخش بزرگی از جمعیت زنان ایران را تشکیل می دهند و نقش مهمی در حفظ خانواده و تربیت فرزندان و شناسایی کیفیت مهم زندگی دارند.

معاون زنان و خانواده؛ فعال یا سرگردان؟

زنان سرپرست خانوار که بر اثر عواملی مانند فوت همسر طلاق اعتیاد همسر از کار افتادگی همسر و افزایش تجرد مطلق افزایش یافته اند از گروه های آسیب پذیر محسوب می شوند. بر اساس آمار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۸ حدود ۴.۵ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور یارانه دریافت می کنند.

این صنف دارای مشکلات و معضلات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی فراوانی مانند دوباره ازدواج کنمسکن نداشتن مهارت های معیشتی و… و با توجه به اینکه یکی از بزرگترین اقشار آسیب پذیر جامعه هستند باید در اولویت برنامه ریزی ها قرار گیرد.

جمعیت عشایری ایران 1.4 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهد. نکته مهمی که سبک زندگی عشایری را تهدید می کند عدم تعادل در سیاست های مختلف برای حمایت از زنان و خانواده های با این نوع زندگی است. در واقع اکثر نهادها و ساختارهای فرهنگی اقتصادی و سیاسی کشور با فرض همگونی و دسترسی نسبی جمعیت هدف ترسیم شده اند و در این میان استثنائاتی به برخی نهادهای متولی برای ارائه خدمات به عشایر واگذار شده است. . در واقع خانوارهای عشایری در مقایسه با سایر ایرانیان از نظر دریافت اولیه ترین خدمات آموزشی بهداشتی اقتصادی و فرهنگی در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

در خصوص دوگانه گرایی زنان خانه دار و شاغل دو موضوع وجود دارد که باید در اولویت قرار گیرد. طراحی نظام اشتغال منعطف برای حل تعارض نقش زنان و حمایت از زنان خانه دار با رویکرد تأمین آینده و احساس امنیت نسبت به آینده باید مورد توجه قرار گیرد. نکته دیگر در مورد زنان خانه دار این است که با توجه به گستردگی این گروه اجتماعی و لزوم افزایش رضایتمندی بستر مشارکت و فعالیت اجتماعی باید افزایش یابد.

روشن شدن مسیر زنان و خانواده در گرو ارائه برنامه ها و گفتمان روشن است

یکی از چالش های بزرگ در حوزه زنان و خانواده که باعث عدم اجرای قوانین و اهداف برنامه توسعه در حوزه زنان و خانواده می شود تعارض گفتمانی است. یکی از چالش های بزرگ در حوزه زنان و خانواده که باعث عدم اجرای قوانین و اهداف برنامه توسعه در حوزه زنان و خانواده می شود تعارض گفتمانی است. عدم ایجاد گفتمان روشن در این زمینه و بهره مندی گروه های سیاسی از این مناقشه به معنای حل نشدن چالش بلکه اهمیت بیشتری است. نکته دیگر وجود گفتمان هایی غیر از دو گفتمان فوق است که از رشد فکری جامعه جهانی سرچشمه می گیرد و وضعیت از یک گفتمان دوگانه به گفتمان کثرت گرایانه تبدیل شده است.

همه این موارد چون بسیار مهم است باید از سوی دولت به ویژه نمایندگان زنان و خانواده ها برنامه و راهکار ارائه کند. برخی از مسائل و گروه های زنان که در برنامه هفتم به آنها اشاره نشده است نیز باید توسط نمایندگان زنان انجام شود. با توجه به نقش ستاد این نهاد می تواند در سیاست گذاری ارائه برنامه ها و نظارت بر عملکرد سایر نهادها در حوزه زنان و خانواده تعیین شاخص هایی برای انتخاب مشاوران امور زنان و مدیران کل زنان نقش آفرینی کند. نهادها و فرمانداران با توجه به تغییر دولت و احتمالاً تغییر گفتمان فعالان این حوزه انتظار دارند که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بتواند در خصوص اهداف و راهبردهای حل مشکلات زنان و اجرای آن اطلاعات کافی ارائه دهد. . قانون برنامه هفتم و راهگشای این حوزه

از این رو انتظار می رود معاونت زن رئیس جمهور و خانواده رئیس جمهور به عنوان جوانان و آشنا به مسائل روز و رسانه برنامه ای متناسب با وظایف مهمی که بر عهده آنهاست ارائه دهند و ارائه دهند. اطلاعات دقیق و آگاهی در مورد مسائل زنان. معاون رئیس جمهور با توجه به شرایط موجود و لزوم فعالیت زنان در امور مربوط به جبهه مقاومت در آگاهی بخشی و اقدام علاوه بر بازدید بی هدف باید به مشکلات اصلی حوزه زنان نیز رسیدگی کند.

دکمه بازگشت به بالا