مشکلات کلیوی می تواند به معنای از دست دادن دندان در زنان مسن باشد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از سلامتی به گفته محققان، زنان یائسه مبتلا به بیماری کلیوی حدود 40 درصد بیشتر احتمال دارد که کمتر از 20 دندان داشته باشند که حداقل تعداد مورد نیاز برای جویدن و صحبت کردن است.

محققان خاطرنشان کردند که این نوع از دست دادن دندان همچنین با افزایش خطر سکته مغزی و سایر بیماری های سیستمیک مانند دیابت، بیماری تیروئید و پوکی استخوان همراه است.

تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر. کی-هو چانگاستادیار دانشگاه دندانپزشکی نام من کره جنوبی، نتایج خواهش كردن گفت: ملاقات کنید سلام ما نشان می دهیم که پیشگیری و مدیریت اختلالات متابولیسم مواد معدنی و استخوان در زنان یائسه مبتلا به بیماری مزمن کلیوی برای جلوگیری از از دست دادن دندان مهم است.

محققان در یادداشتی توضیح می دهند که کلیه ها با فیلتر کردن مواد زائد و سموم از خون، نقش مهمی در سلامت دارند.

عملکرد کلیه پس از یائسگی و به دلیل کاهش سطح هورمون های زنانه در زنان یائسه کاهش می یابد. به این معنا کهمربوط است.

برای این مطالعه، محققان سوابق سلامتی نزدیک به 65000 زن 40 تا 79 ساله کره جنوبی را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها کشف کردند که کلیه توانایی فیلتر کردن خون را دارد تاثير گذار این به تعداد دندان های یک زن در دهانش مربوط می شود.

نتایج نشان می دهد که بزرگسالان دارای 32 دندان دائمی هستند، اما زنان مبتلا به نارسایی کلیه در معرض افزایش خطر داشتن کمتر از 20 دندان هستند. این امر به ویژه در زنان 66 تا 79 ساله صادق است.

به گفته محققان، بیماری مزمن کلیه می تواند بر سلامت استخوان و متابولیسم مواد معدنی تأثیر بگذارد که می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

وی اضافه می کند که التهاب و کاهش ترشح بزاق ناشی از بیماری کلیوی نیز می تواند باعث از دست دادن دندان شود. ترشح بزاق برای سلامت دندان مهم است، در حالی که التهاب در بیماری لثه و سلامت استخوان نقش دارد.

به گفته محققان، علاوه بر تلاش دقیق برای حفظ عملکرد کلیه، توجه بیشتر به سلامت دهان و استخوان در زنان یائسه مبتلا به بیماری مزمن کلیوی ضروری است. بهداشت دهان و دندان دروازه ای برای سلامت کلی است و بهداشت دهان و دندان برای زنان در هر سنی مهم است.

دکمه بازگشت به بالا